Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag går ofta ut när det är halvmörkt. Ingen skum behandling alls, fast det är ju skumt ute förstås. .

Bilagor

• svba7.jpg
    svba7.jpg
    27.9 KB · Visningar: 1,212
I detta fall var jag bara ute och testade digitalkompakten förra sommaren. (Var ju ny på detta) Bladet sitter på trädet utan något specialarrangemang. Sen finns ju en liten hjälpbelysning för fokus i kameran så jag kunde se var jag siktade.

Står långt från bladet med en hel del tele så jag får bort "bort" bakgrunden. Ja finsmakare påpekar kanske att brännvidden inte kortar skärpedjupet men i praktiken blir det så då man kommer längre bort. Öppna bländaren rejält så det blir lite kortare skärpedjup i alla fall. Blixeblixt och klart. Men riktiga fotografer har säkert bättre tips. Här var en till när jag skrämde grannarna med mina blixtrande den kvällen. (klart de undrade)

Bilagor

• sext0001.jpg
    sext0001.jpg
    37.3 KB · Visningar: 1,101
Blixt är receptet. Principen är att ljuset avtar med kvadraten på avståndet. Alltså vill man ha en ljuskälla som är så nära motivet att det relativa avståndet mellan motiv och bakgrund blir stort.

Grodbilden lär vara tagen nattetid eftersom grodan är nattaktiv. I kombination med blixten så förklarar det ju den svarta bakgrunden. Fungerar verkligen ett svart tyg på djur i naturlig miljö? Känns som dom har flytt mil från en när man har arrangerat upp ett tyg.

Har man en svart kameraväska, och svart är ju en ganska vanlig nyans, så ställ den bakom, vid närbildsfotografering det vill säga.

Vänlig hälsning

- Fredric -

snabbt och kort... ska iväg och äta så jag borde redan ha gått...

om skillnaden i reflekterat ljus är mer än 3 steg så brukar det bli tvär svart...

dvs du exponerar på bl 16, bakgrunden är ett vitt skynke som reflekterar motsvarande bl 5.6 = svart bakgrund...

/b

Hej Paul!

Ett sätt som du kan göra för att få svart bakgrund är att välja ett motiv där solen enbart lyser på det valda motivet. Se till att bakgrunden ligger i skugga, exponera efter de ljusaste delarna i motivet då kommer bakgrunden att bli riktigt svart. Du kan lättast hitta motiven tidigt på morgonen med en lågt stående sol. /Göran

Nedan motljusbild på ormbunke.

Bilagor

• ormbunke.jpg
    ormbunke.jpg
    45.7 KB · Visningar: 1,383
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar