JazzBass
Aktiv medlem
Då har du svaret... Du har skickat färgbilder. Då blir det färg. Det är absolut inte svårare att "printa" svart/vitt än färg, skickar man svart/vitt så får man svart/vitt. Deras RIP kan omöjligt veta om att just DINA färgbilder som ju ändå är i färg ska vara sv/v. Visst kan man i slänga jobbet i en annan kö så att ripen konverterar RGB-svart till ren Sv/v men då måste man medvetet styra det så.
nu kommer jag låta riktigt gnällig - men ibland måste man inse att det är ens egna kunskaper som brister... Jag som ändå jobbar med detta till vardags burkar ringa supporten FÖRST, fråga exakt hur och vad de vill ha innan jag skickar materialet. Det är alltid värt det när man gör större grejor.
Till sist - vad du ser på skärmen har föga med vad som kommer ut ur maskinen att göra. Du tittar på en RGB-skärm och ser då en Sv/v bild för att den på en RGB-enehet ska föreställa just svartvit. Men när du konvertera 0/0/0 till CMYK så blir det en mindre snygg svart.
Om det är så illa, varför erbjuds jag överhuvudtaget ingen som helst vägledning om saken vid exporten från Lr till Blurb, eller via Blurbs sidor då jag gör själva beställningen? Det är kanske det jag är mest sur över. Jag är knappast den första som vill ha en bok med enbart svartvita bilder, och för deras egen skull borde man ju inte behöva gå en massa omvägar för att få till en svartvit bok då de nu en gång gjort det möjligt att designa böcker direkt i Lr och exportera dem till Blurb.
Informerar en tryckare mig om att de vill ha nånting levererat i CMYK eller vad som helst, så gör jag mitt bästa för att uppfylla kravet eller tar kontakt med dem om jag har problem. Här har dock varken Lr eller Blurb gjort nånting överhuvudtaget för att säkerställa att min bok trycks rätt, och jag erbjuds inga möjligheter att göra anpassade inställningar i något skede alls.
Vad betyder RIP (annat än det som förkortningen oftast betyder)?