Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svarta H&M-kläder blir inte svarta.

Produkter
(logga in för att koppla)

tks

Aktiv medlem
För några dagar sedan var jag ute och fotograferade. En tjej i svart jacka (från H&M) fastnade på bild. Då jag kom hem och granskade bilderna i datorn såg jag att den svarta jackan snarare såg ut att vara lilabrun än svart. Jag tänkte inte så mycket på det, första gången jag stött på det.

Utav en händelse råkade ett par handskar från H&M komma med på bild då jag fyrade av ett testkort på min hall nyss. Samma fenomen - handskarna såg lilabruna ut, trots att jag alltid uppfattat dem som svarta. Jag började se ett mönster.

Fotograferade de svarta plagg jag kunde hitta i hemmet som jag vet är från H&M (fyra stycken), alla med samma resultat. Andra svarta kläder ser dock mer eller mindre normala (svarta) ut.

Man skulle kunna tänka sig att H&M använder tygtyper som inte är riktigt svarta utan just lilabruna. För ögat ser de dock helt svarta ut, men kameran visar annorlunda, vilket inte borde vara fallet, eller?

Detta är testat med olika objektiv, med och utan blixt, dagsljus och i glödlampssken, med olika vitbalans, kameran i olika lägen/färglägen samt med och utan UV-filter. Resultatet blir detsamma.

Den enda faktor som varit likadan är självaste kamerahuset - Nikon D50.

Så, någon som upplevt samma sak och/eller har en vettig förklaring?

Bifogar hafsigt exempel. Övre raden H&M, undre övriga.

Bilagor

• hm.jpg
    hm.jpg
    21.9 KB · Visningar: 1,363
lottawe skrev:
Det undre är inte svarta de heller.

Det har jag inte påstått heller. Jag beskrev dem som "mer eller mindre normala (svarta)". I det här fallet är färgen svart (på kläder) ett rätt subjektivt begrepp, och inget av de nedre plaggen är kanske en särskilt bra representant (särskilt inte med tanke på de slarvigt tagna bilderna), men jag kände att jag borde kasta in dem också för att visa att alla kläder inte registreras med samma färg som H&M-exemplen ovan.

Missfärgningar pga att kamerans IR-block filter är för svagt.

Finns sepparata filter att köpa som man sätter framför om man fotar mycket mörka kläder och behöver precis färgåtervinning.

Eveningstar skrev:
Missfärgningar pga att kamerans IR-block filter är för svagt.

Finns sepparata filter att köpa som man sätter framför om man fotar mycket mörka kläder och behöver precis färgåtervinning.

Ok, det låter som en mycket vettig förklaring. H&M:s svarta kläder absorberar alltså synliga våglängder, men reflekterar infrarött (vilket kameran men inte ögat registrerar) i större utsträckning än svarta kläder av övriga fabrikat. Intressant.

Tack för tipset!

ahr svårt att tro att det beror på H&Ms produkter.. mkt svårt att tro...

det är inte H&M som färgar sina garn eller tyger, det är tilvlerkarna som gör, sedan köper H&M in färdiga partier. kan också vara att H&M lägger beställningar på kläd design som skall passa in i deras kollektion efter nogrann scouting från diverse mode spioner. Men inte sitter H&M och färgar sina kläder i stockholm...

Med ivirgt letande så komemr du nog hitta fler svarta tyger med detta "fenomen"... men kolla först så att du itne har överexponerat bilden ett snäpp för att utesluta exponeringen. kan vara IR filtret också.. kan vara annat... men H&M specifik färg tror ajg inte

Det kan inte vara så att kläderna sprayas med nått skyddande inför transporten till Sverige? Troligtvis använder dom ju någon form av likadant tillvägagångssätt vid/inför skeppning av saker. Bara en tanke.

Nu använder sig H&M säkerligen av ett stort antal underleverantörer, det kanske råkar vara så att alla dessa plagg kommer från samma underleverantör/fabrik, eller så kanske det är en kostnadsfråga; nu är jag inte alls insatt i tyger/färgning, men det kan vara så att en viss färgningsmetod/färg är billigare, och klart att H&M nappar på den bästa offerten. Självklart finns det säkert kläder av andra fabrikat som uppvisar samma fenomen, likväl som andra produkter ur H&Ms sortiment inte gör det. Nu var det inte riktigt detta min ursprungliga fråga handlade om, och det kanske var osmidigt av mig att uttrycka mig så det kunde tolkas som det gällde en hel klädkedjas sortiment, när jag egentligen refererade till de fyra plagg som finns ovan på bild.

För att komma tillbaka till ämnet : jag har svårt att tro att det ska bero på att alla bilder är underexponerade. Utomhusbilden (som var den första) var snarare en aning överexponerad. Jag har dock inte testat detta så värst seriöst, men IR-teorin verkar mest trovärdig. Jag kan undersöka det hela mer ingående vid annat tillfälle, men får jag samma resultat slår jag fast vid att det är missfärgning pga IR.

För övrigt anser jag att jag har fått svar på min fråga, så länge ingen annan har någon trovärdig teori att tillägga.

Det är ett ganska välkänt fenomen och det beror mycket riktigt på IR-"kontaminering".
Det, förhållandevis, svaga IR-filtret på D70 och D50 ger även problem med lila nyanser och tendenser till att gärna överexponera och fräta ut den röda kanalen på röda föremål.
Det verkar även som att det kan spela roll vilken färgrymd man fotar med. Jag har sällan upplevt problem, men har inte fotat mycket tyger dock. Jag fotar alltid i RAW och använder aRGB vid konverteringen.

Fotar man mycket problematiska föremål kan man skaffa tex B+W 486 för att blocka ytterligare IR och UV.

Så underbart med H&M-riktandet på nått sätt. Den där härliga konspirationskänslan att stora jätten H&M luras. Mer sånt!

Plåta en svart vägg och sedan en vit. Kolla på resultatet. Beroende på ljus och exponering kan den vita väggen bli grå och även den svarta.
Att H/M kar rå för detta är ganska befängt.

Färgningen av materialet kanske ger det här fenomenet. Om man exempelvis sätter en prick med svart tuschpenna på ett vitt filterpapper en halv centimeter över en vattenyta (filterpappret skall vara i vattnet) så kan man se hur de olika färgämnena separeras när vattnet sugs upp i pappret och drar med sig pigmenten olika fort. Jag har för mig att man kan se ett lila och ett gult band eller hur det var. Kromatografi...

clavicl skrev:
Undra om man får lämna tillbaka kläder som lider av kraftig metamerism?

Absolut :)

Ta bara med aktuellt betraktningsljus så är det inga problem :)))))))

/Janne

(Detta givetvis under förutsättning att metamerin aviker minimuma 5,0 wattkelvin från std!)

De flesta färgämnen är "färglösa" i IR-området. Det är därför kläder ofta ser ljusa/vita ut på IR-foton. Om kamerans IR-filter är svagt kommer det läcka en del signal främst i den röda kanalen men också lite i den blå vilket ger den här effekten. Att det syntes mest på H&Ms kläder i det här fallet är nog mest en slump.

Man kan också spekulera i om det är ett medvetet val av kameratillverkarna: genom att släppa in lite IR blir mörka kläder lite ljusare i bilden och kamerans dynamik upplevs som lite bättre.

Johannes

Jag fotograferar 100-tals svarta H&M kläder varje år och har aldrig stött på detta problem med våra Sinar digitalbakstycken. Fotas med blixt och utan filter. Mjukvaran är Sinar Capture shop.

Mvh // Alex

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar