ANNONS
Annons

Sv/v som blir sv/v

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
Har suttit några dagar nu och försökt få till sv/v utskrifter från min Canon Pixma iP5000.
Utskrifterna blir bra i ton valörer och övrigt, men jag kan inte få bort ett färgstick i bilden.
Beroende på vilken papperstyp jag väljer som utskriftsmedia, får bilden antingen ett brungrönt stck eller ett blågrå stick.

Jag använder Scandinavian Photos Matte Professional, som jag för övrigt tycker ger bra skärpa, tonomfång och en känsla av "riktiga" fotokemi matta fotopapper.

Är det någon som får HELT neutrala utskrifter, utan att ha de speciella sv/v-patronerna som finns till Epson-skrivarna?

Har läst de flesta inäggen här på Forumet, men ej kunnat få någon hjälp av dessa.
Så...
..jag är mycket tacksam för hjälp
// Conny

connyM skrev:
Beroende på vilken papperstyp jag väljer som utskriftsmedia, får bilden antingen ett brungrönt stck eller ett blågrå stick.

Det är väldigt svårt att få bort färgsticket på utskrifter. Många bläck skapar en så kallad metamerisk effekt, alltså att färgerna ser lite olika ut i olika ljus. Det gör att bilder som är neutrala i t ex dagsljus kan bli gröna i lysrörsljus och magentafärgade i glödlampsljus.

Du använder i och för sig en skrivare med så kallat flytande bläck, som inte brukar ha lika allvarliga problem med metamerism som de skrivare som använder pigmenterat bläck. Det kan eventuellt räcka med en riktigt bra skrivarprofil.

Jag skriver ut med ett pigmenterat bläck och en RIP som inte använder den gula färgen. På så sätt försvinner i stort sett all metamerism och jag slipper att använda dessa särskilda gråskalebläck.

MVH/Stefan

Jag är inte så kunnig på det här men jag konverterar till gråskala ej RGB och det blir S/V bilder men som sagt jag är ingen höjdare på det här./Kenneth

Epsons Ultrachromeskrivare med ImagePrint som RIP.

Stefan

...så jag är körd alltså med min Canon 5000-skrivare?

Eller kan en special-profil för mitt papper och min skrivare lösa problemet?

Jag är inte så kunnig på det här men jag konverterar till gråskala ej RGB och det blir S/V bilder men som sagt jag är ingen höjdare på det här./Kenneth

Får du inga färgstick alls?
Vad använder för skrivare och papper?

// Conny

Det funkar kanon med Image Print

Jag försökte förut att få ut snygga svartvita bilder
utan Image Print o det är inte lätt.
Nackdel med Image Print är att dels behöver du programmet samt en Epson skrivare o den billigaste där är 2200 serien.
Men ska du ha ut snygga sv bilder utan färgstick så är det nog enklast med Image Print för du får ut helt neutrala sv bilder i gråton utan färgstick i.
En 2200 skrivare kan du hitta begagnad för 3000 kr o Image Print till den kostar ca 5000 om jag inte minns
fel.Så om du kommer printa mycket sv så kan jag rekommendera dig Image Print samt du får profiler till så gott som alla papper på marknaden så dina färgutskrifter kommer oxå bli kanon.

*hurv*

Jag hatar skrivare och svartvita bilder! Vi har Epson skrivare på skolan och de är HOPPLÖSA! Visst! När man har trixat och knopat jättelänge så tror man att man har fått till en godtagbar utskrift... Men vänta bara! Ge bläcket en månad och det har helt förstört bilden för en!

Tacka vet jag riktiga labb...!!

//Eric

Numeric skrev:
Vi har Epson skrivare på skolan och de är HOPPLÖSA! Visst! När man har trixat och knopat jättelänge så tror man att man har fått till en godtagbar utskrift...

Vilka skrivare har ni på skolan? Lite tragiskt om ni inte kan skriva ut svartvitt.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
På skrivare med flytande bläck brukar det gå att få till en bra utskrift i svartvitt med en bra profil.

Stefan

Hej Stefan,
1/
Tror du att färgsticket då också fösvinner?
2/
Blir det även bra med "vanliga" färgutskrifter, med samma profil och papper?

// Conny

connyM skrev:
Hej Stefan,
1/
Tror du att färgsticket då också fösvinner?
2/
Blir det även bra med "vanliga" färgutskrifter, med samma profil och papper?

// Conny

Det svåraste som finns att göra är en gråskaleprofil, eftersom den måste vara helt neutral i alla valörsteg. Så har du fått en profil som fungerar bra för svartvit har du en perfekt profil för färg också.

En bra profil ska ge dig en bra svartvit utskrift utan ett generellt färgstick. Det som är riktigt svårt är att få bort små färgsvängningar i olika valörsteg. För att detta ska bli bra är det viktigt att du använder ett bra papper som är väl avstämt för din skrivare.

Stefan

stefohl skrev:
För att detta ska bli bra är det viktigt att du använder ett bra papper som är väl avstämt för din skrivare.

Har du något tips på hur man kan kolla om pappert är bra avstämt för just den skrivaren?
Eller är det vad jag tycker ser bra ut, med de förutsättningar som jag har idag?

// Conny
PS tack för att du tar dej tid att besvara mina frågor.

connyM skrev:
Har du något tips på hur man kan kolla om pappert är bra avstämt för just den skrivaren?
Eller är det vad jag tycker ser bra ut, med de förutsättningar som jag har idag?

Skapa en övertoning från svart till vitt och skriv ut den. Om du då bara ser ett generellt färgstick och inte ser att gråskalan klumplar ihop sig i en del av skalan, då brukar det fungera bra.

Ser det ut som i den övre delen, då lägger skrivaren på för mycket bläck. Om den ser som i mittenpartiet, då har du en väldigt svängig färghållning. Om det ser ut som i det nedre partiet, även om det finns en färgsvängning mot en färg, då kommer du få en utmärkt gråskaleprofil.

Stefan

Bilagor

• gra.jpg
    gra.jpg
    2.6 KB · Visningar: 286
Jag vill stämma in i Connys uppskattning till Stefan. Har följt tråden, och flera andra inlägg där Stefan varit mycket generös med sin kunskap på ett bra sätt.

Det finns alldeles för många buffelwissser här på FS, de borde begrunda Stefans inlägg.

Stor eloge!

Tomasz skrev:
Jag vill stämma in i Connys uppskattning till Stefan. Har följt tråden, och flera andra inlägg där Stefan varit mycket generös med sin kunskap på ett bra sätt.

Det finns alldeles för många buffelwissser här på FS, de borde begrunda Stefans inlägg.

Stor eloge!

Tackar för kommentaren.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Tackar för kommentaren.

MVH/Stefan

..den är du verkligen värd.

För att fortsätta tråden, så undrar jag är det stor skillnad på de profiler om vissa papperstillverkare tillhandahåller (t.ex Ilford Gallery-serien) och de som görs speciellt för min skrivare och mitt paper?

Jag har provat just Ilfords Gallery Satin med tillhörande profil för Canon Pixma 5000. Funkade till ca 90-95% i färg, tycker jag. Har även provat "Smooth Heavyweight Matte" med tillhörande profil. med hyfsat resultat i färg.
MEN inget av dessa ger bra gråskala, utan ger ett färgstick. Mot brunt om man väljer ett "finare" media t.ex "Photo Pro"-pappper och ett blågrått stick om man väljer "höglanspapper" och ett nästan rosa om man väljer "Transparant film".

// Conny

connyM skrev:
undrar jag är det stor skillnad på de profiler om vissa papperstillverkare tillhandahåller (t.ex Ilford Gallery-serien) och de som görs speciellt för min skrivare och mitt paper?

Svårt att ge ett generellt svar på den frågan. En del av dessa profiler är riktigt bra, andra är sämre än ingen profil alls. Jag tycker att det har blivit bra mycket bättre. För två-tre år sedan kunde man säga att dessa profiler var urusla, idag finns det bra profiler.

Fördelen med en specialgjord profil är ju att den är gjord för din skrivare exakt. Det finns en variation vid tillverkningen som en generell profil aldrig kan ta hänsyn till. Sedan går det ju också att fintrimma en specialgjord profil till dess att den är perfekt.

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar