Annons

svartvita digitala papperskopior

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellek

Avslutat medlemskap
Kan man av dom vanliga fotolaboratorierna få papperskopior av inskannade digitalbilder från svartvit film?

Kan man av dom vanliga fotolaboratorierna få papperskopior av inskannade digitalbilder från svartvit film?

Hej, ja det kan du absolut. Så länge du skickar en digital fil till tryckeriet spelar det ingen roll om det ursprungligen är inskannat. Du bör tänka på upplösningen när du skannar in om du vill få ut dem på papper.

Crimsson har Äkta Svartvitt fotopapper vilket blir mycket bättre om du frågar mig än att köra på vanligt papper - testa och jämnför skillnaden. Personligen tycker jag att det är stort lyft för de större sv/v bidlerna.

Tack för snabba svar. Har ett antal gamla Nikonkameror, bl a F2, F3, F4, F5, nikkormat m fl som det skulle vara kul att ta lite svartvitt med, Har lite tankar på att skaffa en skanner och framkalla filmerna själv. Det jag främst undrade var kanske inte om det funkade när det var inskannat el ej utan om fotolaboratorierna tar emot svartvita digitala biilder och gör papperskopior av dem (på samma sätt som man beställer digitala färgkopior)?

... Det jag främst undrade var ... om fotolaboratorierna tar emot svartvita digitala biilder och gör papperskopior av dem (på samma sätt som man beställer digitala färgkopior)?
Fotolabben bryr sig inte om vad dina bilder föreställer. Om de är t ex helt röda, helt svarta eller en blandning av olika färger.

okeydokey.....tack
då är det bara att köra på... införskaffa skanner och skaffa lite kemikalier och film :)

Fotolabben bryr sig inte om vad dina bilder föreställer. Om de är t ex helt röda, helt svarta eller en blandning av olika färger.

Fast jag (och jag vet någon annan som skrivit om det åxå (tror det var här på forumet, fast för ett rätt bra tag sedan dock) har varit med om att det blivit färgskiftningar om man beställt "svartvita färgbilder". Det har dragit lite åt det varma hållet i delar av bilden och lite åt det kalla hållet i andra delar av bilden. På Crimson funkar det dock bra och även så på Proprint och iaf Crimson har ju, som sagt, möjlighet att få dem på riktigt svartvitt papper åxå.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto