Annons

Svart rakt igenom

Produkter
(logga in för att koppla)

Jagi

Ny medlem
Under julens alla helger slog jag till på en Canon EOS 350D, när jag sedan skulle ut och fotografera i skogen tog jag massor med bilder som såg hyfsat bra ut i LCD- displayen. Men när jag kom hem och skulle titta på bilderna i datorn såg jag problemet, allt som hade haft en liten aning svart i fägskala hade blivit helt kolsvart, min systers jacka blev helt mörk och även grenar blev som svarta sträck. Jag ska också tillägga att jag inte gjorde några speciella inställningar innan jag gav mig ut och att jag fotograferade med den kreativa zonens P. Jag fortsatte att fotografera i andra miljöer men fortfarande får alla bilderna en trist grå/svart färgton. Varför detta?, är det någon inställning som ska rätas till?

Tack på förhand /Jacob

var det inte så att bilderna var något underexponerad då? Fotograferar du t ex en gren eller en mörk jacka mot en ljus himmel så kommer säkert dessa att bli helt svarta om du använder kamerans auto inställningar.

I snörik miljö lär du ställa exponeringskompensationen på c:a +1 för att inte få underexponerade bilder.

Dez skrev:
I snörik miljö lär du ställa exponeringskompensationen på c:a +1 för att inte få underexponerade bilder.
Det beror ju på om man vill ha med skiftningar i snön och liknande. Jag tycker man får fippla ordentligt med exponeringskompensationen när det är snö. Ibland måste man överexponera, och ibland under. Bra med digitalt då:) Det ändras också med vilken optik man använder har jag märkt.

Jacob, langa upp en bild med EXIF-information, så vi får se hur det ser ut. Gärna kanske en hel RAW-bild om du har möjlighet att lägga ut den på nån hemsida (om du fotade i RAW-format alltså).

I miljöer med mycket ljus himmel och nästan bara snö måste jag köra +1 till +1,3 utan att för den delen fräta ut snön.
Men det kanske beror på kamera och optik förstås, men det ser man bäst om man spanar in det förträffliga histogrammet.
Jacob, läs på om histogram om du inte redan vet det så blir livet lättare att leva!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar