** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sv/v film från technikdirekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa på mig ett lager Sv/v film. Eftersom jag tycker att priserna för film ligger rätt högt ändå, funderade jag då att istället kolla utanför rikets gränser.

Många verkar rekommendera technikdirekt och därför gjorde jag mig ett besök på dess hemsida.
Dock blev jag lite förvirrad över filmutbudet. Därav uppkomsten till dessa frågor:

1: Har ngn här köpt film från dem och vilken fim då isf?
2: Kan ngn av deras filmer rekommenderas?
Och slutligen:
3: BLIR det verkligen ngn vinst att köpa från dem jämfört med t.ex Photax eller Scandinavian Photo?

/Catherine - behöver film i massor

3. Om det blir en besparing eller inte, beror på vilket pris du betalar hos de olika leverantörerna du jämför med. Beakta även leveranstiden som en parameter.

Försöker resonera som så att jag personligen vill ha butiker i Sverige med kunnigt folk som jag kan ringa och fråga. För min del får detta kosta men givetvis inte hur mycket som helst. Tillhör å andra sidan kanske inte den mest priskänsliga gruppen.

/Per

Jag tittade på priserna på TechnikDirekt och de ligger högre i pris än t.ex Photax i Sverige för T-Max 100. För Ilford HP5 plus ligger de också betydligt högre om man jämför med Photaxsålda Efke 400 och den nya 400+ som ju i är samma film som just HP5 och HP5 plus enligt vad jag kunnat se av de provfilmer jag framkallat. Klippningen av filmsnutten som sticker ut är exakt samma som Ilfords och siffrorna i filmkanten ser lika ut.

Sant, visst är det mkt enklare att handla "hemifrån". Det är ett alternativ jag sätter i första rummet. Men ska ändå erkänna att jag är snål och vill helst komma undan så billigt som möjligt.

Nu verkade det iofs inte vara sååååå mkt billigare (av vad jag kunde utläsa på sidan) med deras filmer och dessutom så var det ju filmer jag aldrig hört talas om. Och leveranstiden får man naturligtvis inte heller glömma
Kan ngn tala om för mig vad det är för kvalité på deras filmer och om ngn går att jämställa med t.ex Kodax T-max eller Tri-X så gör det valet mkt enklare.

tills dess väljer jag att handla "hemma"

Jag var lite sen såg jag, medans jag skrev mitt inlägg hann Nils skriva sitt.

Jaha, då är det inte mkt att fundera över; Köpa hemma blir det.

Tack Nils!

Angående filmsorter förresten...

Passar på nu när jag ändå är inne på ämnet.
Jag har hittils bara använt mig av Kodax T-Max och Tri-x. Är nöjd med resultatet av dem, men börjar ändå se mig om efter andra filmer.

Vad säger ni? Har ni ngn favoritfilm ni helst använder?

/Catherine - tjatar på

Edit: Kanske skulle jag gjort en ny tråd? jo, jag gör en ny....

Har du börjat använda T-Max och TRi-X så fortsätt med det, det är mitt råd. Tri-X är en av mina favoriter men de 400+ jag framkallat har också varit fina. T-Max 100, som är en T-kornsfilm, kan vara lite knivig att lära sig framkalla rätt men lyckas man blir resultatet väldigt bra. Alternativ till denna kan då vara Ilford FP4 plus. Kodak Plus-X och Efkes KB100 tycker jag är för korniga i förh. till sin känslighet men Efkes KB 50 är mycket bra om man kan leva med den låga ljuskänsligheten. Men det beror ju på vad och hur du fotograferar. KB50 ska nog ses som en stativfilm i de flesta situationer utom klart väder och solsken.

Oj, det var informativt och bra svar.
Jop, jag är ju nöjd med T-max (har bara använt Tri-x 1 gång ännu), det blir bra bilder av dem.

Nu är jag ju en amatör av värsta sorten, så jag ser ju inte så stor skillnad på dem. Har fått samma resultat på både T-max 100 som 400 tycker jag, men det är nog jag som helt enkelt inte KAN se skillnaden. De som är bättre än mig gör nog det.

Vad är "T-kornsfilm" för ngt?

Har oxå funderat på att importera från technikdirekt men efter lite räkning kom jag fram att det nästan inte lönade sig. Tri-X låg när jag kollade på ca 27kr, TMax 100 på ca 31kr och TMax 400 även den på 31kr och då tillkommer ca 180kr i frakt.

Det jag då jämför med är fotokungen på söder i stockholm (www.fotokungen.com) som kör 29kr rullen rakt av, oavsett vilken av de ovan nämnda filmerna vi pratar om. Frakt tillkommer givetvis då för de som inte har möjlighet att handla i butik men för film garanterat mindre än 180kr. Jämför man däremot färgfilm får man lite andra siffror, speciellt när man som jag använder tex kodak portra 160nc vilken ibland är hutlöst dyr i sverige men rimlig i pris på tex technikdirekt och där en fraktkostnad snabbt tjänas in.

// Mats

Tack för tipsen, skall kolla både fotokungen och fotoimpex. Fotokungen verkade ju särskilt intressant eftersom det ligger inom rikets gränser.

/Catherine

Jag har handlat av fotoimpex och är nöjd, tog ungefär en vecka att få hem grejorna, köpte 30 rullar sv film (120) och 30,5 m rulle, framkallare och fix. Om jag minns rätt kostade sv 120 1,5 E styck fortefilm , 2,5 dl rodinalkopia 3 E.

De förstår engelska, skötte mitt köp via epost

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar