Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvita utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

Nattfotograf

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag söker råd och tips om hur jag kan göra finaste och bästa utskrifter med mina skrivare.

Jag skriver oftast ut svartvita porträtt.
Kan jag optimera min utskrifter genom att?
Jag tycker att skrivarna är bra och skriver ut fint, självklart vill jag ha en av Epson A2skrivare men får vänta lite med det.

Jag skulle vilja optimera mina svartvita utskrifter så bra som möjligt och få ut bästa
möjliga resultat. Jag funderar på om jag skall
nyttja profiler.nu för att få en skrivaprofil men vet inte om det ger ngt resultat? Skall jag köpa ett annat sorts matt papper för att får bättre resultat?

Jag brukar oftast använda jpgfiler när jag skriver hemma tycker inte att det blir ngn skillnad på utskrifter hemma om jag anävnder tiff?


Skrivare 1:
Epson 1290s
Jag brukar skriva ut på
"Epsons Archival Matte paper"

-------------------------------

Skrivare 2:
Epson stylus photo R220
 
Hej Peter

Båda skrivare du nämner använder sig av dyebläck så de är ganska stabila i olika ljusförhållanden.

Pigmentbläck har en ganska stor metamerism, och det innebär att utskrifterna skiftar mycket i färg om man använder sig av alla färger för att skriva ut kompositsvart i olika ljus förhållanden.

En dyeskrivare i kombination med ett bra papper kan vara stabil och samtidigt ge bra resultat. Det blir alltid bättre om du har fler svarta färger och skriver ut hela omfånget av gråskalan med olika svarta färger, men detta fungerar ändå bra.

Archiveal matte pappret har optical brighteners för att se vitare ut än den är. Detta är inte optimalt för svartvita utskrifter i alla ljusförhållanden. Men kan fungera bra ändå.

Men en profil är ett måste i detta fall hur som helst, för annars kommer du inte kunna få neutrala grå toner.

Det jag rekommenderar är definitivt att du skaffar profiler till de papper du ska skriva ut på. Du kommer få bättre utskrifter även på färgbilder.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se
 
En profil bör jag införskaffa för det papper som jag vill använda om jag har förstått det hela rätt.

Angående papper om inte mitt standardpapper är bra,
tidn. foto hade ngn test Molanders skulle ha ngt som va rätt bra? Det får ju inte vara ngt tokdyrt papper iallafall just nu.

Jag är nyfiken på såna där ombyggnadssatser har kikar runt men bara hittat sånt utomlands osv.

Kan jag byta bläcktyp då t.ex. få bättre svartvita utskriter?
 
Amin Color skrev:
Pigmentbläck har en ganska stor metamerism, och det innebär att utskrifterna skiftar mycket i färg om man använder sig av alla färger för att skriva ut kompositsvart i olika ljus förhållanden.
Olika pigmentbläck varierar väldigt mycket hur mycket metameri de ger, så att säga att dye är stabilt och pigment varierar under olika ljusfårhållanden är en klar överdrift.

Detta går att mäta och den senaste generationen från Epson, de s k K3-bläcken, ger en mycket låg metamerisk effekt. De fungerar därför alldeles utmärkt för svartvita utskrifter och färgbilder.

Stefan
 
Nattfotograf skrev:
Kan jag byta bläcktyp då t.ex. få bättre svartvita utskriter?
Jag har provat ett par av dessa alternativa bläcktyper, och jag har inte varit nöjd med resultatet. För det första är det då svårt att växla mellan färg och svartvit, för det andra fick jag mycket problem med intorkat bläck i munstyckena (cloggning). Jag skriver idag ut med pigmentskrivare, som ger svartvita utskrifter av en kvalitet som får gamla mörkrumsvirtouser att tro att det är traditionella barytbilder.

Stefan
 
Till Peter

Angående din fråga om alternativa bläck som skulle vara bättre för just svartvita utskrifter.
Som stefan skrev så är oftast dessa bläck ganska problematiska.
Just för att dem torkar ut väldigt snabbt.

Till Stefan

Att pigment bläck har högre metamerism är inte direkt något överdrift.
Sedan angående ditt kommentar om K3 bläcket.
Det bläcket har ganska mycket metamerism också, bara att skrivarens drivrutin är mer anpassad för svartvita bilder så den använder en bättre kurva som gör att den inte använder så mycket av dem andra färgerna en just dem 3 svarta som man har i samtidigt i skrivaren.
Så begränsar den samtidigt den gula bläck kanalen.

Även Ultrachrome bläcket gick ju utmärkt att skriva ut i Svartvit med så länge man körde Rip lösningar och begränsade eller uteslöt den gula färgen som var just problem bläcket.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se
 
Amin Color skrev:

Det bläcket har ganska mycket metamerism också, bara att skrivarens drivrutin är mer anpassad för svartvita bilder så den använder en bättre kurva som gör att den inte använder så mycket av dem andra färgerna en just dem 3 svarta som man har i samtidigt i skrivaren.
Så begränsar den samtidigt den gula bläck kanalen.

Även Ultrachrome bläcket gick ju utmärkt att skriva ut i Svartvit med så länge man körde Rip lösningar och begränsade eller uteslöt den gula färgen som var just problem bläcket.
[/url]

Du har helt rätt, men det viktiga är ju slutresultatet. Skriver du ut bilder i svartvitt på dessa skrivare är färgtonen stabil under olika ljusförhållanden. Att det är den gula färgen som ställer till dessa problem ser vi också med den RIP som vi använder, som utesluter denna färg vid utskrifter i svartvitt. Då blir bildtonen helt stabil under olika ljus.

Stefan
 
Jag antar att du pratar om Imageprint som ni saluför va?
En väldigt bra rip tycker jag, det är ju tack vare dem vi nu har fina svartvita utskrifter idag.
Skulle inte förvåna mig om även Epson lärde sig från dem för att lösa problemet med deras senaste generation av skrivare när det gäller svartvita utskrifter.

Mvh Amin
 
Amin Color skrev:
Jag antar att du pratar om Imageprint som ni saluför va?
En väldigt bra rip tycker jag, det är ju tack vare dem vi nu har fina svartvita utskrifter idag.
Skulle inte förvåna mig om även Epson lärde sig från dem för att lösa problemet med deras senaste generation av skrivare när det gäller svartvita utskrifter.

Mvh Amin
Ja, det är den jag menar och de är kul att höra att du är nöjd med den. Jag vet inte om Epson har lärt sig något från dem, men jag vet att HP har samarbetat med Colorbyte vid utvecklingen av HP:s senaste generation av skrivare, Z2100 och Z3100.


Stefan
 
Nattfotograf skrev:
Jag skulle vilja optimera mina svartvita utskrifter så bra som möjligt och få ut bästa möjliga resultat. ./. Skall jag köpa ett annat sorts matt papper för att får bättre resultat?
Peter,
Det finns ett program som heter Quadtone RIP som fungerar med dina skrivare med speciella bläck. Se denna länk:

http://www.quadtonerip.com/html/QTRoverview.html

Klicka på 'Requirements', så ser du vilka bläck du kan använda till 1290 och R220. Jag har aldrig använt bläcken, men kör Quadtone RIP på min 3800 med mycket bra resultat. Sök på Quadtone RIP på Google, så hittar du säkert mycket info. Kostnaden för programmet är ca 350 spänn, men du kan ladda ner det fritt och prova (med dina skrivare behövs bläcken också).

Archival Matte (Enhanced Matte) är ett alldeles utmärkt papper för "vanliga" svart/vitt utskrifter. Fine-art papper är naturligtvis bättre, men också mångfalt dyrare. Profiler får du tillgång till via Quadtone RIP:en.

Mvh/Lars-Erik
 
Re: Re: Svartvita utskrifter

alfin skrev:

Archival Matte (Enhanced Matte) är ett alldeles utmärkt papper för "vanliga" svart/vitt utskrifter. Fine-art papper är naturligtvis bättre, men också mångfalt dyrare. Profiler får du tillgång till via Quadtone RIP:en.
Man ska veta att Archival Matte har väldigt mycket optiskt vitmedel. Det gör att om du sätter upp en utskrift på väggen kommer den att gulna rätt snabbt, efterhand som det optiska vitmedlet försvinner. Efter ett tag kommer den inte att bli gulare. Så om man gillar papper med lite lätt varmton i basen är Archival Matte ett OK val.

Stefan
 
Lars-Erik, tycker Du att QTR behövs till 3800 jämfört med Epsons eget svartvittläge?

Jag frågar därför att jag funderar på att byta min 2100 (som jag kör med QTR med fantastiskt resultat, men som halva tiden går för att byta patroner...) till 3800. Jag hade inbillat mig att jag då skulle kunna köra Epsons egen drivare även i svartvitt med jämförbart resultat. Är det optimistiskt?

Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"
 
Ser att du som jag fotar analogt med film. Om du använder svartvit film vet jag inte men min uppfattning är att negativ svartvit film är bästa sättet att åstadkomma bra svartvita bilder, oavsett presentationsmedium. Jag gör alla mina svartvita bilder i mörkrummet men har också börjat skriva ut en del bilder med min Epson Stylus Photo 890. Jag scannar då in originalkopian i 300dpi med svartvitläge och skriver sedan ut med enbart den svarta bläckpatronen på olika papersmedia. Det fungerar säkert lika bra om filmen scannas och bilden färdigställs i datorn, men det är inte mitt sätt att arbeta. Det svarta carbonbläcket ger en lite varm och behaglig svärta men det varierar efter vilken papperstyp som används. Arkivbeständigheten ska också bli bättre vad jag kunnat läsa mig till. Men i alla händelser så slipper jag de färgsticksproblem som ofta uppträder vid utskrift av svartvita bilder med färgbläcksblandnig. Resultaten liknar ofta selentoning av traditionella gelatinsilverbilder på varmtons klorbrompapper och jag blev överraskad att det kunde bli så pass bra när jag började experimentera med denna BO (black only) metod. Epsons eget Photo Paper ger en ganska varm svärtningston medan andra papper, t.ex Lead Glossy Photo Paper, ger lite mera neutral ton. Man varierar alltså svärtningstonen genom att använda olika papper, precis som vid mörkrumsarbete och det passar mig bra då det är ganska bekymmersfritt gentemot svartvit utskrift via färgbläck eller med flera olika svarta bläcknyanser, som kräver mera kunskap och erfarenhet för att lyckas bra. Jag tycker också att papperets baston kommer fram på ett annat sätt med denna metod än med färgbläck, som tenderar att "täcka över" mera, och även det harmoniserar mera med utseendet i traditionella gelatinsilverbilder.

Ja det vara bara ett förslag från min sida och du ska veta att jag är väldigt kräsen med bildresultaten. Denna metod har gjort mig mycket mera nyfiken på digitala utskrifter och jag ska fortsätta experimentera, kanske även med svart pigmentbläck som också ska gå att använda/få tag på till min gamla Epson-skrivare. I ett annat forum fick jag en länk till Clayton Jones hemsida och där bekräftas bara de erfarenheter jag själv har sedan jag börjat använda enbart svart bläck istället för utskrift från filer scannade i färgläge och utskrivna med färgbläcksblandning. Där fanns också länkar till ett företag som tillhandahöll svart carbon-baserat pigmentbläck i färdig patron även till äldre Epson-skrivare, t.ex min 890, och det var en nyhet för mig. Trodde varken att det fungerade eller att det fanns förut?
 
elgenper skrev:
Lars-Erik, tycker Du att QTR behövs till 3800 jämfört med Epsons eget svartvittläge?

Jag frågar därför att jag funderar på att byta min 2100 (som jag kör med QTR med fantastiskt resultat, men som halva tiden går för att byta patroner...) till 3800. Jag hade inbillat mig att jag då skulle kunna köra Epsons egen drivare även i svartvitt med jämförbart resultat. Är det optimistiskt?
Det blir mycket bra med Epson's ABW mode också, men framför allt på Archival Matte tycker jag det blir bättre svärta och en något mer neutral bild med QTR. Plus att vill du split-tona är det enklare med QTR än om du kör vanlig RGB i svart/vitt.

Förmodligen blir det ännu bättre om du kör Imageprint, men det är ju lite mer än 50 dollar...

Du brukar ju hänga en del på LL, så jag förmodar att du inte missat Eric Chan's excellenta website om 3800:

http://people.csail.mit.edu/ericchan/dp/Epson3800/index.html

Mvh/Lars-Erik
 
Hej och tack för ett utmärkt svar!

Att jag alls funderar på saken beror förstås på att det bör vara enklare och ge mindre felrisk om man kunde köra både färg och svartvitt från samma drivare i stället för att byta fram och tillbaka. Priset för QTR är helt försumbart när man ser vad man får och vad alternativen kostar.

Jo, jag kännner till Eric Chan´s utmärkta sida, det är nog den bästa sammanställningen av information jag sett om 3800 (och den växer hela tiden).

Som ett litet stickspår kan jag nämna att jag provade ett nytt papper idag: Innova FibaPrint Ultra Smooth White Gloss 285 (puh..) som YFO hade fått in.
Helt underbart till svartvitt (med 2100/QTR)! Ser ut som och känns som gammalt fint lufttorkat fiberpapper, med lång fin tonskala, maffig svärta och påtagligt bättre högdagerseparation än jag fått med något annat. Rekommenderas varmt, men se till att få profiler samtidigt; Innovas webbplats har tydligen inte hunnit få upp dem än, men YFO hade dem.

Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"
 
Fortsätter dikussionen lite här eftersom jag inte riktigt hittat något svar på följande fråga i andra trådar:

Vilken upplösning bör jag scanna mina bilder i för utskrift på A3/A3+-papper? Visserligen får man väl prova sig fram men det måste finnas synpunkter och erfarenheter att dela med sig av?

Jag har hittills bara arbetat med en A4-skrivare och då har det funkat bra när jag scannat mina (max A4) originalbilder i 300dpi och skrivit ut på A4-papper. Har nu fått tag i en beg A3+ skrivare och funderar på om det funkar bra med att scanna bilderna (från max A4-storlek) i 300 dpi för utskrift i A3? Filerna från en scannad 18x24-kopia blir vid 300dpi 2126x2834 pixels stora och frågan är om det räcker eller om man bör öka upplösningen vid scanningen?
 
Skrivaren kan också ställas upp till 2880 dpi men jag har haft den inställd på 720 dpi. Man kan se bläckpunkterna och avståndet mellan dom i lupp. Blir punkterna och avståndet mindre om skrivaren körs med högre dpi? Och kanske blir det bättre om bilden scannas till samma upplösning som skrivaren är ställd på?
 
Hej Nils

Det sägs att det inte finns mer en 300dpi information att hämta från pappers kopior, så det är bättre att skanna in i 300dpi och sedan interpolera det upp en att skanna i rätt upplösning för skrivaren direkt.

Men det var länge sedan jag skannade något själv så kan inte svära på att det faktiskt är så och att jag själv sett skillnaden.

Mvh Amin


Graal skrev:
Fortsätter dikussionen lite här eftersom jag inte riktigt hittat något svar på följande fråga i andra trådar:

Vilken upplösning bör jag scanna mina bilder i för utskrift på A3/A3+-papper? Visserligen får man väl prova sig fram men det måste finnas synpunkter och erfarenheter att dela med sig av?

Jag har hittills bara arbetat med en A4-skrivare och då har det funkat bra när jag scannat mina (max A4) originalbilder i 300dpi och skrivit ut på A4-papper. Har nu fått tag i en beg A3+ skrivare och funderar på om det funkar bra med att scanna bilderna (från max A4-storlek) i 300 dpi för utskrift i A3? Filerna från en scannad 18x24-kopia blir vid 300dpi 2126x2834 pixels stora och frågan är om det räcker eller om man bör öka upplösningen vid scanningen?
 
Graal skrev:
Skrivaren kan också ställas upp till 2880 dpi men jag har haft den inställd på 720 dpi. Man kan se bläckpunkterna och avståndet mellan dom i lupp. Blir punkterna och avståndet mindre om skrivaren körs med högre dpi? Och kanske blir det bättre om bilden scannas till samma upplösning som skrivaren är ställd på?

Bästa skrivarupplösningen på Epsons skrivare som arbetar med flera bläck än fyra brukar vara 1440 dpi. Då får du de tätaste rastret, samtidigt som du utnyttjar Epsons variabla droppstorlek.

Bästa bildupplösningen för en sådan utskrift brukar vara 360 ppi. En del hävdar att man kan se en skillnad mellan 360 och 480 ppi, men då är det nog högblanka plastpapper de talar om. För vackra papper har jag inte sett någon skillnad på bilder i 360 ppi eller högre.

Stefan
 
Amin Color skrev:
Hej Nils

Det sägs att det inte finns mer en 300dpi information att hämta från pappers kopior, så det är bättre att skanna in i 300dpi och sedan interpolera det upp en att skanna i rätt upplösning för skrivaren direkt.

Det bör väl stämma på Lambda/Noritsu/Frontier-kopior som exponeras i 300 dpi, men hur är det på kopior gjorda med traditionell mörkrumsteknik? Borde inte kornet i papprets emulssion vara finare än 300 korn/tum, så för att fånga den strukturen bör man kunna scanna i högre upplösning.

Ska lägga en traditionell kopia på scannern och testa någon dag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.