Annons

Svart/mörk bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

NamNam

Aktiv medlem
När jag en gång plåtade ett föremål med vit frigolit som bagrund, fick jag en svart bakgrund istället. Jag använde ett fönster som ljus källa. Bländar öppningen var max skulle jag tro, och avståndet mellan föremål och objektiv litet. Hur kommer detta sig? Föremålet blev skarpt och tydligt men bagrunden helt svart. Jag tror bara att ljuset inte räckt till.
Så min fråga är kan man beräkna detta så att man kan välja att få svarta/mörka bagrunder även om man ha en vit bagrund?

Mycket märkligt... hmm?

Det låter som om du bara tittat på negativet, men det var väl en papperskopia du tittat på, hoppas jag?

Mvh.

Andreas

I mörkret är alla katter grå

Det låter helkonstigt! Hur blev föremålet du plåtade? Använde du svartvit eler färgfilm?

Du säger att du hade ett fönster som ljuskälla... lyste det även på bakgrunden? För om bakgrunden låg i skugga, och det var skarpt ljus på motivet, så kan det förklara saken.

Om du mäter ljuset enbart på ditt motiv, och sedan enbart på bakgrunden så ser du om det är stor skillnad i exponeringssteg räknat. Om det är så, kan du få en bild där den vita bakgrunden ser mörk ut.

Även en vit yta ser mörk ut om inget ljus faller på den, och kameran vet inte om det den ska fotografera är en grå/svart yta, eller en vit yta men i skugga.

Mät både motiv och bakgrund. Om bakgrunden är belyst så den är över tre steg mörkare (med dia) når du nog ditt resultat.

Tittade i ditt album - var det den där doftliljan du plåtade mot frigolitbakgrund?

Det ser ut som att det skulle kunna vara det, och där ligger bakgrunden helt i skugga, medan blomman är starkt belyst.

Jim's tips om tre stegs skillnad är bra om ditt motiv har ett ljusvärde som ett gråkort. När ditt motiv - blomman - är vit, så ska skillnaden mellan den och bakgrunden vara större, annars blir bakgrunden grå... 6 stegs skillnad bör ge en svart bakgrund i så fall.

Då förutsätter jag att du mäter med spotmätning, eller i alla fall fyller sökaren helt med det du mäter.

Ljust blir mörkt

Det där har hänt mig en gång också! I mitt fall
så fotograferade jag en kompis en solig (molnfri) vårdag. Det var riktigt ljust ute och jag fotograferade honom i medljus utan något filter.
När jag sedan framkallade filmen blev jag ganska förvånad. På en bild så var himlen helt svart så att det såg ut som bilden var tagen på natten. Jag tog flera bilder med samma exponering under samma tidpunkt men det var bara en som hade svart himmel. Ingen har kunnat förklara vad som hänt.

Exponeringen mätte jag i handen.

/MVH Everhill

Jo det är min blomma som ligger ensam i mitt album, som har detta som jag beskrev.
Tror ni det är skugga? Min fotolärare sade någonting om ljuset minskas med kvadraten något. Har det med detta att göra oxå`?

Det du tänker på är att ljusstyrkan minskar med avståndet från ljuskällan.

Hur långt från motivet du ställer kameran har ingen betydelse för ljuset i det här fallet(såvida du inte använder blixt, förstås - blixten är då din ljuskälla).

Om du använt solen genom fönstret som ljuskälla, så har skillnaden i avstånd mellan kameran och motivet ingen betydelse, eftersom skillnaden i avstånd mellan solen och kameran, resp. solen och ditt motiv är så försvinnande liten. ;)

anneli_lundberg skrev:
Jim's tips om tre stegs skillnad är bra om ditt motiv har ett ljusvärde som ett gråkort. När ditt motiv - blomman - är vit, så ska skillnaden mellan den och bakgrunden vara större, annars blir bakgrunden grå... 6 stegs skillnad bör ge en svart bakgrund i så fall.
Ja, om man exponerar den vita blomman som mellangrå, men inte om man exponerar den som vit :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar