Annons

Svartensgatan i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Jag har hittat en gammal bild i en bok som heter "Bilder från Södermalm 1895-1912", foto Oscar Heimer, utgiven av Sveriges Radio 1979.

På sidan 86 högst upp är en bild (nr 60) som beskriver "Svartensgatan 23 och 25 med hörnhuset Stora Fiskargränd 8 (nu Fiskargatan) i kvarteret Fiskaren mindre 13 österut mot Katarina Kyrkbacke. Foto 5 augusti 1906."

Jag var intresserad att försöka hitta de här husen för att se hur de ser ut idag (om de är kvar?).

Har kollat på plats men även via Hitta.se´s kartor men likväl förstår jag inte hur bilden är tagen, var har fotografen stått?

Tacksam om någon kanske kan ge en ledtråd eller vet mer om Svartensgatan i Stockholm?

Bilden bifogas.

Bilagor

• Svartensgat-23-25_01.jpg
    Svartensgat-23-25_01.jpg
    20.5 KB · Visningar: 2,738
Jag tycker att det ser ut att vara här, fast lite längre bak och åt något åt höger. Titta på huset rakt fram, det ser misstänkt likt ut även om det ser ut som att det skett någon förändring till höger på taket. Går du framåt lite så kommer det ett trevåningars på vänster sida som ligger innan det rakt fram. Det ser också ut att likna det som ligger längre fram och till vänster på din bild.

Jag tror helt enkelt att husen på vänster sida är rivna och ersatta av det större huset samtidigt som gatan smalnats av. Till höger finns ju lite av liknande typ, men de syns ju inte på din bild.

Tack Martin för ditt snabba och korrekta svar!
Ju mer jag ser på den gamla bilden och jämför med hur det ser ut idag verkar ditt förslag helt rätt!

Var där och kollade tidigare men hittade då inget samband med adressen Svartensgatan 23-25, men nu förstår jag hur bilden är tagen! Jättetack!

Tycker det är kul att gå runt på Söder och försöka hitta bilder på miljöer som det såg ut då och jämföra med dagens. I en del fall är det hur lätt som helst men på en del andra platser är det så omändrat att det är nästan hopplöst att känna igen den gamla bilden mot hur det ser ut idag.

Ett exempel är hörnet Götgatan och Åsögatan där biografen Victoria ligger. Jag tog en massa bilder där i slutet av 1970-talet då man började byggandet av nya Söderleden och där flera hus var nedrivna. Idag är hela området jämfört med då, helt förändrat, allt är nu nybyggt och helt omöjligt att känna igen. Men det är väl det som är lite av spänningen med detta "deckar-jobb"!

I en annan bok, "Minnenas Söder" på sidan 205 finns en annan bild på Svartensgatan som visar nr 22-24, visar en före och en tagen idag som en skärmdump från Hitta.se. Här finns dock mycket stora likheter och är därför mycket lättare att hitta.

Bifogar 1980 respektive 2010.

Bilagor

• Svartensgt-22-24_1980.jpg
    Svartensgt-22-24_1980.jpg
    17.7 KB · Visningar: 1,764
  • svartensgatan-22-24_2010.jpg
    svartensgatan-22-24_2010.jpg
    20.8 KB · Visningar: 1,740
Sånt här älskar jag! Jag har dock inga jämförelsebilder själv, men jag älskar att bara knalla runt t.ex. bland de gamla träkåkarna på åsöberget, se mig omkring, och försöka föreställa mig hur det såg ut för ett par hundra år sedan. Med lite stöd av PAF blir det lättare ;)

Här är två exempel från Kvastmakarbacken på Söder hur det såg ut i början av 1900-talet ur Per-Anders Fogelströms bok "Stad i bild" från 1970, sidan 62 och hur det ser ut idag.

Bilagor

• Kvastmakarbacken_1900.jpg
    Kvastmakarbacken_1900.jpg
    20.7 KB · Visningar: 2,508
  • kvastmakargatan-2010.jpg
    kvastmakargatan-2010.jpg
    25.4 KB · Visningar: 1,726
Det här med att försöka hitta gamla Stockholmsmotiv och se hur de ser ut idag intresserar säkert många.
I DN t.ex. brukar det finnas en före-efterbild av något försvunnet motiv.

Oftast ligger det även ett riktigt deckar-jobb ligger bakom att hitta de gamla platserna. En hel del research i kartor, på plats, kolla på nätet osv tycker jag är givande. Hade möjlighet som tidigare yrkesfotograf ta rätt mycket bilder under 1970-talet på dåvarande Stockholm, kommer jag tillbaka till de platserna idag så är det inte så ofta jag känner igen mig, mycket av det gamla är rivet och nya byggnader, torg och gator har ersatt dem istället.

Har jag tur kan det hända att jag träffar på någon som bott i samma område under många år och kan berätta mer om förändringarna som skett under de senaste 40 åren. Ger en bra feedback.

Träffade en äldre man på Gamla Lundagatan som bott i sitt hus i många, många år, han berättade att hyran då var ett par hundra kronor - per år! Idag har fastighetsskatt och hyran gjort det svårare att leva i en del kulturhus.

Återigen 2 bilder, den här gången från Södra station i Stockholm.

Den äldsta från 1979, ur boken Minnenas Söder, den andra från 2010.

Bilagor

• Sodra-station_1979.jpg
    Sodra-station_1979.jpg
    20.3 KB · Visningar: 3,931
  • Sodra-station_2010.jpg
    Sodra-station_2010.jpg
    24.4 KB · Visningar: 1,510
På sidan 86 högst upp är en bild (nr 60) som beskriver "Svartensgatan 23 och 25 med hörnhuset Stora Fiskargränd 8 (nu Fiskargatan) i kvarteret Fiskaren mindre 13 österut mot Katarina Kyrkbacke. Foto 5 augusti 1906."

Om du dessutom skulle vilja se hur det såg ut på den delen av svartensgatan på 40-talet så titta 50 minuter in i Bergmans "Hets". Kameran står i hörnet Svartensgatan 31/Katarina kyrkobacke.

Man hinner se gatan nästan upp till platsen där personerna i förgrunden på fotot från 1906 står, fast man får se den sidan av gatan som inte syns på fotot. Ser likadant ut idag :)

Hej Martin, av en händelse hade jag filmen Hets hemma så jag spolade fram till ca 54 minuter och där fanns den scenen med Alf Kjellin du beskrev, alltså från hörnet vid Svartensgatan 31 och uppåt. Han fortsätter i nästa scen in i en port bredvid ett lågt hus. Nu kommer min fråga till någon som vet var detta hus låg (eller om det finns kvar idag)? Bild bifogas ur filmen Hets, tyvärr rätt låg kvalitet p.g.a. det bara är en filmruta ur filmen. Kan den bilden varit tagen på Svartensgatan också? I filmens underbara värld behöver det ju inte vara precis där utan kan vara var som helst, kanske inte ens på Söder.

Bilagor

• sodergataxxx_100531.jpg
    sodergataxxx_100531.jpg
    18.2 KB · Visningar: 1,585
Jag satt och funderade över precis samma sak igår. Man kan se från husen att det inte är samma del av gatan som i den tidigare scenen, och upp mot Mosebacke är husen högre vad jag minns. Man borde kunna hitta huset utifrån kyrktornets orientering (skulle fortfarande kunna vara Katarina) men jag gav upp där.

Vid tillfälle ska jag åka förbi det här området, ta med den bilden och försöka hitta det ställe där filmen var inspelad. Tyvärr finns det väl ingen att fråga idag...

Håller verkligen med om att Stockholmskällan är just en källa till glädje att där kunna se mer om äldre platser i Stockholm. Bl.a. fanns det mycket bra bilder från Fiskargatan och Svartensgatan!

Ska nu kolla på fler adresser! Tack Olle Falk!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar