ANNONS
Annons

Svartvit utskrift: Poster eller Prefix?

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej!

Planerar att göra några förstoringar i svartvitt hos Crimson. De tillhandahåller två tjänster: Poster (som är billigare) och Prefix.

Efter att jag ställt fråga till dem fick jag ett svar att endast i Prefix-tjänsten har de möjlighet att på Lambdan skriva ut på rent svartvitt papper och framkalla det i svartvit framkallare.

Min fråga är alltså om det blir någon skillnad att framkalla på svartvitt papper jämfört med vanligt papper. Får man en riktigt analog känsla då? Kommer man att se någon skillnad alls? Vilka erfarenheter har ni som använt tjänsterna?

Hmmm... ingen verkar ha använt tjänsterna. Eller vill inte dela erfarenheterna med sig. Synd.

Ok, efter lite undersökningar har hittat även denna tjänst: http://proformat.se/material_baryt.php

Jag undrar om någon testat någon av tjänsterna för utskrift av svartvita bilder i större format. Alltså Crimson Poster, Prefix eller Proformat Baryt.

Vad tycker ni om dem? Vill naturligtvis ha så nära den äkta analoga svartvita känslan som möjligt. Några rekommendationer? Finns det andra lab som passar bra för svartvit utskrift?

Min erfarenhet är att svartvita bilder som framkallats på färgpapper får en svag färgnyans i sig, det blir inte en ren svartvit bild. Inte heller blir det samma djupa svärta heller på färgpapper.

Tack för ditt svar Stefan! Ett intressant påpekande.

Då återstår valet mellan Crimson Prefix och Proformat Baryt.

Företagen använder olika teknik (laser vs bläck) och jag antar att bläck borde återge bättre fotografiska toner. Eller är min kunskap för gammal och den moderna utrustningen ger lika bra resultat?

Vad sägs om pappret då? Får man den analoga känslan med Baryt?

Proformats baryt liknar inte min erfarenhet av fiberpapper i mörkrummet. Känns väl iofs ungefär som Ilfords matta multigradepapper. Jag hade hoppats på typ Crane Museo eller så, som är väldigt likt det blanka Agfa 111 jag brukade kopiera på.

MattiasL skrev:
Proformats baryt liknar inte min erfarenhet av fiberpapper i mörkrummet. Känns väl iofs ungefär som Ilfords matta multigradepapper. Jag hade hoppats på typ Crane Museo eller så, som är väldigt likt det blanka Agfa 111 jag brukade kopiera på.
Tack för ditt svar Mattias! Menar du att Crane Museo ger en bättre analog känsla? Tror inte att det passar mig iofs för att jag vill gärna ha matta kopior.

Hur står laserutskrifter på B&W papper jämfört med bläckstråle på baryt?

Inga erfarenheter från Crimsons B&W?

Konstigt att det är relativt få svar i tråden. Trodde att folk hade större intresse att skriva ut sina alster i svartvitt.

Crane Museo Silver Rag är outstanding på svartvitt om man söker ett riktigt fint papper. På detta papper får du en djup svärta samt mycket god återgivning av detaljer i skuggorna. Det går absolut att få helt neutrala svartvita utskrifter utan färgstick. Sök i forumet så hittar du mer information om det.

Antagligen är det ett av de dyrare papperna du kan välja men resultatet är jättebra. Finns även att köpa för att använda med egen skrivare, bör dock vara pigmentbläck.

timofej skrev:
Hur står laserutskrifter på B&W papper jämfört med bläckstråle på baryt?

Laser ger ett avsevärt mycket sämre resultat. Med de bästa bläckstråleskrivarna och bra papper får man utskrifter som jag tycker står sig väl i en jämförelse med gelatinsilverbilder.

Vill du ha matta papper finns det ju många bra alternativ. Hahnemühle, Innova, Crane, Permajet är bara några av de intressanta tillverkarna.

Stefan

Tack Lennie och Stefan för era svar!

Jag fått för mig att Crane hade en blank yta. Men det var kanske fel.

Jag har just lagt beställning på baryt papper (innan jag läste era svar). Men om ni tycker att Crane Silver Rag är mycket bättre drar jag in beställningen och skriver ut på det istället.

Stefan, du nämner flera papperskvaliteter men var kan man skriva ut på dem? Hittar bara Museo Crane som du pratar varmt om i en annan tråd. Är det märkbart bättre än baryt?

timofej skrev:
Stefan, du nämner flera papperskvaliteter men var kan man skriva ut på dem? Hittar bara Museo Crane som du pratar varmt om i en annan tråd. Är det märkbart bättre än baryt?

Crane-pappret är ett av alla de nya som är gjorda för att efterlikna barytpapper. Vill du ha tag på ett matt barytpapper har Harman, företaget som äger Ilford, utvecklat ett skrivarpapper som ska efterlikna Ifords matta papper.

Stefan

Har nyligen köpt en låda med Museo Silver Rag och är mycket nöjd med resultatet från Epson R 2400. Jag tycker att Profarmats beskrivning "blank men inte högblank" stämmer bra.

Har visserligen inte jämföra med "baryt" från Proformat men tror att du blir nöjd med Silver Rag.

stefohl skrev:
Crane-pappret är ett av alla de nya som är gjorda för att efterlikna barytpapper. Vill du ha tag på ett matt barytpapper har Harman, företaget som äger Ilford, utvecklat ett skrivarpapper som ska efterlikna Ifords matta papper.
Problemet är att jag inte skriver ut själv utan anlitar ett labb. Och labben jag tittat på har bara Baryt och Silver Rag som alternativ.

Frågan är nu bara om jag ska avbeställa Baryt och välja Silver Rag istället. De flesta i denna tråd talar sig varmt om Silver Rag och ingen lovordar Baryt lika mycket. Får se om det går att avbeställa imorgon.

Ang. Crimsons svartvita, så är det som ett vanligt ilford plastpapper med pearlyta. Inte jättespännande alltså, men helt ok. Och resultatet för mig blir bättre eftersom jag är bättre på att kopiera digitalt än analogt.

Vill man prompt ha riktiga barytpapper digitalt får man skicka till ett lab i Paris. Svindyrt men bra lär det vara.

MattiasL skrev:
Vill man prompt ha riktiga barytpapper digitalt får man skicka till ett lab i Paris. Svindyrt men bra lär det vara.

Eller så skriver man ut själv på ett barytpapper som är anpassad för bläckstråleutskrifter. Variationen i sortimentet av sådana papper för detta överträffar numera nästan vad som finns för silvergelatin.

Stefan

stefohl skrev:
Eller så skriver man ut själv på ett barytpapper som är anpassad för bläckstråleutskrifter. Variationen i sortimentet av sådana papper för detta överträffar numera nästan vad som finns för
Som sagt har jag inte möjlighet att skriva ut bilderna själv. För det första har jag inte tillräckligt bra skrivare för det för det andra ska den största förstoringen bli 50x70 vilket överskrider storlek på de flesta konsumentskrivare.

Nu har jag beställt bildprover på respektive papper så att jag kan själv bestämma vilket jag tycker mest om.

Ett stort tack till Lennie från Proformat som läste tråden, kontaktade mig och erbjöd mig att skicka provutskrifter till mig. Det kallar jag för service!

Mattias, tack för tipset om ett lab i Frankrike. Men det känns som overkill i dagsläget. Dock kollar jag gärna labbet om du har en länk ditt eller åtminstone ett namn.

Om någon är intresserad hur det slutade.

Efter jag kikat på bildproverna valde jag baryt. Tyckte att det skulle passa bättre till min belysning. Silver Rag hade en lyster som skulle störa tyckte jag.

Nu har jag fått bilderna hem. Mycket nöjd måste jag säga! Precis så föreställde jag mig att de skulle vara.

Vill också lovorda servicen på Proformat. Extremt serviceinriktade och tillmötesgående. Snabba och trevliga svar via mail. Kände mig VIP-behandlad, hehe. :) Bara att rekommendera.

timofej skrev:
(...)
Mattias, tack för tipset om ett lab i Frankrike. Men det känns som overkill i dagsläget. Dock kollar jag gärna labbet om du har en länk ditt eller åtminstone ett namn.

Tyvärr har jag inte något namn här och nu. Jag delar labb med en som har testat det. Han är inte här så ofta, men nästa gång ska jag fråga vad det hette.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar