Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvita landskap?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Känner ni till nu aktiva naturfotografer som fotograferar svartvitt?

Jag har börjat tänka lite svartvitt i landskapsbilder. Jag tycker det kan bli oerhört vackert. I gamla fotoböcker kan man ofta se sånna bilder, men görs det idag?

Bilagor

• svartvit_västkust.jpg
    svartvit_västkust.jpg
    35.5 KB · Visningar: 1,419
Sådärja, nu fick jag göra lite reklam också (hoppas ni ursäktade mitt lilla upptåg)

Faktum är att det där diskuterade jag och Kåre Bondeson (K.U.F.) när vi var på en fototur i våras.

Har man kikat på Ansel Adams' (ni har väl läst trilogin, The Camera, The Negative, The Print) bilder m.fl. så inser man att landskap kan göra sig mycket bra i S/V.

Har väldigt dålig koll på både levande och döda "kända" fotografer (några namn känner jag igen men kan inte koppla dem till bilder).

Edit:
Men nog fotas det mycket svartvita landskap idag. Har ett nummer dedikerad till svartvitt av den brittiska tidskriften Practical photographer. Där fanns mycket snygga landskapsbilder. På andra photocommunities såsom www.photo.net dyker det emellanåt upp ritigt snygga S/V landskapsalster. Lite för ofta (för en Ansel Adams entussiast) så är dock dessa bilder desaturerade färgbilder (digital eller oftast Velvia). Men liknande resultat går ju att fåfram med svartvit film och gott val av filter om man är lite nogran.

Naturbilder (icke landskap) är det lite sämre med, men har sett några riktigt tjusiga bilder på fiskgjuse i svartvitt här på fotosidan.

Senast ändrad:
Svartvita landskapbilder är nog vackrare än dom i färg.
Jag grävde fram en drygt 10 år gammal papperskopia (ganska sliten alltså) på en landskapsbild från Tyskland.

Bilagor

• tyskt landskap400.jpg
    tyskt landskap400.jpg
    27.2 KB · Visningar: 774
Några fotografer som fortfarande arbetar i svartvitt - och gör det mycket bra dessutom:

Bruce Barnbaum, USA
John Blakemore, England
Paul Caponigro, USA
Joakim Eskildsen, Finland
Fay Godwin, England
Jan Grahn, Sverige
Hans Hammarskiöld, Sverige
Pål Hermansen, Norge
Lars Jarnemo, Sverige
Kirsten Klein, Danmark
Alf Linderheim, Sverige
Sören Lindqvist, Sverige
Jørn Bøhmer Olsen, Norge
Pentti Sammallahti, Finland
Allan Sass, Danmark
Hans Strand, Sverige
Rolf Sørensen, Norge
Brett Weston, USA

Kan inte bjuda på några länker - men via Google hittar du träffar att fortsätta med.

Terje

En av mina favoritsysselsättningar.
Fota naturen i svartvitt är väl det härligaste man kan göra.
Många ggr går det ju helt enkelt inte att fånga eller göra naturens olika stämningar i färg.
Just nu är man ju fast vid digitalkameran, som jag i och för sig tycker sämre och sämre om.
Visst, det går att få svartvitt i alla fall, men bilderna blir inte alls som med film. Inte för mig i alla fall.
Svartvitt är så jäkla genuint, ärligt och sanningsenligt att man helt enkelt måste anstränga sin lilla hjärna när man tar en bild.
Och det kan ju vara härligt ibland.:0)
Mvh/-Anders

ANNONS