Annons

Svart bakgrund?!

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Jag har sett väldigt många bilder här på fotosidan där bakgrunden är helt svart och med motivet i fokus! Hur gör man lättast det?
 
Konstljus med ljuskällan nära motivet. Ljusstyrkan avtar med kvadraten på avståndet.
 
Om du vill ha bakgrunden svart så spotmät först på motivet och sedan på bakgrunden. Se till att bakgrunden är minst tre bländarsteg mörkare än motivet, då ska den bli svart.

Jag använder inte PS för att göra bakgrunden svart. Med rätt ljussättning får du lätt en vit bakgrund svart. Dock använder jag mig av en svart bakgrund.
 
Nu vet jag inte om det är åt detta håll du menar men jag ger det ett försök. Skall oxå säga att jag inte är något proffs på detta men det kan ju till och med kanske bara göra det enklare för dig =).
Beskrivning:
När jag tog nedanstående bild släckte jag alla lampor runt omkring. Tog sen en rektangulär lampa som jag hade hemma (det bästa jag hittade). Lät denna lysa på föremålet och för säkerhets skull "bäddade" jag in lampan med böcker runt om så att ljuset blev mer koncentrerat i en riktning, dvs rakt mot föremålet. Ställde in vitbalansen manuellt och mätte ljuset på den ljusare delen av föremålet (inte partiet i skuggan) för att få rätt värden (beror dock på hur mörk bild man vill ha). Sen sa det "klick" och då var det klart.

Hoppas detta kan vara till ngn hjälp. Ser fram emot att se lite bilder. Även jag befinner mig i försöks-stadiet. Lycka till!
mvh
Martin
 

Bilagor

  • liten.jpg
    liten.jpg
    37.1 KB · Visningar: 1,245
Och här kommer en bild på hur arrangemanget såg ut:
 

Bilagor

  • liten2.jpg
    liten2.jpg
    42.5 KB · Visningar: 1,216
Svart kameraväska som bakgrund

Snett motljus. Makro. Blommor i balkonglådan.
Det röda är en oskarp pelagonia.
 

Bilagor

  • blomsterlådan-webb-liten.jpg
    blomsterlådan-webb-liten.jpg
    45.2 KB · Visningar: 1,324
Tack så mycket för hjälpen. Jag funderar på att ta lite häftiga vattenbilder utan bakgrund så jag får väl sätta upp nån liten lampa och grejer kring nåt handfat eller någonting. Försökte igår att använda min skrivbordslampa, det gick väl okej men den har alldeles för mycket spridning så man får väl göra nån skärm eller nåt av papper så man ljuset kommer på ett ställe.
 
Intressant tråd. Det där med spotmätning och tre bländarsteg ska testas.

Några tips om belysning? Så man får en så jämn och naturlig belysning som möjligt utan att göra bakgrunden "mindre svart" så att säga.

Antal lampor?
Typ av lampor?
Hur riktar man dem?

Gärna lite lågbudget-stuk. =)

Thanx!
/Richard
 
Med risk för att låta som en överlägsen bror duktig (vilket givetvis inte är meningen) så måste jag säga att allt handlar om logiskt tänkande. Tror folk tänker för lite själv(exprimenterar) och vill isstälelt ha färdiga instruktioner...

Tänk så här:

Anta att en kamera inte kan ställa in slutartid eller bländare, du får en given isntällning på kameran, säg ISO 100, slutartid 1/10s, f2,8. Detta är förutsättningen.

Om du nu tar en kolsvart rum utan fönster och 1 lampa i rummet som dock är släkt. Alla väggar är målade svarta, samt tak och golv. Du trycker nu av en bild i rumemt. Hur kommer bilden bli?

Svar: Helt kolsvart bild.

Om du nu tänder en lampa och lyser mot ena väggen som är svart och tar ett kort, hur komemr väggen bli då?

Svar: Den komemr troligtvis bli kritvit eller iallafall väldigt ljust.

Resultat: du kan ha svart vägg och lysa starkt på den eller lång slutartid, den komemr bli vit ialla fall, Du kan ha en vit vägg och inget ljus på den och kort slutartid och den vita väggen blir kolsvart.

Allt har med logik att göra. Med denna vetskap så kan man nu börja prova själv att ljussätta precis som man vill ha det.

Tar du en apelsin och lyser på den fån alla håll och vinklar med massor av lampor men ingeting på bakgrunden så komemr givetvis apelsinen vara perfekt och bakgrunden kolsvart eftersom den inte får något ljus på sig.

Detta är fotografering. En kamera tar inte hänsyn till färger eller motiv, den registrerar enbart ljus. Lite ljus=mörkare bilder, vissa delar som är ljussatta=vissa ljusa delar på bilden.

Detta kan man nu applicera på allt.

Tar du en modell med en lampa på vänstersidan av kroppen bara så komemr du få en modell med ljus ena sida och mörkare på andra sidan och svart bakgrund. Massa lampor även på bakgrunden och du får en vit bakgrund, spelar ingen roll om du har en husvägg, tegelmur, svart gardin eller 10 får som står på rad i bakgrunden, är det tillräckligt ljust blir allt vitt.

Tänk i dessa banor och jag tror ni kommer komma långt på egen hand :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.