Annons

svart/lila vatten

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
hej svej

jag brukar hälla vatten i dosan det första jag gör. när jag skulle hälla ut det vattnet så var det svart/lila. (?) detta händer när jag framkallar 120-film, jag framkallade en vanlig film igår, och då var vattnet opåverkat.
både filmtyperna var t-max

nån som fattar varför?

Var filmen i eller utanför dosan när du hade vatten i dosan?

Körde några t-maxar häromsistens och jag har känslan av att filmbasen har ett lila eller blått färgämne i sig. Denna färg fanns kvar på filmen efter fixeringen, men försvannm efter sköljningen.

När du förblöter filmen, så färgas vattnet av
det skikt som finns i Filmen- Det är det sk. ljusgårdsskiktet. Alltså ett tunt skikt som gör att det inte ska bli överstrålning i emulsionen
när du exponerat den. T - Max filmerna har ett kraftigt ljusgårdsskikt som skljs bort men kräver också längre fixeringstid än för andra filmer.

ok.
jag blev lite förskräckt första gången och undrade om det verkligen var vatten jag hällt i:)

brukar ni förresten förblöta era filmer?
varför gör man det? jag gör det för att det var så jag lärde mig på skolan att göra

Förblöter ibland, men annars häller jag lite diskmedle i framkallaren för att dra nytta av dess vätmedel. Lika i sista sköljningen för att få bort ytspänningen.

Förblötningen är till för som jag fattat det att underlätta för framkallaren att snabbt och samtidigt komma intill filmen överalllt. Ett sätt att vänja filmen med att vara blöt så att säga.

Utgår från att jag får smisk på fingrana.

Att förblöta filmen brukar dela in åsikterna i två skarpt skilda läger!

Det ena säger att det är helt fel och att framkallaren inte kommer in till det innersta i filmen.

Andra lägret menar att det öppnar emulsionen så att den blir mer mottaglig för kemin.

Vilken metod man än använder så är litteraturen överens om att vid förblötning skall framkallningen förlängas.
Används rotationsframkallningsmaskiner typ JOBO så säger dom att vid förblötning så skall man använda samma tid som vid manuell framkallning.
Den ökade aggiteringen som erhålls vid konstant rotation ger ett tätare negativ. Detta kompenseras alltså genom förblötningen.

Själv anser jag nog att förblötning är bra.
Prova att torka med en snustorr disktrasa och jämför med en lätt fuktig dito!
Vilken av dom är mest mottaglig?

Vid framkallning av T-max tyckte jag att mitt förblötningsvatten var svagt rosafärgat för T-Max 100 och svagt grönfärgat för T-Max 400 när jag hällde ut det.
Samma färg som texten/etiketten alltså.

Som sagt; två läger :)

Mig veterligen rekommenderar vare sig Kodak eller Ilford förblötning. Tydligen innehåller moderna emulsioner ett vätmedel som förblötningen kan förstöra vilket i sin tur kan leda till ojämn framkallning.

Jag har lekt lite med förblötning men det enda det gav mig var ett extra arbetssteg. Andra är säkert inkörda på förblötning och då ska de givetvis fortsätta med det.

Om man förblöter för att bli av med luftbubblor så finns det andra sätt att få bort dem (häftig initial agitering eller dunk/tapp efter den första agiteringen).

Som sagt två läger ..... Så kanske det är. Vi glömmer väldigt ofta att vi lever i en del av världen med tillgång av ett fantastiskt vatten.
På vissa ställen i vårt avlånga land har vi ett mycket hårt vatten, vilket påverkar filmen vid framkallning. Jag som bor i ett område med hårt vatten, har tagit för vana att förblöta filmen innan framkallningen. Varför jo för att få en jämnare framkallning från början. Min vanligaste framkallare numer är X - tol, och jag förblöter filmen 1 minut och sedan framkallar jag en minut längre. Sen spelar det också in vilken förstoringsapparat man har, Med kondensorljus vill man gärna ha lite hårdare tunnare negg och med kondensorljus lite tätare negativ. Min senaste förstoringsapparat som jag nu arbetar in mig på erbjuder mig makalösa möjligheter med olika negativ. Sådana som jag haft svårt att kopiera förut fungerar bra nu. Det ärt en jemsebykonstruktion med 4000 watt i ljus. Allt detta är guskelov subjektivt och omfattas inte av denna enorma längtan av ett facit.

jag har aldrig förlängt framkallningstiden....och jag har inte märkt att det skulle ha behövts. men som sagt, jag visste inte om att man "skulle" kompensera så jag har inte tänkt på det. men det har som sagt inte blivit några katastrofala resultat, då skulle jag ha reagerat:)

lila vatten..

Är vattnet lila.. Då är allt som det skall! I alla fall om det är kodak film du förblöter..., är det där emot en agfa film så färgas vattnet blått. Självklart färgas vattnet av 135 film med, men att du märkt det på 120 filmen är helt enkelt att ytskiktet är större... Mvh Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar