ANNONS
Annons

Svart Ljustält för produktfoto ? fototält

Produkter
(logga in för att koppla)

ekfeldt

Aktiv medlem
Jag ska plåta smycken i diverse reflektiva metaller och sedan även lite keramiska saker.

Har någon erfarenheter av svarta tält och/eller vita tält ?
Vitt tält har jag läst om här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=67501

Någon som har fotat produkter som vill visa resultat ?
Jag vill gärna sammaställa en jämörelse i den här tråden för framtiden för mig och alla andra som undrar.

Publicera hemskt gärna produktbilder i denna tråd med kortfattad men utförlig beskrivning av vad som använts och hur du/ni gjort.

Ett jättestort tack på förhand till alla som tar sig tid att lämna bidrag.

TACK !

Det finns väl inga svarta så vitt jag vet. Det blir ju lite problematiskt med att få in ljuset om väggarna är svarta...

/Maverick

Inget jag skulle lägga pengar på. Ljusinsläppen är fortfarande för stora för att undvika reflexer. Finns kanske till och med en risk för att reflexerna ökar iom att det blir mer punktat.

Jag skulle köpa ett vitt tält och sen gå till pappershandeln och köpa svart kartong istället.

Mvh
Maverick

Jag tror att det ser ut så just för att skapa reflexer i reflekterande välvda material.
Så är det ju i en bilhall till exempel.
Inte en stoor ljuskälla.
Många många små ljuskällor för att framhäva formerna på bilarna.

Det följde med en vit bakgrund och en svart sammetsbakgrund när jag köpte det.
I en av väggarna finns en slits till objektivet så att fotografen slipper retushera bort sig själv från motiven.

ekfeldt skrev:
Jag tror att det ser ut så just för att skapa reflexer i reflekterande välvda material.
Så är det ju i en bilhall till exempel.
Inte en stoor ljuskälla.
Många många små ljuskällor för att framhäva formerna på bilarna.

Har du någonsinn sett "backstage-bilder" från en bilfotografering? Där handlar det om STOOOORA ljuskällor, inte många små.

Här är ett bra exempel från Mikael Pertmann: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/23955.htm?set=mp

Första gången jag ser en bil fotas i studio.
Förmodligen ljussätter fotografen sådär för att dölja vissa saker och för att framhäva vissa saker, bl.a "midjan" som nämns i bilden.
Mässutställarna tänker nog mer på coolhetsfaktorn i alla reflexer i lacken och så.

Köpte själv ett vitt ljustält, men fick förklarat i butiken (Dito.se i Enskede) att svarta tält är bra främst för foto av ädelstenar där det vita helomgivande ljuset kan få dem att se lite platta och tråkiga ut.

Oj!
Tack.
Det innebär att jag måste ta upp kontakten med en gammal polare som är ädelstenslipare.
Kanske kan finnas lite jobb där.

Våld!
Jag har inget bra konkret annars mer än att du ska vara försiktig så att du inte viker byglarna utan bara böjer dem.

Lycka till.

Ps.
Det ska finnas lite instruktionsvideos på lastolite och på youtube. kolla dem !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar