Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Svart/vit film som framkallas i vanligt minilab.
- Trådstartare stefan v
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
---Dessa filmer fungerar mkt bra generellt, MEN man har ju ingen kontroll över tonerna som processeras i maskinen/labbet,,,
---Tex om man jobbar efter zon-metoden så har man ju ingen chans att kontrollera resultatet när man inte gör det själv. + att inga på ett labb brukar ta till sig specialbeställningar..
Eftersom dessa filmer ger mkt fint korn så hade dessa varit bra att jobba i zon-metoden med mendå måste man ju kontrollera framkallningen...
För den icke framkallande fotografen som vill jobba med s/v är dessa filmer bra men idag när mkt film scannas så kan man ju lika gärna konvertera vilken färgfilm som helst. Utbudet är ju så mkt större men som dem flesta vet nu så krävs det mer än konvertering till s/v,,,
Mvh Niclas.
---Tex om man jobbar efter zon-metoden så har man ju ingen chans att kontrollera resultatet när man inte gör det själv. + att inga på ett labb brukar ta till sig specialbeställningar..
Eftersom dessa filmer ger mkt fint korn så hade dessa varit bra att jobba i zon-metoden med mendå måste man ju kontrollera framkallningen...
För den icke framkallande fotografen som vill jobba med s/v är dessa filmer bra men idag när mkt film scannas så kan man ju lika gärna konvertera vilken färgfilm som helst. Utbudet är ju så mkt större men som dem flesta vet nu så krävs det mer än konvertering till s/v,,,
Mvh Niclas.
stefan v
Medlem
Tack Niklas !
Problemet med en färg film är att det är svårt att sätta på ett filter (ex. gul - rött) för att få fram lite mer av negativen eller går de också att kompensera i dator om man tar vanlig färgfilm och konverterar den till s/v ?
Har ni något förslag på filter till färgfilm för att uppnå samma effekt ?
Problemet med en färg film är att det är svårt att sätta på ett filter (ex. gul - rött) för att få fram lite mer av negativen eller går de också att kompensera i dator om man tar vanlig färgfilm och konverterar den till s/v ?
Har ni något förslag på filter till färgfilm för att uppnå samma effekt ?
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
---Hmmm, har jobbat väldigt lite med filter och ni har ju en poäng i det ni skriver,,
Jag har använt orange/röd-filter och det som ni antyder--till sv/v film...
Visst kan ni kompensera detta i photoshop från färgfilm (blir fort långtråkigt vid pc,n tycker jag
---Lägg grunden i fotograferingen så att färgfilmen får tillräckligt med färg på rätt ställe och sedan öka mättning i rätt färg, sedan konvertering och slutligen ändras kontrasten med nivåer/kurvor och jämför detta med den sv/v processen.
Filter eller Photoshop är frågan här och då ger ju photoshop kontroll eftersom det går att ångra, så det blir nog photoshop om man inte plaskar ihop det på bästa traditionella mörkrummsvis/Niclas.
Ps, Lycka till
Jag har använt orange/röd-filter och det som ni antyder--till sv/v film...
Visst kan ni kompensera detta i photoshop från färgfilm (blir fort långtråkigt vid pc,n tycker jag
---Lägg grunden i fotograferingen så att färgfilmen får tillräckligt med färg på rätt ställe och sedan öka mättning i rätt färg, sedan konvertering och slutligen ändras kontrasten med nivåer/kurvor och jämför detta med den sv/v processen.
Filter eller Photoshop är frågan här och då ger ju photoshop kontroll eftersom det går att ångra, så det blir nog photoshop om man inte plaskar ihop det på bästa traditionella mörkrummsvis/Niclas.
Ps, Lycka till
Senast ändrad:
AnteVante
Aktiv medlem
Det brukar vara ett problem att framkalla S/V film i minilabb (i alla fall vårat), och det är att filmen "smälter" och man får ingenting över huvudtaget.stefan v skrev:
Har någon provat dom filmerna? och med vilket resultat?
Men då är jag inte 100% säker på att det finns minilab som klarar av S/V filmer, jag vet dock av egen erfarenhet att det blir en massa rensande och bytande av filter och vätskor om man råkar stoppa in fel film i labbet
//
AnteV
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Re: Re: Svart/vit film som framkallas i vanligt minilab.
---Tror nog att trådförfattaren menade sv/v filmer som SKALL f-kallas i c-41labb,,,/Niclas.
AnteVante skrev:
Det brukar vara ett problem att framkalla S/V film i minilabb (i alla fall vårat), och det är att filmen "smälter" och man får ingenting över huvudtaget.
Men då är jag inte 100% säker på att det finns minilab som klarar av S/V filmer, jag vet dock av egen erfarenhet att det blir en massa rensande och bytande av filter och vätskor om man råkar stoppa in fel film i labbet
//
AnteV
---Tror nog att trådförfattaren menade sv/v filmer som SKALL f-kallas i c-41labb,,,/Niclas.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
AnteVante skrev:
Ahhh, åkej
Faan va puckat av mig att inte fatta nå sånt
ska sluta blanda mig in i såna häringa diskussioner hädanefter :-/
---Ohnej! Alla tar fel ibland!/Mvh Niclas.
Här nedan ett fint ex av dessa filmer....
Bilagor
rindler
Aktiv medlem
Jag tror att Kodak, i och med PMA, sa att T400CN har slutat tillverkats och kommer att ersättas av ompaketerad Portra 400BW som kommer att heta BW400CN.Niclasfoto skrev:
Här nedan ett fint ex av dessa filmer....
EDIT: Dessutom "lanserade" ju Kodak en ny "professionell" färgfilm - Ultra 100. En motsvarighet till 400UC. 400UC:n kommer i sin tur att paketeras om för att matcha 100:an.
Klart som korvspad...
Senast ändrad:
Liax
Aktiv medlem
Den mycket duktiga, och flerfaldigt belönade, Fotografen Torbjörn Andersson brukar tydligen köra med nämnda film i sina dokumentärreportage.
Själv har jag använt filmen en hel del den senaste tiden och tycker faktiskt att det blir ett mycket bra resultat.
Den här bilden är tillexempel tagen med T400CN exponerad efter ett Kodak gråkort.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=164652&pf=38291
/Joakim
Själv har jag använt filmen en hel del den senaste tiden och tycker faktiskt att det blir ett mycket bra resultat.
Den här bilden är tillexempel tagen med T400CN exponerad efter ett Kodak gråkort.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=164652&pf=38291
/Joakim
Liax
Aktiv medlem
Det har jag tyvärr inte hunnit med! Filter av den sort du förmodligen tänker på använder man kanske oftast utomhus, och det har ju inte riktigt varit väder för utomhusfotografering den senaste tiden (i Kalmar då).
Enligt min mening bör jag kanske tillägga, jag är nämligen en vinterhatare av stora mått!
/Joakim
Enligt min mening bör jag kanske tillägga, jag är nämligen en vinterhatare av stora mått!
/Joakim
Platypus
Aktiv medlem
Jag har provat Kodak T400CN, och blivit glatt överraskad varje gång. (På något vis känns det ju som en nödlösning/genväg...) Jag är ju å andra sidan inte teknikfixerad, och känner inget som helst behov av att ha kontroll över varje del i fotoprocessen - då blir det ju inte spännande ju...
Tror till och med att jag har några bilder tagna med rödfilter någonstans. Så fort de dyker upp, och skannern tillfrisknar kan du få se dem (dvs sitt inte klistrad framför datorn och vänta..
Tror till och med att jag har några bilder tagna med rödfilter någonstans. Så fort de dyker upp, och skannern tillfrisknar kan du få se dem (dvs sitt inte klistrad framför datorn och vänta..
chajo
Aktiv medlem
stefan v skrev:
Har någon provat dom filmerna? och med vilket resultat?
Jag har framkallat Ilford XP2 ISO400 (s/v för c41) med gott resultat hos VSFL. Däremot har jag framkallat en T400CN hos det lokala Kodak-labbet som jag inte blev nöjd med. Nu väntar jag på att få hem en T400CN från VSFL så då får jag se ifall det var fotografen, filmen eller labbet som det var fel på
Exempel Ilford XP2:
Bilagor
Langsor
Aktiv medlem
en annan bra S/V c41 film är konicas Monochrome VX 400!
en annan sak som kan vara bra att veta är att om du kör med s/v c41 film och lämnar till ett "snabb" (billighetslabb) att de troligtvis kör filmen efter färgneg inställningar!!
medan vissa minilabb såsom fuji frontierlabb (sitter vid ett själv) har en liknande ps gråskalor inställning som ej ger färgstick om pelle vid maskinen kan med maskinen då vill säga och har årk att klicka ett par extra ggr...
en annan sak som kan vara bra att veta är att om du kör med s/v c41 film och lämnar till ett "snabb" (billighetslabb) att de troligtvis kör filmen efter färgneg inställningar!!
medan vissa minilabb såsom fuji frontierlabb (sitter vid ett själv) har en liknande ps gråskalor inställning som ej ger färgstick om pelle vid maskinen kan med maskinen då vill säga och har årk att klicka ett par extra ggr...