Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart bakrund!

Produkter
(logga in för att koppla)

ted662

Medlem
Jag har nyligen köpt mig en kamera och börjat fotografera och när jag kollar på galleriet här på sidan så ser jag många vackra kort med en hel svart bakrund. Till ex ett ansikte syns tydligt fast med en hel svart bakrund. Jag undrar bara hur man får till sina bilder på detta sätt. tack
 
Jag brukar göra så att jag hänger upp ett svart lakan eller ett svart tygstycke som jag hänger upp 1.5 - 2 meter från motivet. Sen ser jag till att inte belysa bakgrunden alls.

Det är nog viktigast att ha ett relativt långt avstånd mellan motiv och bakgrund och sen då inte kräma på allt för mycket ljus (om du inte ökar avståndet då).

/ Marcus
 
Ännu bättre är ju naturligtvis svarta bakgrundspapper som finns att köpa i fotohandeln, men kostar ju naturligtvis en slant. Annars gäller ju det övriga med avstånd och så enligt föregående.
 
jag gör precis marcus. har man tillräckligt långt mellan modell o lakan så är de inget problem, om man dessutom kör med rätt stor bländare så gör den att skärpedjupet gör bakgrunden suddig o därför syns inte ojämnheter(om man har sådana)...

lycka till
 
Svart sammetstyg är väldigt bra till bakgrund eftersom sammet inte reflekterar ljus så bra. Men man måste ändå vara en bit ifrån tyget.
 
Material

Jag använder fleece-tyg! Det går åt rätt mkt till en häst och fleece är lätt att tvätta och ta med överallt. :)
 

Bilagor

  • hintenmindre.jpg
    hintenmindre.jpg
    40.4 KB · Visningar: 255
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.