Annons

Svart bakgrund för modell och siluett foto

Produkter
(logga in för att koppla)

pany76

Medlem
Hej

Någon som har några förslag på hur man lättast skapar en svart bakgrund för ett siluettfoto där man endast vill belysa ett ansikte eller en kontur mot en svart bakgrund? Går det att använda en vit bakgrund eller måste man ha den svart från början?

Det går att använda en vit bg men svart sammet är bäst.

Testa själv och se hur många steg du behöver kompensera exponeringen för att den vita bakgrunden skall bli svart.

Se till att du drar ner på existerande ljus (spill från lampor, fönster, osv) och rikta blixten från bakgrunden så den inte belyses. Var noga och skärma ev. av ifall du får in studs från blixten via tak / väggar. Använd ett högre f-stop och lite mer styrka på blixten.

Då behöver du ingen bakgrund alls då den inte kommer att få en gnutta ljus och kommer att vara totalt mörk.

Detta gäller för silluetbilder, vill du dock belysa ansiktet rätt på behöver du en svart bakgrund då bakgrunden får ljus.

Hej
Så här tar jag siluett-bilder.
Jag bifogar en bild, där du kan se hur bilden togs och det färdiga resultatet.

En blixt snett bakifrån är allt som användes.
Se bara till så att du inte får blixtljuset i optiken. Motljusskydd rekomenderas.
Som du ser så bakgrunden vit och det är ganska ljust i lokalen. Men sätter du blixtljuset till en bländare på ca 8 eller 11 OCH har en slutartid på minst 125-del, så blir bilden bra

// Conny

Bilagor

• siluetbild.jpg
    siluetbild.jpg
    63.5 KB · Visningar: 1,312
Tänk om man fått alltid fått sånna beskrivningar när man undrade nått. jätte bra beskrivning conny

hmm

Om man nu inte har tillgång till någon lokal/studio och vill göra något liknande hemma, och heller inte har tillgång till någon blixt.

Kan man gåra något liknande med ungefär samma resultat fast enbart men någon typ av "fast" belysning. Alltså någon typ av vanliga lampor, ev bygglampa, levande ljus osv.

Hur går man till väga rent praktiskt i så fall? Hur ljussätter man?

connys förslag funkar kalasbra så länge man har blixt. har man inte det så blir det lite böigare. eftersom man då använder så pass svagt ljus(bygglampor, eller dylikt) och då får man oftast med bakgrunden pga att man måste öppna bländaren eller förlänga slutartiden.

när jag fotar hemma med svart bakgrund så har jag oftast bara ett svart lakan som hänger i en gardinstång. står modellen en bit ifrån och man belyser bakifrån så funkar det bra det också.

så om du fixar en 500watts bygglampa och hänger upp en svart bakgrund på väggen så kan du nog lösa dina problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar