Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svalbard

Produkter
(logga in för att koppla)

Dodgen

Ny medlem
Skall åka till Svalbard, vill därför veta vad som är rekommendeart att ta med sig. Stativ är givet,men sen då?... Filter? (pol?, röd?, sky?, UV?). Extra batteri är väl oxå ganska givet. Tips på vad som mer bör tagas med?

Alla tips mottages varmt!

Ta inte med mer än vid aktiva dagar: inte mer men kanske mindre:)!

Mitt tips är att inte plocka med allt om man har mycket grejer.... Det viktiga är nog att ta med det du känner att du trivs med under aktiva fotodagar inte mer men kaaanske mindre...

Polfilter kan nog vara bra även om det också kan slå tråkigt ut, anser jag:)

Beror ju på vad du har tänkt att fota.. isbjörn (kanske inte årstid för det nu..), landskap, skidåkning etc,, Utr,stn bör nog prioriteras efter detta!

Stor batterikapacitet bör prioriteras,samt film såklart:)
---Nu är det så att jag aldrig aldrig har vairt där men fotat mycket i liknande miljö och länge funderat på att åka dit, så mina tips kanske inte bör ligga som grus under bildäcken nej:)/Niclas.

Ps, Kontakta Erik Malm här på fotosidan som har många bilder därifrån, han har säkert många fina tips!!/ds

Senast ändrad:
Blir lite avundsjuk.

Var själv där för några år sedan och åkte runt med båt.
Några av bilderna finns på min sida.
Har ett bra tips till dig om du ska åka båt runt Svalbard.
Stativ går ej att använda på en båt, då fartygets motorer skapar vibrationer ombord.
Ett enbensstativ är väldigt bra att använda istället.
Sätt enbens stativet på foten (Kängan).
Det tar bort de flesta av vibrationerna och fungerar mycket bra.
Tog många bra bilder på detta sätt.
Tänk också på exponeringen om ni får se Isbjörnar.
Gul/vita Björnar mot snö, svårt att exponera.
Rekommenderar 0,5-1 steg +.
Beror lite på ljusförhållandena.
Har du autobracketing på kameran använd detta, och ta med dig massor av film, det går åt.
Använde själv Velvia och provia.
Polfilter kan vara lite lurit, väldigt blå himmel däruppe.
Skruva ej på för fullt med polfiltret.
Lycka till.

Funderade lite på varför du lagt detta under "digitalt" så jag kollade din profil och såg att du använder en EOS 300D. Det innebär väl att du först o främst får "översätta" 'mycket film' till 'mycket minne'. :)

Annars vad gäller rödfilter så får nog någon digitalexpert rätta mig här, men jag har fått intrycket av att det ska vara bättre att ta bilderna i färg och sedan konvertera dem till sv/v i datorn när man fotar digitalt. Med det resonemanget ser jag ingen vits med rödfilter utan den effekten kan du nog få fram i datorn.

ANNONS