Annons

Svartvit fotokopia förvarad 50 år i sötvatten – möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

spitfire31

Medlem
Hej!

Just nu håller jag på att skriva ett romanmanus. En väsentlig detalj i storyn gäller ett litet svartvitt foto, som har legat i en plånbok på 40 meters djup i den småländska sjön Mien – i sextio år.

Fotokopian har alltså legat i kallt sötvatten, nästan fritt från föroreningar. Är det tänkbart/möjligt/rimligt att man med forensiska (kriminaltekniska) resurser skulle kunna återställa fotot i tittbart skick?

Jag skulle verkligen vara tacksam för tips från detta celebra forum på litteratur eller webbsida eller kontakt med någon fotokemisk guru, som kan svara eller i varje fall gissa om ett svartvitt foto teoretiskt sett kan överleva i sötvatten under 60 år.

/Joachim
 
Kan inte svara rakt av på din fråga, men en viktig detalj kan vara att fotot ligger i en plånbok - även om papperet blötts upp så har beståndsdelarna inte flutit iväg åt olika håll.. Utöver Statens Kriminaltekniska Laboratorium så kan möjligen Sjöhistoriska Muséet hjälpa dig - man har ju bärgat en del yngre fartyg där det kan ha funnits foton ombord.
 
Mycket tveksamt med tanke på att vattnet sällan är PH0.
Annars var ju Andrés bilder nedfrusna o DET stoppar silverkristallerna från att förändra sig.
En plånbok görs av garvat skinn. O garva skinn innebär... rejält med kemikalier. Vilka vet jag inte. Så jag gissar att det förvärrar situationen för en bild när kemikalierna frigörs runt bilden i vattnet.
 
Hej!

Just nu håller jag på att skriva ett romanmanus. En väsentlig detalj i storyn gäller ett litet svartvitt foto, som har legat i en plånbok på 40 meters djup i den småländska sjön Mien – i sextio år.

Fotokopian har alltså legat i kallt sötvatten, nästan fritt från föroreningar. Är det tänkbart/möjligt/rimligt att man med forensiska (kriminaltekniska) resurser skulle kunna återställa fotot i tittbart skick?

Jag skulle verkligen vara tacksam för tips från detta celebra forum på litteratur eller webbsida eller kontakt med någon fotokemisk guru, som kan svara eller i varje fall gissa om ett svartvitt foto teoretiskt sett kan överleva i sötvatten under 60 år.

/Joachim

Kan inte fotot vara en teckning?
 
Mycket tveksamt med tanke på att vattnet sällan är PH0.
Annars var ju Andrés bilder nedfrusna o DET stoppar silverkristallerna från att förändra sig.
En plånbok görs av garvat skinn. O garva skinn innebär... rejält med kemikalier. Vilka vet jag inte. Så jag gissar att det förvärrar situationen för en bild när kemikalierna frigörs runt bilden i vattnet.

Bra synpunkt på kemi i garvat skinn – tack!

Om jag ändrar scenariot till att fotot sitter på ett tyskt ID-kort av tjockt papper (s.k. Kennkarte, som användes i Tyskland 1938-45) i fickan på en flygoverall – är oddsen bättre då, tro?

Bästa hälsningar,

Joachim
 
njae
Kopierade foton innebär att man låter papper/lump suga upp silver som genomgår olika kemiska omvandlingar.
Det är så länge sedan jag läste om processen. så jag kommer inte ihåg hur det rent kemiskt går till.
MEN till syvende o sist så har pappret ett gelatinlager som har silverbehandlats. Belyses för att svärta. O de delar som inte är påverkade av ljus sköljs bort i fixeringen.
Men processen är inte jättestabil.
Däremot om det inte förekommer luft så borde processen avstanna men jag kommer inte ihåg riktigt.
 
Hej,

På djupare vatten är mängden syre begränsad. Nu är 40m inte något större djup direkt, men Mien är å andra sidan en insjö där vattencirkulationen är mindre än på ett öppet hav, vilket potentiellt begränsar tillförseln av nytt syresatt vatten. Ifrån DC3an har man bärgat plånböcker med bevarade fotografier, de finns utställda på flygvapen museet i Linköping. jag tror att DC3an låg på ca 80-100m, men i havsvatten förstås.

Vad gäller oxidation av silverbilden så är min högst okvalificerade gissning att organisk nedbrytning av pappersbasen är ett långt större problem, dvs att mikroorgansimer äter upp pappret snarare än att silverbilden bryts ned kemiskt.


PS: Jag har dykt i Mien, men jag hittade ingen plånbok, mest en massa dy... ;)
 
Senast ändrad:
Stort tack för den informationen, inte minst om plånböckerna från DC-3:an!

Det var inte så konstigt att du inte hittade plånboken i Mien, för den ligger i ett (fiktivt!) vrak efter en Heinkel He 219… ;-)

Tack igen!

Bästa hälsningar,

Joachim
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.