Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svajande gräs, dagsljus?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jilted

Medlem
Hej!

Försökte att fota lite svajande gräs förut med fint solsken. Ville ha lite rörelseoskärpa just i gräset så monterade kameran på ett stativ och försökte öka slutartiden en smula. Hur jag än gjorde så funkade det inte :( Det blev bara överexponerat hela tiden. Jag hade minsta bländare (36) men det funka inte ändå.

Hur tusan gör man? Jag har sett andra foton med denna effekt under dagtid. Tar de flera bilder i snabb följd och komponerar ihop dem på något sätt eller hur gör man?

Mycket intresserad på vad ni har för tips :)

MVH,
Michael A
 
Kontrollera först att du använt lägsta möjliga ljuskänslighet (ISO-tal) och minsta bländare (högt tal, precis som du har använt). Om inte det ger tillräckligt lång slutartid vid rätt exponering så måste det till gråfilter (ND-filter, Neutral Density) framför objektivet för att dämpa ljuset.
 
Får man fråga vad du hade för inställningar på kameran?

Absolut! Slutarprioritet (S), ISO 100. Hur jag än ställde slutartiden, över en halv sekund och upp så varnade kameran direkt att bilden skulle bli överexponerad vilket den blev, helt vit... Kör jag kortare slutartider så får jag ju ingen rörelseoskärpa i gräset... Försökte att ha solen helt i ryggen men funka inte ändå.
 
Kontrollera först att du använt lägsta möjliga ljuskänslighet (ISO-tal) och minsta bländare (högt tal, precis som du har använt). Om inte det ger tillräckligt lång slutartid vid rätt exponering så måste det till gråfilter (ND-filter, Neutral Density) framför objektivet för att dämpa ljuset.

Aha, så det är filter som behövs alltså. Låter ju vettigt.
 
Precis som med allt annat inom fotografering, ljuset styr allt.

Du ahr visserligen kommit en bit på väg och inser att det är för ljust för det du vill åstakomma. Nästa grej är då att lösa ditt problem, om det är för ljust, vad är då lösningen? jo att göra det mörkare. Logiskt. Hur gör man något mörkare? tja... alla sätt är tillåtna, spänn en presenning över hela gräsfältet, använd "solglasögon" alltså filter på objektivet, eller kanske det mest logiska, vänta tills det blir mörkare.

bara för att det skall bli mörkare så måste du inte vänta till kl 23.00, men du måste inte heller plåta kl 13.00 heller. Ett lätt varmt motljus i sommargrönskan tycker jag låter lockande...

Min poäng är helt enkelt, gör vad sjutton du vill, prova dig fram med allt du kan komma på, tänk logiskt, det är bara mer eller mindre ljus vi pratar om, inte vägen till resultatet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.