Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit utskrift får rödton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinballark

Aktiv medlem
Hej!

Blir tokig på alla testutskrifter jag nu gjort i PS...
Jag får helt enkelt inte mina bilder svart-vita. Det ligger en rödton i bilden, som en röd sepiaton.
Jag har testat med vanligt papper och premium-plus fotopapper.
Jag har en HP Photosmart C6285 skrivare med fräscha patroner.
RGB (1998)
Gör jag en testuskrift med HP´s inbygda testsida så håller utskrigften bra svärta.

Om skärmen sen kankske inte är 100 synkad det förstår jag påverkar bilden en hel del, men jag har använt pipetten i levels för att sätta vit och svartpunkter...vilket borde tala för att bilden har rätt svärta och vithet oavestt hur det ser ut på skärmen.

Något tips eller tanke på vad det kan vara?

/Stefan

Jag använder LR och där kam man ange om fotot ska presenteras i färg eller s/v.
Allternativt att dra ner mättnaden till 0. Blandar Du färg och s/v på samma bild blir det givetvis knepigare.

Jo jag har blandat färger.
En svartvit vy över New York´s skrapor med Brooklynbron i sin fulla färg som förgrund.
3 lager som jag nu slagit ihop.

/Stefan

Något tips eller tanke på vad det kan vara?

/Stefan

Hur har du gjort inställningarna vid utskrift? Om du har valt att låta Photoshop sköta färghanteringen vid utskrift skall du slå av färghanteringen i skrivarens drivrutin. Om båda är aktiverade så kan det bli fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar