Advertisement

Annons

Svartvit film

Produkter
(logga in för att koppla)

Kramer

Aktiv medlem
Då kommer denna frågan upp..
Jag fotograferar enbart färg, och har planer att nu när jag skall börja fota poträtt och modell även köra svartvitt.

Vad bör man tänka på, och vad är skillnaden (förutom att det blir svartvitt). Nått man bör speciellt lägga märke till?

Tänkte du själv framkalla den? Annars finns det svartvitt för C41 (det vill säga att de kan framkallas i ett vanligt färglabb). Det är trevliga filmer men förstoringarna får ofta färgstick om de kopieras på färgpapper.

Gråskalan blir inte alltid som man har tänkt sig men det är en vanesak. Dessutom kan man påverka den genom att använda filter men det bästa är givetvis att ändra motivets färger i den mån som det är möjligt. Svartvit film klarar större ljusskillnader än färgfilm så passa på att leka lite med det...

Frågan var inte till dig utan till ursprungsfrågeställaren, du hann emellan bara. Jag tycker "vad man skall tänka på" är lite brett att svara på.

Ok..
låt mig forumlera om frågan:

Vad är den stora skillnaden med svart vit foto.
D.v.s skall amn tänka exponering på annat sätt osv.

Förstår ni vad jag menar, är det lättare eller svårare att fota svartvitt? Eller är det helt samma teknik?

En grej med exponeringen värd att tänka på är att svartvit film blir kornigare ju mer den exponeras. Färgfilm får finare korn vid generösare exponering.

Så exponera alltid så snålt som möjligt. Men ändå alltid tillräckligt för att få teckning i de mörka partier du vill ha teckning i. Ingen slentrianmässig överexponering alltså som många ger den negativa färgfilmen.

Dynamiken eller tonomfånget är större för B/W film än för negativ färg eller diafilm. Den har alltså flera toner mellan svart och vitt än vad färgfilmen har. MEN det är det den har, toner mellan svart och vitt alltså. Den har inte en myriad färgvalörer. Vad detta innebär i praktiken är svårt att förklara i ord på ett begränsat utrymme. Men du har mycket stor nytta av en handhållen spotmeter för att uppskatta olika toner, och bör använda den frikostigt. Däremot kan rött och grått - eller grönt återges som samma grå nyans - mycket enkelt uttryckt.
Us

Kramer skrev:
Ok..spegelvänd exponering gentemot färgfilm..
Nja, inte riktigt. För bägge gäller att exponera efter skuggorna. Men behållningen av att ha exakt rätt exponering kan nog vara större med svartvitt.

Jaa, men för att ytterligare krångla till det kan också tilläggas att ingen annan film har en sådan slarvmarginal som B/W film. Men detta innebär att även om man kan klanta till det rejält och ändå få en bild som klart och tydligt visar vad man fotograferat är marginalen mycket liten för att få en perfekt svartvit kopia med fullständigt tonomfång.
B/W fotografering förutsätter IMHO att man gör mörkrumsjobbet själv eller möjligtvis har tillgång till en riktigt bra kopist - men vem har det, det yrket är väl också statt under snabbt utdöende. Nä, man får nog lita till sig själv. Mn då är mörkrumsarbetet faktiskt ytterligare en mycket lärorik dimension på hobbyn.
Us

Hohooo...nu vet jag inte om man skall fota svartvitt hehehe...

Nåja..jag skall testa och se. Enda sättet.
Vad rekomenderar ni för film för poträtt och modell? Svartvitt alltså...

Och jag har inte tillgång till mörkrum. Nått ställe som är bra på att framkalla?!

Jag hoppas inte att Jim och Ulf skrämde dig. Det är inget konstigt med svartvit film. Visst finns där mycket att utforska men så är det med alla filmer. Ta en sak i taget.

Köp en svartvit film för C41, ta dina bilder som vanligt och lämna in filmen på närmaste labb.

De kommer säkert att förstora bilderna på färgpapper och då kommer de kanske att få ett färgstick. En del tycker om färgsticket men det retar gallfeber på andra. Som jag har förstått det så beror färsticket på att labbet inte har gjort ett bra jobb -- be dem att göra om det eller be dem att förstora bilderna på papper som avser svartvitt.

De svartvita C41-filmer som jag känner till är Ilford XP2, Kodak T400CN, Kodak Porta 400BW och Kodak B&W. Porta:n avser porträtt men den är också den dyraste. Den skulle passa dig om den passar din ekonomi. Om vi kollar på de andra så kan det vara lurigt att få tag på Ilford så då återstår två. Jag har inte provat B&W men de som inte var nöjda med T400 brukar vara mer nöjda med B&W. Själv tycker jag inte att det är något fel på T400.

Jag ska inte krångla till det här ännu mer
men att få fina svart/vita kopior kopior är ganska lätt.
Med lite träning och vägledning så kommer det at gå bra.
Känner ingen i Falköping men någon i fotoklubben borde hålla på med Svart/vitt annars tycker jag att det här är en enkel och lättförstådd guide i mörkrummet
Lycka till

Senast ändrad:
Tack för fina iläggen. Nej då det krävs mer än så för att jag skal bli skrämd av att testa något.
Skall testa svartvitt helt klart...
Tack ännu en gång

Oj vilken gammal tråd :) Men den kom upp i duckduckgo-sökningen :)
Till TS vill jag bara säga en sak (och till eventuellt andra nybörjare)
DU SKA ALDRIG ANVÄNDA RÖDFILTER ELLER ORANGEFILTER till bilder på människor - De ser ut som spöken i ansiktet då. Detsamma gäller de flesta riktigt billiga svartvita filmer - de är extremt rödkänsliga tex Rollei RPX filmerna ger bilder som ser ut som att man använt kraftigt rödfilter på alla bilder på människor - FRUKTANSVÄRT! Nej, för människor, inget filter eller möjligtvis mörkgrönt eller till o med mörkblått filter.

Oj vilken gammal tråd :) Men den kom upp i duckduckgo-sökningen :)
Till TS vill jag bara säga en sak (och till eventuellt andra nybörjare)
DU SKA ALDRIG ANVÄNDA RÖDFILTER ELLER ORANGEFILTER till bilder på människor - De ser ut som spöken i ansiktet då. Detsamma gäller de flesta riktigt billiga svartvita filmer - de är extremt rödkänsliga tex Rollei RPX filmerna ger bilder som ser ut som att man använt kraftigt rödfilter på alla bilder på människor - FRUKTANSVÄRT! Nej, för människor, inget filter eller möjligtvis mörkgrönt eller till o med mörkblått filter.
Gult filter då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar