Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svartvit film??

Produkter
(logga in för att koppla)

jazzanova

Aktiv medlem
Hej alla på fotosidan.

Jag e ganska ny på foto fronten (fick kameran igår =).) och undrar om nån har nått bra tips på svartvit film.

Jag har alltid facinerats av svartvita foton och tänkte lära mig så mycket som möjligt om detta. Men vet inget om filmvalet. Så om nån där ute som arbetar mycket med svartvitt så skulle jag bli otroligt glad om nån har ett bra tips.

Också filter för svartvit fotografering är mycket uppskattat om nån har något bra tips.

Mvh Sebastian

Beror helt och hållet på om du tänkt framkalla filmen själv eller lämna in den till något labb.Ska du framkalla själv så tycker jag att du skall prova Kodak Tri-x (känslighet 400) eller någon anna 400 film.
skall du lämna in filmen så bör du välja en film som går att köra i c-41 processen (samma framkallningsmetod som för vanlig färgfilm)
Angående filter så beror det juh vad du är ute efter för effekt ,

jag ska fota människor. Så det blir mest porträtt fotografering.

Jag kommer att lämna in filmen på labb.

Börja med en svartfilm som kan framkallas i vanliga färgfotolabb (C-41 process). Det finns Ilford XP2 eller Kodak T400CN

Ska du plåta porträtt så kan jag varmt rekommendera KODAK Portra 400BW en jättefin C-41 S/V-film. Är speciellt framtagen för att modulera hudtoner speciellt bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar