Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit efterbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

modjo

Medlem
Hej,

Försöker efterlikna en svartvit effekt nu i några dagar, men jag kommer inte ens nära det jag vill uppnå.
Har försökt olika svartvita presets i lightroom, även olika filter i silver efex pro samt en hel del olika blandningslägen och konverteringar i photoshop.

Men mina bilder blir bara blaskiga och inte alls som det jag eftersträvar.
Så ännu en "hur får jag till effekten fråga" eftersom jag är tömd på ideér.

Exempelbilder finns att beskåda på denna hemsida:

www.danielphoto.nu

Men mina bilder blir bara blaskiga och inte alls som det jag eftersträvar.

Enklare om du visar en av dina bilder och anger vilka inställningar du hade när du fotograferade. Blaskiga bilder brukar bero på felaktiga inställningar i kameran, t.ex.

1. för lång slutartid vilket ger både skaknings- och rörelseoskärpa,
2. för högt ISO för att kompensera dåligt ljus vilket ger brusiga bilder
3. för stor bländare för att få kort skärpedjup, men det råkar bli så kort att inget blir i fokus

De bilder du länkade till föll även jag för, de är helt underbara i svartvitt. Men de är inte bara resultatet av någon preset i Lightroom utan utgår från ett bra foto från början.

Bilden är tagen i studiomiljö.

Bländare 8
Slutartid 1/125
ISO 100

Med en octabox som huvudljus samt ett fyllnadsljus.
Bakgrund upplyst med två blixtar.

Ska gräva fram en bild under dagen så får du se råmaterialet helt obearbetat ur kameran.

Ladda hem testversionen av Exposure 7 från Alien Skin.

Det är det bästa programmet för att enkelt få snygga bilder i svartvitt.

Själv föredrar jag Silver Efex men där måste man pilla ganska mycket för att få till det.

ANNONS