Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kommer med allsäkerhet en 300D II, där uppdateringen består av att skalet är svart...eller så heter den 300D BLACK, ungefär som Unilever/GB döper 88:an...

Märkligt vad viktigt det är med färg. I en annan tråd är det någon som undrar ifall Canon har vita objektiv på de små brännvidderna.

Är det verkligen så viktigt vilken färg kameran har?

Joakim - som självklart har en svart kamera! ;-)

Attans bananer... Jag får 304 Error (Forbidden) på samtliga bilder på den där sidan. Det var synd för jag blev väldigt nyfiken.

Ang 300D "Black": Frågan är i så fall om det är så att de bara målar om skalet eller om de faktiskt slår till med ett hölje av metall?

Någe metallhölje blir det knappast. Enklare att hälla i svart färg i plastmassan som sprutas in i formsprutningsverktyget.

Hehe.. EF 28-80/2.8-4L ser groteskt stor ut på det lilla huset :)

Snyggt.. men "Canon-loggan" på blixten blev RIKTIGT ful...Det är MYCKET viktigt att det är rätt logga ;)

Vilken typ av färg kan man använda om man vill göra såna saker?

Jag tänkte lacka min filteradapter LA-DC58B till matt svart. Den är så himla ful i silver på en G5:a.

Tips på färg som inte är skadlig för plasten eller kameran emottages tacksamt.

RolandM skrev:
Det kommer med allsäkerhet en 300D II, där uppdateringen består av att skalet är svart...eller så heter den 300D BLACK, ungefär som Unilever/GB döper 88:an...

Tar man bättre bilder i fall huset är svart?
Hoppas att dom släpper en 300D Pink (hon e ju poppis just nu)

Nikonist

Martin F skrev:
Vilken typ av färg kan man använda om man vill göra såna saker?

Jag tänkte lacka min filteradapter LA-DC58B till matt svart. Den är så himla ful i silver på en G5:a.

Tips på färg som inte är skadlig för plasten eller kameran emottages tacksamt.

Det brukar gå bra med nästan vilken färg som helst men om du är tveksam kan du ju alltid testa på en liten yta t ex på insidan. Du lär inte lösa upp plasten om du inte badar den i lösningsmedel. Om det är sprayfärg som du har tänkt dig så tycker jag Plastic Padding Rallysvart (tror jag den heter) är rätt bra. Om du har tillgång till färgspruta så funkar Humbrols färger OK, likaså Plasticotes emaljlacker som Bauhaus säljer. Billack är ju också ett alternativ men det kan vara svårt att få tag i små mängder hos de flesta lackfirmor och en liter "kamerasvart" lär nog inte så många göra av med. Jag är inte så bra på japanska men av bilderna att döma så använder killen med 300D:n nån färg som värmehärdas men det är väl ändå att ta i på en liten filteradapter.

Kom ihåg att maskera gängor och bajonettfattningar innan du börjar också.

Snyggt jobb, men synd på loggan.

Har testat att lacka diverse prylar i plast och det man ska tänka på är att grunda med en grundfärg anpassad för plast, kan man hitta hos tex någon billackering. Om man inte använder rätt grund fäster inte färgen ordentligt och kan bli matt.

Som Kenneth skriver så är det givetvis bäst med en grundfärg för plast men om det är ABS-plast i din adapter som det är i min LA-DC58 (som är svart från början) så funkar det bra med olika hobbyfärger. Nu har jag iofs en Iwata HP-C airbrush vilket gör att det blir lite enklare vilken färg man än väljer men jag brukar använda Humbrols modellfärger för smådetaljer i de flesta material då de är lätt tillgängliga.

Fast jag kollade på din adapter och då den är relativt slät är ett alternativ självhäftande plast. Det finns ju olika kvaliteter på sånt som allt annat men vi har använt billig plastfilm från färgaffären till strömbrytarna i lägenheten här hemma och det blir riktigt bra. Om skarven ligger på undersidan lär den inte synas så värst mycket. Kanske en idé?

fjalstal skrev:
så använder killen med 300D:n nån färg som värmehärdas men det är väl ändå att ta i på en liten filteradapter.

Olika plast tåler olika värme, kolla upp vad det är gjort av och se hur hög värme den klara.. in med den i ugnen när du lackat den..tror att du kan köra den på runt 50 grader en tjugo minuter eller så använd hårtorken, funkar perfa det osse.

Jag kollade lite och maxtemp för ABS-plast varierar mellan 60 och 106 grader c (genomsnitt 86,6) så var försiktig med hårtorken

Texten ser ju nästan ut som Nikon font =D
Dok tycker jag det blev snyggt!
Men rätt onödigt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar