Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart/vitt.

Produkter
(logga in för att koppla)

bartan

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag fotar för tillfället med en Nikon D80 och använder antingen Nikon picture project eller Photoshop elements 4 när jag redigerar.

Min fråga är hur man får sådant där fint djup och fin kontrast i svart/vita bilder?
Jag brukar bara dra ner mättnaden på noll när jag konverterar till svart/vitt men då blir det liksom bara ett grått brus över hela bilden och den blir platt och tråkig.
Finns det andra sätt man kan göra i datorn eller ska man kanske laborera med filter vid fototillfället?

Mvh Andreas
 
Hej Andreas,
Är själv ingen S/V-expert men du får mer kontroll i din konvertering om du använder image/adjustments/channel mixer (kryssa för monochrome)

(med reservation att det heter något annat i Elements)
 
Ok, tack.

Ska prova.
Om den funktionen nu finns, kan inte minnas att jag har sett den förut men det kan vara jag som inte har varit uppmärksam.

Tack.
Mvh Andreas.
 
Här följer några exempel på olika gråskalekonverteringar.

Originalbild
 

Bilagor

  • original.jpg
    original.jpg
    35 KB · Visningar: 256
Blanda kanaler, monokrom 70,20,10
 

Bilagor

  • blandakanaler702010.jpg
    blandakanaler702010.jpg
    32.1 KB · Visningar: 256
Blanda kanaler, monokrom 60, 20, 20
 

Bilagor

  • blandakanaler602020.jpg
    blandakanaler602020.jpg
    31.8 KB · Visningar: 248
Konvertera till gråskala
 

Bilagor

  • konverteragråskala.jpg
    konverteragråskala.jpg
    28.3 KB · Visningar: 248
Konvertera från RGB till LAB och ta bort kanalerna a och b och sedan konvertera till gråskala
 

Bilagor

  • lab.jpg
    lab.jpg
    28.2 KB · Visningar: 245
Det finns fler sätt men de här är de vanligaste. Sedan kan man jobba lite med kurvor och nivåer om man vill. Man kan även kopiera lagret och använda blandningsläge multiplicera för att få mer kontrast. Justera sedan kontrasten med opaciteten.

mvh/Ove
 
LAB/gråskalekonvertering med kopierat lager och blandningsläge multiplicera. Opacitet 56%
 

Bilagor

  • lab_multiplicera.jpg
    lab_multiplicera.jpg
    31.6 KB · Visningar: 236
Man kan också skaffa Adobe Lightroom eller PSCS3 med ACR 4.1 och då få ännu mer sofistikerade svart/vita justeringsmöjligheter...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.