Annons

Svartvit i dia soppa

Produkter
(logga in för att koppla)
En tanke som slog mig! Man kan ju soppa dia i C-41 och neg i E6, men kan man doppa svart-vita filmer i annan soppa och vad händer då? Kan ju tänka mig att det bara funkar med svart-vita filmer för c-41! Någon som har testat?

Du kan köra en svartvit C-41 i E-6 och få svartvit dia, vet en del i London som gör det men har inga praktiska tips, tyvärr.

Vanlig svartvit film är dödsdömt att framkalla i färgkemi, allt silver bleks bort så kvar blir bara en tom plastremsa!

Tja, jag tycker du skall ”offra” en rulle och prova. Med gamla XP2 fick man ibland ett grönt och ibland ett blått färgstick på diat.

Har ingen aning om hur det blir med de nya filmerna från Kodak till exempel.

Ta en rulle, exponera samma motiv med olika exponeringar från -2 till +2 och framkalla normalt till och börja med.

Jag ger inga mer råd eftersom jag inte varit med om detta sedan 1994.

Jag var nyfiken på det där (sv/v C41 i E6) förut och ställde frågan på photo.net. Fick en del länkar till bilder men har inga av dem kvar.

Exemplen avskräckte mig från att försöka i alla fall. Blåstick och dassig kontrast. Tror det var XP2 som använts och att den exponerades kring EI 100 eller något i den stilen.

Har inte alla Kodaks filmer orange bas? Då är det ju egentligen bara XP2 som "lämpar" sig för detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar