Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart och vitt i samma bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mechanical

Aktiv medlem
Nu till helgen ska jag fota en hund som har både svart och vitt i pälsen.
Jag har en D80 och några olika objektiv, fotograferar alltid i jpeg pga avsaknad av program som klarar Nikons RAW-format.

I alla fall, till frågan, hur ska jag göra för att få en så bra bild som möjligt med tanke på både vit och svart päls på djuret?
Jag brukar försöka få det vita i pälsen att bli så bra som möjligt och sedan göra det svarta lite ljusare i photoshop. Dock tycker jag att det svarta brukar bli lite gråblaskigt och det vill jag verkligen undvika.
Finns det något bättre sätt att gå tillväga?

Det bästa resultat jag fått hittills med svartvit hund är det här:
http://changrila.blogg.se/foto/images/2008/dsc_2932-copy1_19283640.jpg
Men den bilden var nog mer "tur än skicklighet" skulle jag tro, och nu när jag fotar i helgen vill jag att alla bilder ska bli MINST sådär bra.
(Det är en hund som ska avlivas och ägaren vill ha bilder till minne av hunden, så jag lär ju inte få fler chanser att göra det bättre...)

Ni får ursäkta om det redan finns liknande tråd. Jag hittade inte något när jag letade, men så är jag inte allt för van vid fotosidans forum....
 
Det är bland det svåraste som finns att exponera såna motiv rätt.
Använd dig av histogrammet i kameran.
All information bör ligga innanför kanterna.
För långt till höger och något är överexponerat.
För långt till vänster och något är underexponerat.

Ta testbilder tills det blir bra.

Områden som är helt vita (utfrätta) går inte att räddai datorn.
Samma sak med områden som är helt svarta.
Det går sällan att se om det är så, för det räcker med små nyansskillnader för att det ska gå att rädda.

Råformat är bäst här då det finns mer information (fler bitar) i dem.
Är du säker på att du inte fick med någon programvara till kameran?
Den ska klara att öppna råfilerna isf. Spara dom till tiff (se till att du väljer 16bitar, annars är den stora fördelen med raw borta) och sedan öppnar du tiff-filen i ditt vanliga redigeringsprogram.
Glöm sedan inte att göra om dom till 8bitar när du är klar, för annars kan du inte spara som jpg.
 
Gratisprogrammet IrfanView klarar Nikons RAW-format om man laddar ner paketet med alla plugins efter installation. Går att göra lite enklare justeringar, beskärning och så i det utan problem.
 
Histogrammet är bra om du har lite erfarenhet och koll på vad det innebär. Det lättaste skulle jag tro är att slå på högdagerkontroll (precis nu egenpåhittat ord, men det borde heta nåt liknande), så ser du att om nåt blinkar på skärmen så är det utfrätt.
Att få all information i varje scen innanför ramarna av det dynamiska omfång som din kamera ger dig i det histogrammet du ser är så gott som omöjligt i dom flesta bilder.
Det är hursomhelst större chans att få tillbaka information från lågdagrar än från nånting som är utfrätt.

Du borde definitivt styra upp så du kan använda dina rawfiler.
Fotar du ändå i jpg bör du vara väldigt medveten om vart ljuset kommer ifrån.
Hårt ljus innebär större skillnad mellan svart och vitt på hunden, alltså svårare eller rent omöjligt att exponera för.
Ett annat tips kan vara att fota i motljus. Du får extremt svårt att exponera för himlen o hunden samtidigt, men du får inte ett lika hårt ljus på hunden och motljusegenskaperna kan dra ner kontrasten rejält som du sedan kan bearbeta för trevliga resultat efteråt.
Ett annat (eller ytterligare) alternativ är att du köper en sån där reflexskärm som innehåller flera ytor där en av dom är en en diffusor som mjukar upp det hårda dagsljuset rejält.

Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.