Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svartvit c41-film, vilket papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

carina

Medlem
Hej!
Jag undrar om nån kan rekommendera mig ett vettigt papper & sjyssta vätskor för kopiering av svartvit c41 film?
Har även hört att det finns olika varianter/märken på denna typ av film. Vad skiljer de olika åt? Jag har bara testat en kodakvariant.
Är nybörjare mer eller mindre. Framkallade och kopierade en del svartvitt i skolan för ca 10 år sen, men har tyvärr glömt det mesta känns det som...
Tack på förhand!
Carina
 
Ilfords film har en neutral bas som krockar mindre med multigradefiltrens färger än Kodaks orangefärgade bas. Så för egen kopiering skulle jag välja XP2.

Kodak har ju ett par olika sorters film där jag tror filmbasen är det som skiljer mest. Har tyvärr inte provat någon av dem, den enda C41-sv/v-film jag kört är XP2 ytterst sporadiskt.

Men annars tror jag inte det skall vara någon större skillnad mot att kopiera traditionell film. Ilford MGIV är alltid en schysst start vad gäller papper.
 
Jag kan rekommendera Konikas VX-400 film. Den funkar alldeles utmärkt, skarp med fin gråskala.
Skickade iväg till Fujifilm för kopiering på vanligt färgpapper och fick obefintligt gulstick på bilderna, mycket nöjd.
 
Tack för svaren!

Är multigrade papper samma som variabelkontrast? Hur fungerar de? Är det bäst att använda samma märke på framkallning och fix som på pappret?
Har Ilfords XP2-film samma ton som vanlig svartvit film? Kodaken jag testat är liksom brunaktig. Har hört att det ger sämre kontrast på svartvitt papper. Stämmer det?

Tacksam för ytterligare svar!
Carina
 
carina skrev:
Är multigrade papper samma som variabelkontrast? Hur fungerar de?
Det är samma. Papperet har två emulsionslager med olika kontrast som är känsliga för olika våglängder ljus. Ljuset reglerar du med olikfärgade filter. Filtren stoppar du helst i en låda ovanför objektivet om det finns på en apparat, i nödfall kan du använda filter som är till för att sättas i en hållare under objektivet. Ilfords filtersats för inbyggd filterlåda kostar 237 kr på Scandinavian.
carina skrev:
Är det bäst att använda samma märke på framkallning och fix som på pappret?
Nog för att olika framkallare kan ha olika egenskaper men det gäller för alla olika kombinationer papper och framkallare. Det finns ingen magisk inkompatibilitet mellan Ilfordpapper och Kodakframkallare. Kör på det du lätt kan få tag i, är du inte nöjd kan du testa en annan.
carina skrev:
Har Ilfords XP2-film samma ton som vanlig svartvit film? Kodaken jag testat är liksom brunaktig. Har hört att det ger sämre kontrast på svartvitt papper. Stämmer det?
XP2 (åtminstone de jag kört, jag har nog inte köpt en rulle på drygt 7 år) har en grå bas, kanske något åt det blå hållet. Flera av Kodakfilmerna har en orangebrun bas som ligger närmare multigradefiltreringen i ton. Jag misstänker utan att ha kopierat Kodak att de åtminstone förskjuter effekten av filtreringen och risken är väl kanske att det blir svårt att uppnå något av ändlägena 0 och 5. Jag vill minnas att XP2 hade rätt låg kontrast i sig och gissar att det gäller även Kodak, kan det vara det du har hört? Det är ju inget som inte går att åtgärda med hårdare papper.
 
Jag vill minnas att XP2 hade rätt låg kontrast i sig och gissar att det gäller även Kodak, kan det vara det du har hört? Det är ju inget som inte går att åtgärda med hårdare papper.

Eller filter om man kör med variabelkotrast, har jag fattat rätt?
Tack för att du reder ut begreppen åt mig!
Carina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.