ANNONS
Annons

svart ram kring bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

mlindkvist

Aktiv medlem
borde vara enkelt men jag hittar inte hur man gör,
vill ha en svart tunn ram runt mina bilder och även en signatur på bilden som jag ser att många har hur gör jag det?
jag använder Adobe Photoshop CS3

Enklaste sättet att få en ram runt är "Stroke" på engelska, eller kantlinje på svenska. Finns under edit-menyn. Där sätter du själv tjockleken. Alternativ om du vill ha en tjockare ram, använder du canvas-size och sätter bakgrunden till svart om du vill ha en svart ram (dvs du gör bilden större med canvas size, o det du gör större får en svart färg).

Jag brukar klippa in min signatur från ett bild-element, men finns säkert smartare sätt. Anledningen att jag gör det manuellt är att ibland vill man ha svart sig, ibland vit. Beror på bilden.

Good luck

borde vara enkelt men jag hittar inte hur man gör,
vill ha en svart tunn ram runt mina bilder och även en signatur på bilden som jag ser att många har hur gör jag det?
jag använder Adobe Photoshop CS3
Jag har gjort ett enkelt Action som fixar en vit och svart tunn ram runt bilden. Så här ser actionet ut:

Vit och svart ram (mitt namn på actionet)

Canvas Size
With Relative
Width: 10 pixels
Height: 10 pixes
Horizontal: center
Vertical: Center
Extension Color: White

Canvas Size
With Relative
Width: 25 pixels
Height: 25 pixes
Horizontal: center
Vertical: Center
Extension Color: Black

Bredden så linjerna kan du själv enkelt ändra så att det passar dig. Eller helt enkelt göra olika actions med olika grova linjer.
Vill du bara ha en svart linje/ram så tar du helt enkelt bort första "halvan" av actionet!

Jag brukar lägga ett nytt svart lager på bilden. Sedan tar jag rektangulär markeringsram med radie 1-2 pixlar och markerar sånär som hela det svarta lagret. Spar lika mycket i kanterna som du vill ha ramen bred. Sen är det bara att trycka på DELETE så har du din ram. Fördelen med denna teknik gentemot att bara stroka bilden är att ramen inte blir lika digitalt trist och skarp. Man kan även flytta markeringen lite efter tycke och smak innan man trycker på DELETE om man vill ha lite olika bredd på de svarta fälten. Prova på!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar