ANNONS
Annons

Svarta prickar på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

oggah

Aktiv medlem
Hej, vid lite lägre slutartider har jag märkt svarta prickar på mina foton. Har en Canon EOS 300D med ett Sigma 18-50mm 1:3.5-5.6 DC objektiv.

Vad kan detta bero på. Damm i objektivet? Kamerahuset?

Kika på bilden nedan (slutartid 1/100), det syns ganska dåligt eftersom jag var tvungen att förminska så mycket.

Lösning på detta problem?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • blackdots.jpg
    blackdots.jpg
    57.1 KB · Visningar: 1,090
Damm på bildsensorn... som Jonas sa, dags för rengöring om du inte vill klona bort prickarna i bildeditorn.
 
Meltingfire skrev:
Jag skulle inte rekommendera att du gör det själv!

Det finns knappast inget annat hållbart (praktiskt och ekonomiskt) alternativ i längden än att lära sig hur man tar hand om detta själv. Det går mycket enkelt med rätt utrustning bara man är måttligt försiktig. Oftast räcker det med att blåsa bort dammet med en "Rocket Blower" (gummituta) eller liknande, det är inte rimligt att betala någon hundratals kronor och bli utan kameran i dagar eller veckor för att göra detta.
 
Fungerar det bra med en sådan man köper på apoteket för att rengöra öronen? Läste något om det i andra trådar.
 
Blåsaren kan fungera, men om dammet sitter lite fastare måste du använda dig av lite bökigare metoder. Gör en sökning på forumet, alla vanliga metoder är väl beskrivna.


Att rekommendera att du inte skall rengöra sensorn själv känns inte speciellt rimligt. Fotar man makro med små bländaröppningar måste man i princip städa sensorn en gång i veckan. Då bör man nog ha koll på hur man rensar den själv, att lämna in kameran varje gång är tämligen orealistiskt. Och om man bara är noga och läser på bra innan är det väldigt enkelt.
 
oggah skrev:
Fungerar det bra med en sådan man köper på apoteket för att rengöra öronen? Läste något om det i andra trådar.
Föreslår att du köper en större blåsa... och kom ihåg att ALLTID KOLLA blåsan noggrant INNAN du blåser med den på sensorn...! jag talar av egen erfarenhet... :-|
 
Inte ekonomiskt hållbart?

Tror det kostar 300kr hos kamerateknik i malmö som är aukt. canon verkstad. De är dock inte "garantiverkstad" som det finns 3 av i sverige enligt canons dumma politik, men det kvittar när "sensorrengöring" inte är ett garantiärende.

Sedan har jag fått höra en sak i en annan tråd här på fotosidan, men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Nämligen att när man gör en "sensorrengöring" hos Canon så rengör de sensorn + ett filter framför sensor vilket kostar 1000+kr, men egentligen vad man är ute efter är att få väck dammet från filtret framför sensorn som kostar en bråkdel av priset.
Som sagt, jag vet inte sanningshalten i det.

Att rengöra själv med en blåsa kan man göra hemma, men att göra en våtrengöring rekommenderar jag dock inte. Har läst för många fall där det har gått snett, tyvärr.

Sköter man sin utrustning på rätt sätt så får man inte in speciellt mycket damm, och får man in enstaka småkorn så kan man klona bort det i photoshop.
 
300 kr eller mer en gång i månaden är inte tänkbart för mig, jag använder hellre dom pengarna till annat.

Jag har rengjort mina kameror många gånger både med blåsning och med våtmetoden ("Copperhill"), dvs Eclipse rengöringsvätska och luddfria tyglappar. Inget hemskt har hänt av detta. Det är viktigt att ta det lugnt och att inte använda för mycket vätska bara, är det för blött kan man få lite problem. Det ska bara vara nätt och jämnt fuktigt, ett par droppar vätska bara.

Sist jag pratade med en Canon servicetekniker så sa han att de använder tygklädda pinnar som dom andas på för lite fukt och att de sedan sveper eller plockar upp dammet med den. Dvs samma metod som jag använder själv. Det finns inget som säger att de skulle vara varsammare än vad jag är själv (motsatsen gäller förmodligen).

Men visst, om man har pengarna och/eller inte känner sig bekväm med att rengöra sensorn själv så är det bara att lämna in kameran.

Damm kommer in i kameran hela tiden, det är bara att leva med det faktumet.
 
Jag tycker såhär, Oscar som har en 300D är troligen en nybörjare inom DSLR, iom att han inte visste ens vad de svarta prickarna var.

Jag är ganska grön själv, hållt på i 1 år snart med DSLR, och jag har bara behövt rengöra en gång hittils, vilket var mitt eget fel (en helt annan pinsam historia).

Fotograferar man ett par gånger i månaden och inte är ett prosumer/yrkesfotograf så tror jag inte det är lönt att ge sig på med vätska på en kamera värd i runda slängar 5000kr, med risk att repa sensor och få en smäll på 7000(?)kr bara för att få sensorn utbytt.

Jag har fullt förtroende för kamerateknik och va d jag hörde sist jag ringde dom (för 1mån sedan) sa de att de skulle sänka priset till 200kr, och att de även bjöd på en rengöring då och då.

Jag kommer iaf fortsätta lämna in min kamera än att mixtra själv.
 
Jovisst, du kan ha en poäng där. Nu har vi ju i alla fall antytt vilka alternativ som finns så kan Oscar leta vidare och se vad som passar honom.
 
Nikon har just nu ett värdepaket vid köp av en ny D50.
Kanske vore något för Canon att haka på?
----
Check & Clean i 3 år!
(värde 1 850 kr inkl moms)
Om Du använder kameran mycket och ofta byter objektiv kan det vara bra att då och då rengöra sensorn från damm. Check & Clean är något som våra professionella fotografer ofta använder sig av för att få kameran rengjord och kontrollerad av någon av våra servicetekniker.
Check & Clean innebär att vi rengör kameran från eventuell smuts eller dam som kan ha smugit sig in på kamerans sensor. En servicetekniker kontrollerar även att kameran är i gott skick och att den är uppgraderad med den senaste mjukvaran.
(Mjukvaran är något som förbättrar kamerans prestanda, detta kan vara kamerans autofokus, snabbhet, ny design av menyer m.m.)
Vänligen observera att om något fel upptäcks på kameran, ingår inte eventuella reparationskostnader.
Check & Clean gäller max en gång per år i tre år.
----------
Saxat från Nikons hemsida. Jag hoppas dock att rengöringen är bättre än stavningen.
 
Om man använder sig av blås-o-borstmetoden anser jag att det i princip är omöjligt att sabba någonting. Det innebär i korthet att man blåser av sensorn (eller snarare glaset framför sensorn) och sedan borstar av detta lätt med en elektriskt laddad borste. Oerhört svårt att sabba något om man gör det rätt. Men man bör förstås läsa på ordentligt först, gör man inte det kan det förstås strula. Tex har jag läst om folk som blåst med munnen, och det ställer till stora problem när man duschar inanmätet i kameran med spott!

Vad jag vet rengör ingen, inte ens Canons tekniker, själva sensorn. Sensorn sitter ihop/bakom en glasbit, och det är denna glasbit man gör ren. Man behöver alltså inte vara räd för att skrappa runt bland en massa känsliga, små pixlar, utan det är en glasbit man städar.

Hur som helst, behöver man bara rensa sensorn en gång om året, är det väl kanske inget att orda om, då är det nog lika bra att lämna in kameran. Men blir det mer än så kan det ju vara en ide´ att lära sig det.
 
Bent, jag vet att det finns trådar om detta men ställer frågan ändå...

Vad använder du för metod och utrustning för våtrengöring?

Själv har jag ännu inte behövt ta till detta, har klarat mig med apotekets öronblåsa, kör en blåsning/14:e dag eller så. Men det är ju bara en tidsfråga innan man står där och då kan det vara bra att ha prylar hemma så jag är tacksam för tips.
 
Tack Jonas.

Helt rätt att man måste vara försiktig även med blåsmetoden eftersom det blir en utmärkt blästringsmaskin om man har lite skit i gummiblåsan.
 
Arne S skrev:
Bent, jag vet att det finns trådar om detta men ställer frågan ändå...

Vad använder du för metod och utrustning för våtrengöring?

Själv har jag ännu inte behövt ta till detta, har klarat mig med apotekets öronblåsa, kör en blåsning/14:e dag eller så. Men det är ju bara en tidsfråga innan man står där och då kan det vara bra att ha prylar hemma så jag är tacksam för tips.

Jag använder inte våtrengöring, har inte behövt det än. Jag hittade samma länk som Morten, och det har fungerat ypperligt. Vid bländare 22 kan man ibland fortfarande se lite små prickar om man har otur med bakgrunden, annars får jag helt rent. Apotekets öronblåsa gjorde tyvärr varken till eller från för mig, kör nu med "raketblåsaren" med lite mer kräm i.

mvh

Bent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.