Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svarta prickar på mina bilder (var: "Satans besvikelse..")

Produkter
(logga in för att koppla)

unnebunne

Medlem
Satans besvikelse..

Varit på en lång 170mil lång fisketur och fotat massor. Forssar och bäckar och allt. Mycket med stativ och lång slutartid. På samtliga bilder med långslutar tid har jag fått ett gäng svarta prickar. Antar att de sitter på linsskyddet. Men varför bara på de med lång slutartid?

Re: Satans besvikelse..

unnebunne skrev:
Varit på en lång 170mil lång fisketur och fotat massor. Forssar och bäckar och allt. Mycket med stativ och lång slutartid. På samtliga bilder med långslutar tid har jag fått ett gäng svarta prickar. Antar att de sitter på linsskyddet. Men varför bara på de med lång slutartid?
Om det är så att du fått svarta prickar, fläckar på bilderna så beror det förmodligen på smuts på sensorn som framträder mer vid små bländaröppningar som du förmodligen använde på bilderna med lång slutartid.

//Larsa

På bilden:
Med klonstämpeln i Photoshop eller annat valfritt bildredigeringsprogram.
I kameran:
Revaxör boll(oanvänd), visibel dust(stavning?) eller spatel( vad nu modellen heter).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar