Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trunk

Ny medlem
Hej

Är ej en van blixt-fotograf.

Skulle behöva hjälp med hur jag får bakgrunden svart.
Det är ett glas med färgat innehålll som ska fotas.Jag vill att glaset ska se ut som det hängde i luften.

Häller jag juice glaset, och ställer det på/framför en svart bakrund blev det bra.
Bytte jag glas & med rött innehåll blev bakgrund grå.

Har nu provat (allt) bländarbyte, ändrat exponeringstid,
Är det blixten jag måste ge mig in på?

Prövar snart bowling istället.
Tacksam för hjälp
Peter

Senast ändrad:
Trunk skrev:
Är ej en van blixt-fotograf.

Inte jag heller! Men eftersom du inte fått något svar från någon kunnig så får du här en gissning från en okunnig! :)

Kan det vara så att färgen på vätskan gör att signalen till blixten blir olika. Dvs även om du kör manuellt på bländare och tid så vill blixten kompensera för hur kameran uppfattar ljusbehovet. Med röd vätska tror kameran att det är mörkare än det är och krämar då på mer blixt med en ljusare bakgrund som följd.

Jag tror du bör prova att jobbba med blixkompensation. Om det är en extern blixt har du säkert någon knapp på blixten, om det är den interna så finns det en knapp eller menyval för det.

Om du får färgförskjutningar beror det nog på vitbalansen. Använd inte auto-inställningen utan ställ in den på blixtljusläget. Överkurs för riktigt noggrann vitbalans är att ställa in den på vilket fast läge som helst, plåta ett gråkort och sedan vitbalansera alla bilderna från plåtningen efter gråkortet i RAW-konverteraren.

För att få svart bakgrund gäller det att underexponera bakgrunden, dvs att förhindra att ljus faller på bakgrunden eller att exponera efter huvudmotivet och samtidigt se till att huvudnmotivet är mycket kraftigare belyst än bakgrunden så att inte spilljuset på bakgrunden spelar någon roll (studioblixtfoto använder t.ex. ofta att blixtarna så starka att ljuset från övriga lampor i studion inte spelar någon roll).

Det går ju alltid att byta färg i PS om du inte får det att fungera med blixt.
Bara att lägga på ett justeringslager i den röda färg du vill ha och sätta blandningsläget till color och sen maska fram färgen på vätskan...

Hej alla

Tack för svaren, jag har ej haft tid men kommer att kolla alla dessa alternativ.
men någon bowling lär det ej bli ...... än.

hls
Peter

Svart bakgrund är avsaknad av reflexion. Ljuset avtar med kvadraten av avståndet.

Ett standardknep är att använda svart sammet som äter ljus till bakgrund.

Ju längre ifrån motivet bakgrunden finns ju mindre ljus reflekteras från den.

Belysning bör även läggas så att bakgrund inte blir belyst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar