Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart prick på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_N

Medlem
Fick en ny 400d idag och fotade runt lite. Ser sen att en svart prick finns med på några av bilderna. Syns väldigt tydligt mot blå himmel.

Vad beror detta på?
 
Eller så provar du bara och ta en blåsbälg och blåser rent lite inne i kamerahuset så skall du nog se att det försvinner. ^^
 
Åkte till Elgiganten och fick den rengjord. Den ursprungliga pricken försvann, men istället kunde jag se tre nya som var mindre framträdande. Är detta ett vanligt återkommande problem på systemkameror eller ska jag be Elgiganten fixa problemet igen?
 
Så fort huset är öppet så finns det ju chans att det kommer in damm, ju smutsigare omgivning desto större chans. Antagligen så slarvade dom och kollade inte efter dom gjorde rent bara att allt var borta. Enklaste är ju att göra det själv så det blir rätt, ^^
 
zwc skrev:
Så fort huset är öppet så finns det ju chans att det kommer in damm, ju smutsigare omgivning desto större chans. Antagligen så slarvade dom och kollade inte efter dom gjorde rent bara att allt var borta. Enklaste är ju att göra det själv så det blir rätt, ^^
Att göra det själv är nog det enklaste för den som kan det, men alla har inte de kunskaper och den utrustning som behövs. Man bör därför inte generalisera och säga att det bästa är att göra det själv för då blir det rätt gjort. Det kan mycket väl bli så att det "självgjorda" blir det felgjorda.
Har vid ett par sällsynta tillfällen råkat ut för damm på sensorn, men då min kamera, Olympus E-410, liksom även Canon 400D, är försedd med dammborttagning var det bara att låta den jobba ett par omgångar så var problemet fixat. Många gånger finns lösningen på "problemen" att finna i bruksanvisningen, den där skriften som alltför få ägnar ens en sekund.
 
Det ska ju finnas nån automatisk sensorrengöring på kameran. Funkar det eller är det skräp?

De fläckar som jag funnit är genomskinliga och kan ju lätt redigeras bort i PS, men det är ändå lite trist...
 
Den automatiska dammreduceringen funkar för damm som sitter löst; men om större partiklar kommer in eller om dom på något sätt sätter sig fast så måste man själv gå in och ta bort dem.
 
Fredrik, Nu ska jag lära dig en sak som kommer underlätta ditt fotograferande med digitalkamera enormt mycket...

Damm på sensorn är det vanligaste problemet med digitalkamera. ju fortare du kan lära dig att ignorera dessa desto fortare kommer du må bättre.

Du kommer _aldrig någonsin_ bli av med problemet, inte med dagens kameror ialla fall. Efter en rengöring kan du räkna tiden det tar innan nya prickar letar sig in i kameran i timmar. Givetvis kan du minska risken för damm genom en rad åtgärder men du blir aldrig av med det.

Jag har för länge sedan struntat i prickarna. plåtar inte med misnta bländare så ofta. Senast jag räknade så tappade jag räkningen vid runt 70 prickar.
 
Jag tänkte nästan att det är rätt vanligt. Iofs enkelt att redigera, men nog är det en liiiten nagel i ögat?
 
Fredrik_N skrev:
Jag tänkte nästan att det är rätt vanligt. Iofs enkelt att redigera, men nog är det en liiiten nagel i ögat?

Tja kanske första veckorna innan man inser att du inte kan vinna kampen. Visst är det irriterande att veta att man skall dö en dag, eller att man inte kan få snygga 20 åriga brudar längre, men så är naturen och skulle jag grubbla på dessa saker hade jag inte orkat leva. damm är nog det sista som stör mig just nu när jag plåtar eller efterarbetar.

Lite som ajg var inne på innan, det är bara vid vissa bländare som gör att dammet syns i regel så trots att jag uppskattar mina dammprickar till minst 200 just nu så ser jag inga partiklar alls på mina bilder. Dock har jag en fet svart prick i sökaren, den stör däremot lite mera, men även den har jag lärt mig att leva med.
 
Kalle_B skrev:
Tja kanske första veckorna innan man inser att du inte kan vinna kampen. Visst är det irriterande att veta att man skall dö en dag, eller att man inte kan få snygga 20 åriga brudar längre, men så är naturen och skulle jag grubbla på dessa saker hade jag inte orkat leva. damm är nog det sista som stör mig just nu när jag plåtar eller efterarbetar.

Lite som ajg var inne på innan, det är bara vid vissa bländare som gör att dammet syns i regel så trots att jag uppskattar mina dammprickar till minst 200 just nu så ser jag inga partiklar alls på mina bilder. Dock har jag en fet svart prick i sökaren, den stör däremot lite mera, men även den har jag lärt mig att leva med.
I min sökare har jag min prickar och en stor cirkel och till råga på allt se blinkar en fel rött.
 
"automatiska dammreduceringen" fungerar alltså inte så bra som det var tänkt eller?

Vi har bara 3 objektiv och har löst det på så sett att vi byter inte utan kör 3 kameror. Den sista vi köpte en 30D med ytterligare en 400/5,6 har inte objektivet varit av kameran från dag ett och resultatet är inga prickar på sensorn på över 2 år. Till skildnad från den första 350D'n som fick prickar vid vart enda byte.
 
Det finns två sorters damm som är svåra att bli av med, per automatik.

Den ena sorten är damm som är väldigt lätta partiklar. På grund av deras minimala tröghetsmoment är det svårt att få dem att släppa från sensorn. De hänger med i skakningarna, helt enkelt, utan att trilla av.
Den andra besvärliga sorten är klibbigt smuts. Det kletar sig fast på sensorn och lämnar den inte godvilligt, hur man än skakar.

Men lite större korn, som inte är klibbiga, skakas av med god effektivitet. Prova även att initiera dammskakningen manuellt. Den är mer effektiv då, speciellt om du har en 40D eller en 1D Mark III.
 
Hjälp! Jag har fått ungefär samma problem med min 400D, men det är inte en svart prick utan mer en röd prick. Någon som fått något sånt nångång?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.