Annons

Svarta prickar på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
De finns på vanliga kameraaffärer. Det är en lite kraftigare variant av den vanliga Hamablåsan med 3 "coola" raketfenliknande fötter, och säljs i ett kombopaket med tops och linsrengöringsvätska.

mvh

Bent
 
Kraxabraxa skrev:
Jag har en sån här som jag har använt med bra resultat.

http://www.phototrade.se/tetenal/digital/se/produkter/tillbehorsprodukter.html

Var rädd för västskestänk från början men det var inget problem. Man får dock vara försiktig för det är mycket kraft i blåset.

MVH
Ulrika


ps. blåsbälgen från apoteket är ingen hit! ds.

Jag har också varit inne på den modellen av blåsare.
Kan inte hitta någon i närheten som säljer den dock.
Av de återförsäljarna i Malmö som finns listade, så är det ingen som lagerför den.
Vad kostar en sån?

Är det fler som har testat den typen av blåsare?

300D måste väl funka som alla andra DSLR?
 
Kraxabraxa skrev:
Jag har en sån här som jag har använt med bra resultat.

http://www.phototrade.se/tetenal/digital/se/produkter/tillbehorsprodukter.html

Var rädd för västskestänk från början men det var inget problem. Man får dock vara försiktig för det är mycket kraft i blåset.

MVH
Ulrika


ps. blåsbälgen från apoteket är ingen hit! ds.

Hej Ulrika.

Eftersom jag själv använder "apoteksblåsan" och får ett bra resultat med den är jag intresserad av att veta mer detaljer om vad det är som gör att den inte är bra. Vill ju inte riskera att skada något.
 
oscar jensen skrev:
En relaterad fråga:
Hur kommer det sig att, som Oskar skriver, prickarna endast syns vid lite längre slutartider?

Längre slutartider är bara en konsekvens av bländaröppningen, det är inte därför prickarna syns. Dammpartiklarna syns på grund av mindre bländaröppning (större skärpedjup).
 
Foto-Gabbe skrev:


300D måste väl funka som alla andra DSLR?

Idag har jag en (som alla andra) EOS 20D och där kan du ju hissa upp spegel och slutare för att blotta sensorn för rengöring. Men jag hade en EOS 300D innan dess och där kunde du bara få upp spegeln om "rysshacket" var installerat, men så vitt jag vet gick det aldrig att få upp slutaren.
 
Arne S skrev:
Hej Ulrika.

Eftersom jag själv använder "apoteksblåsan" och får ett bra resultat med den är jag intresserad av att veta mer detaljer om vad det är som gör att den inte är bra. Vill ju inte riskera att skada något.


Alltså, i vissa trådar har det talats om att man kan tillföra mer damm än vad som fanns på sensorn tidigare. Men mitt uttalande att blåsan inte är en hit grundar sig på mina egna försök att få bort dammkorn med hjälp av en sån. Det funkade inte särskilt bra... sedan gäller det väl generellt att vara så försiktig som möjligt vilket hjälpmedel man än använder sig av.

mvh ulrika
 
Foto-Gabbe skrev:
Jag har också varit inne på den modellen av blåsare.
Kan inte hitta någon i närheten som säljer den dock.
Av de återförsäljarna i Malmö som finns listade, så är det ingen som lagerför den.
Vad kostar en sån?

Är det fler som har testat den typen av blåsare?

300D måste väl funka som alla andra DSLR?

zebra har en:

http://www.zebramedia.com/uimages/Multiflate_350.jpg

helt ok pris också, tycker jag.

mvh ulrika
 
Står då i instruktionsboken så här till min 300D, punktform:

* Spegeln låses i öppet läge och slutaren öppnas.

* Använd en gummiblåsa och blås försiktigt bort damm och annat skräp från bildsensorns yta.

Men om jag har fattat rätt så är det alltså en liten skyddsyta/filter man blåser rent. Inte själva sensorn.

http://www.zebramedia.com/uimages/Multiflate_350.jpg

Såg nice ut.

Ringde till en lokal fotoaffär och de hade en blåsare för 119:-. Antar att det är starkare än Hama på cyberphoto (som också är en lokal fotoaffär!) Umeå :)
 
Kraxabraxa skrev:
Alltså, i vissa trådar har det talats om att man kan tillföra mer damm än vad som fanns på sensorn tidigare. Men mitt uttalande att blåsan inte är en hit grundar sig på mina egna försök att få bort dammkorn med hjälp av en sån. Det funkade inte särskilt bra... sedan gäller det väl generellt att vara så försiktig som möjligt vilket hjälpmedel man än använder sig av.

mvh ulrika

Ok, då är jag med.

Att man inte får bort smutsen tror jag beror på hur länge den suttit där och VAD det är. Allt är inte löst damm.
Att man skulle tillföra mer smuts tror jag däremot inte på. Faktum är att jag tror att den risken är större om man använder högre tryck eftersom större luftmassor sätts i rörelse och därmed virvlar fler smutspartiklar runt och i en högre hastighet.
Oavsett vilket tror jag att det kvittar vilken metod man använder, skillnaden är nog marginell. Och det viktiga är ju att man själv är nöjd med resultatet. Och att man, som du påpekar, går varsamt fram...
Ska se om jag hittar "din" utrustning, alltid kul att prova.
 
oggah skrev:
Står då i instruktionsboken så här till min 300D, punktform:

* Spegeln låses i öppet läge och slutaren öppnas.

* Använd en gummiblåsa och blås försiktigt bort damm och annat skräp från bildsensorns yta.

palatset skrev:
Idag har jag en (som alla andra) EOS 20D och där kan du ju hissa upp spegel och slutare för att blotta sensorn för rengöring. Men jag hade en EOS 300D innan dess och där kunde du bara få upp spegeln om "rysshacket" var installerat, men så vitt jag vet gick det aldrig att få upp slutaren.

Det var ju onekligen två helt olika uppfattningar/svar på mitt antydande.
Oskar, vad står det precis innan de två punkterna?
Alltså... hur gör man för att låsa spegeln och öppna slutaren?

Det är av rent intresse jag frågar.
Kommer antagligen inte att äga en sån någon gång ändå, men kanske kan man hjälpa någon i framtiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.