Annons

Svart-vita foton med 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är helt ny på fotosidan och rätt så färsk vad gäller fotografering över huvud taget.

Jag har en Canon 300D och undrar om någon vet om man kan ta svart-vita kort direkt i kameran eller om man alltid måste fixa det i efterhand i datorn? Hittar inget i bruksanvisningen.

Om det inte går i kameran. Vilket program använder ni då för att göra om färgbilderna till s-v?

Mvh

Roger
 
Jag är nästan helt säker på att du inte kan ta s/v direkt i din kamera.

Om du har tillgång till photoshop är det ett väldigt kraftfullt verktyg för att konvertera till s/v.

Det finns flera lätta/svåra sätt att göra om till s/v samt olika "actions" som gör det åt en.

Vad använder/har du för bildredigeringsprogram?
 
Jag har inte sett någon funktion i kameran för det, så jag gör allt i PhotoShop.. Konverteringen till SV där är okej, men inte så mycket mer.

Själv använder jag en plugin från theimagingfactory som gör lite bättre jobb, och kan emulera gamma-kurvorna från t.ex T-MAX film och andra välkända. Ger dig mycket mer kontroll..

Kolla på http://ytv.yodel.net/pics/ för färg och SV version av samma bilder som jag tagit med min 300D
 
Ok. Tack för de snabba svaren.

Jag har för tillfället inget redigeringsprogram. Men jag får försöka skaffa mig ett. Ibland (rätt ofta faktiskt) vill man ju ha bilderna svart-vita.

Mvh

Roger
 
slowcoder skrev:
jag gör allt i PhotoShop.. Konverteringen till SV där är okej, men inte så mycket mer.

Vadårå? blir väl som att ta svartvitt direkt. Skillnaden är bara att man aldrig kan få tillbaka den färg man valde bort i kameran...

/kg som kan, men inte vill, plåta svartvitt digitalt
 
slowcoder skrev:
Jag har inte sett någon funktion i kameran för det, så jag gör allt i PhotoShop.. Konverteringen till SV där är okej, men inte så mycket mer.

Själv använder jag en plugin från theimagingfactory som gör lite bättre jobb, och kan emulera gamma-kurvorna från t.ex T-MAX film och andra välkända. Ger dig mycket mer kontroll..
Det finns sjukt många sätt att göra om bilder till s/v i photoshop, det låter som att du kör med "desaturate" typ. Du kan göra samma sak som den där pluginen manellt, bara du vet hur du ska översätta färgerna, knappast photoshops fel...

Liten guide för en lite annorlunda men bra metod: http://schewephoto.com/workshop/pdfs/new/Color_To_Greyscale.pdf
 
Glömde ju svara på tråden med...
Digitalt kör jag aldrig som s/v i kameran, den gör precis som datorn, fast man har ingen kontroll över resultatet. Lika bra att fota i färg och konvertera sen, även om kameran kan göra det direkt, det blir sällan som man vill ha det annars.
 
S/V PhotoShop

slowcoder skrev:
Jag har inte sett någon funktion i kameran för det, så jag gör allt i PhotoShop.. Konverteringen till SV där är okej, men inte så mycket mer.

Jag tycker faktiskt man har 100% kontroll över omvandlingen i PS. Tycker det är ganska onödigt att ta s/v direkt i kameran (vet inte ens om jag har sån funktion). Allt detta har iofs redan konstaterats ovan, men ändå... :)
 
Jaha, den funktionen kanske är borttagen. På min gamla Canon S20 finns den men var väl inget att stå upp och jubla över precis. Resultatet blev oftast ganska mediokert, mest beroende på digitalkamerornas relativt låga kontrastomfång - i synnerhet jämfört med B/W film.
Us
 
Med 300 D kan du inte ta svart/vita bilder. Det måste göras i datorn.

Pluginen från imagingfactory heter B/W Pro. Visst man kan göra detta med Photoshop men det är enklare med en plug-in där man kan justera parameterna med förhandsvisning.


Olle
 
rogerbjornstedt skrev:
Ok. Tack för de snabba svaren.

Jag har för tillfället inget redigeringsprogram. Men jag får försöka skaffa mig ett. Ibland (rätt ofta faktiskt) vill man ju ha bilderna svart-vita.

Mvh

Roger

Elements 2.0 följer ju med 300D, den måste du ju ha då.

Det går utmärkt att göra om till s/v med den.
 
Biber skrev:
Det finns sjukt många sätt att göra om bilder till s/v i photoshop, det låter som att du kör med "desaturate" typ. Du kan göra samma sak som den där pluginen manellt, bara du vet hur du ska översätta färgerna, knappast photoshops fel...

Liten guide för en lite annorlunda men bra metod: http://schewephoto.com/workshop/pdfs/new/Color_To_Greyscale.pdf

Mjae, jag vet att kan kan leka lite extra i photoshop, men det som du inte kan göra (särskilt enkelt iafl) är att få gamma-kurvan från t.ex T-MAX film använd, eftersom Photoshop enbart kan konvertera med linjär gamma per kanal.

Iom att jag skjuter T-MAX när jag fotar 35mm, så vill jag ha samma känsla från mina digitala bilder. Det syns inte väldigt stor skillnad i photoshop, men hänger jag upp 9 bilder som är med T-MAX analog, och en digital med linjär photoshop, så plockar man ut den bilden direkt, dock inte lika enkelt om man använder t.ex theimagingfactory's plugin.

/James
 
James, använd verktyget kurvor. Det jobbar inte linjärt och du kan få till precis vilken kurva du vill.
 
sagan skrev:
Elements 2.0 följer ju med 300D, den måste du ju ha då.

Det går utmärkt att göra om till s/v med den.

Jo, elements följde med men jag har inte installerat det än.

Tack återigen för tipsen. Jag får testa lite olika varianter och se vad jag tycker funkar för min del.

/Roger
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.