ANNONS
Annons

Svartvit bild med detalj i färg med LR4

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Har LR 4 och undrar en sak, om jag vill göra en bild svartvit med bara en detalj i färg, hur gör jag då?
Då jag har ett gammalt PS som saknar camera RAW så vill jag göra bilden svartvit i LR, men sen förstår jag att jag förmodligen måste öppna bilden i PS, men får jag med färgdatan då, så jag kan "måla" fram den i den detaljen jag vill ha i färg?
Hur måste jag spara bilden då?
PS som jag har är Adobe Photoshop Elements 4 och jag har gjort det flera gånger i det programet, men vill helst konvertera till SV i LR.

//Reino

Det där tror jag inte går. Jag förstår vad du vill uppnå men du måste nog skicka över bilden från LR i färg. Sedan gör du om den i PS till svart vitt och suddar fram din färgdel.
LR jobbar inte med lager så färginformation är förmodligen helt borta när du exporterar till PS.

Går alldeles ypperligt att göra i LR med justeringspenseln. Dra ner mättnad maximalt och "måla" bort färgen där du vill ha en gråskalebild.
Nästan enklare att göra det än att beskriva det. :)

knobloch hann före med en annan variant på samma tema. Vi är alltså fler som gör sådana här operationer i LR:

Är det som ska vara i färg det enda på hela motivet dom har färgen så kan man dra ner mättnaden på de andra färgerna i HSL panelen. Annars är det penseln som gäller.

/Stefan R. Nilsson

Har LR 4 och undrar en sak, om jag vill göra en bild svartvit med bara en detalj i färg, hur gör jag då?
Då jag har ett gammalt PS som saknar camera RAW så vill jag göra bilden svartvit i LR, men sen förstår jag att jag förmodligen måste öppna bilden i PS, men får jag med färgdatan då, så jag kan "måla" fram den i den detaljen jag vill ha i färg?
Hur måste jag spara bilden då?
PS som jag har är Adobe Photoshop Elements 4 och jag har gjort det flera gånger i det programet, men vill helst konvertera till SV i LR.

//Reino

1) Gå in på justeringspenseln.

2) Dra mättnaden max till vänster.

3) Måla hela bilden så att den blir svartvit (gör penseln stor så går det på ett kick)

4) Ställ dig över den yta du vill ha i färg, håll ner ALT (radera) och måla sedan ytan som ska vara färgad.

Ok, så det går alltså. Men bara att dra ner mättnaden ger ju visserligen inte så snygg svartvit bild, man vill ändra lite på kontrast och svärta och så, så att det blir snyggt innan man målar/suddar fram färgen, kan man det?

Beror på. Du kan ju måla med vad som helst, clarity, contrast, exposure etc för att få det s/v att bli som du vill att det ska bli.
Men klart att PS erbjuder mkt mer inställningar pga lager.

/Stefan R. Nilsson

Om du är van att göra detta i PS skulle jag skicka över bilden i färg i TIFF och sedan göra den svartvit och ta fram färgdelen i PS.
Då är du närmast ditt normala arbetsflöde.
Skall bilder manipuleras är verktygen i PS oftast bättre.

Ok, så det går alltså. Men bara att dra ner mättnaden ger ju visserligen inte så snygg svartvit bild, man vill ändra lite på kontrast och svärta och så, så att det blir snyggt innan man målar/suddar fram färgen, kan man det?

Du kan korrigera individuella färger väldigt flexibelt och du kan måla med kontrast i din justeringspensel.

Jag föreslår att du provar och ser om resultatet blir som du vill.

1) Gå in på justeringspenseln.

2) Dra mättnaden max till vänster.

3) Måla hela bilden så att den blir svartvit (gör penseln stor så går det på ett kick)

4) Ställ dig över den yta du vill ha i färg, håll ner ALT (radera) och måla sedan ytan som ska vara färgad.

Det lät spännande, så jag prövade detta. Visserligen försvinner färg, men långt ifrån allt. Vad kan det bero på?

Det hade jag. Jag penslar och penslar, men jag får hålla på ett bra tag för att en del färg ska försvinna, men rätt mycket blir ändå kvar.

Jag har inget bra svar på din fråga. Kan inte återskapa problemet hos mig.

Maxflöde på pensel, dra ner mättnad (saturation) i botten (åt vänster) och måla.

Kontrollera också hur penseln ser ut. Har du stor "feather" kanske?

Tror du har auto mask eller vad det heter förbockad.
Hat inte LR framför mig just nu.

/Stefan R. Nilsson

I så fall har du något fel i dina inställningar. Kolla så du har Saturation på noll, Density på 100% och lika med flow.
Sedan bör du snabbt kunna få bort all färg.

I så fall har du något fel i dina inställningar. Kolla så du har Saturation på noll, Density på 100% och lika med flow.
Sedan bör du snabbt kunna få bort all färg.

Tack för all hjälp!

Det var densitet som var problemet hos mig, det stod av någon anledning på 36. Ändrade till 100% och allt blev bums svart/vitt.

Ett snabbare sätt att få hela bilden svartvit är att använda graduated filter och göra hela "dragningen" utanför bilden. På så vis får man hela effekten på hela bilden. Svårt att förklara i text...... Sen är det bara att ta en vanlig pensel och måla tillbaka saturation där man vill ha färg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar