Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sv/v som blir sv/v

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen Stefan,
Har skrivit ut en gråkil med två olika Media inställningar, samt "No Color Management".

Den övre av de tre är den gråkil som jag skapade i PS.
Den andra är med mediaval: Photo Paper Pro.
Den tredje med mediaval: Matt Papper

Vad tror du, finns det hopp för en bra profil.

// Conny

Bilagor

• skrivarprofil_gray_gradient.jpg
    skrivarprofil_gray_gradient.jpg
    11.3 KB · Visningar: 230
connyM skrev:
Hej igen Stefan,
Har skrivit ut en gråkil med två olika Media inställningar, samt "No Color Management".

Den övre av de tre är den gråkil som jag skapade i PS.
Den andra är med mediaval: Photo Paper Pro.
Den tredje med mediaval: Matt Papper

Vad tror du, finns det hopp för en bra profil.

// Conny

De ser ju jämna och fina ut, så jag kan tänka mig att det gör att göra en bra profil.

Stefan

stefohl skrev:
De ser ju jämna och fina ut, så jag kan tänka mig att det gör att göra en bra profil.

Stefan

.. så då är det bara att gå in på profil.nu och följa instruktionerna och skicka utskriften till Projektor Utbildning.

Än en gång tack Stefan, för god väglening.

// Conny

...så var de två testkartorna utprintade och ivägskickade.
Ska bli intressant att se hur det blir.

// Conny

Fick profilen i går, men har inte hunnit prova att skriva ut förrän nu.
Jag är MYCKET NÖJD.
Nu är det svart och vit. De rätta färgerna har jag fått "på köpet".

Det ända som stör mej nu, är att det blir en svag, svag randning i papperts utskrifts riktning. På armlängds avstånd syns den inte,men som jag just nu studerar allt med lupp!!! Så syns det. Men det är inget man kan lasta profilen för.

Tack Stefan för guidningen till detta superba resultat.

Jag undrar också om det är någon annan som fått gjort eller själv gjort profiler?
och isåfall hur blev ert resultat?

// Conny

connyM skrev:
Det ända som stör mej nu, är att det blir en svag, svag randning i papperts utskrifts riktning. På armlängds avstånd syns den inte,men som jag just nu studerar allt med lupp!!! Så syns det. Men det är inget man kan lasta profilen för.

Kul att det blev så bra. Min erfarenhet är att bra skrivare och bra papper gör att man kan göra mycket bra profiler. Sämre papper och det är omöjligt att få till en riktigt bra profil. Det är ju också så att om du får en bra utskrift i svartvitt, då blir färgbilderna riktigt bra.

Beträffande ränderna är det märkligt att du ser dem i den riktningen. Normalt är det ju problem med ränder tvärs utskriftsriktningen. Du får gärna sända ett prov, så kan jag titta och se om jag kan räkna ut vad det är.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Beträffande ränderna är det märkligt att du ser dem i den riktningen. Normalt är det ju problem med ränder tvärs utskriftsriktningen. Du får gärna sända ett prov, så kan jag titta och se om jag kan räkna ut vad det är.

MVH/Stefan

Vore intressant att få veta, om du vill ta dej tid att göra det.

Skall jag skicka till samma adres som test-printarna eller vill du ha det till en adress. Isåfall kan du väl maila mej denna.

Tackar på förhand
// Conny

stefohl skrev:

Beträffande ränderna är det märkligt att du ser dem i den riktningen. Normalt är det ju problem med ränder tvärs utskriftsriktningen. MVH/Stefan

Jag skrev fel.
Ränderna går tvärs med utskriftsriktningen. Bilden var en liggande så jag tänkte fel.

Så ränderna är väl munstyckena som spökar, eller...

// Conny

connyM skrev:
Jag skrev fel.
Ränderna går tvärs med utskriftsriktningen. Bilden var en liggande så jag tänkte fel.

Så ränderna är väl munstyckena som spökar, eller...

// Conny

Det låter mycket troligt. Kontrollera att alla munstycken fungerar. Kolla inte bara att alla streck blir utskrivna. Ta fram en lupp och se efter att de verkligen är hela streck. Ibland ser man vid förstoring hur ett streck från ett munstycke delas upp i två linjer.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar