Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sv/v dia??

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
satt och funderade över om det finns något märke som har sv/v diafilm, skulle vara intressant att prova.

jag antar att detta inte finns, men jag tänkte bara kolla om någon visste mer än mig...

Det ska finnas om de (kan vara Agfa) inte har lagt ner den. Problemet med den om jag minns rätt är priset och att den inte går att framkalla i Sverige utan måste skickas till Danmark för framkallning.

Du borde kunna hitta mer info om du söker lite.

Agfa Scala är den enda kommersiellt tillgängliga filmen som är speciellt till för det. Måste framkallas utomlands.

T-Max reversal kit är ett paket med soppor för att vända de flesta negativa svartvita filmer.

DR5 är ett amerikanskt företag som vändframkallar de flesta svartvita negativa filmer.

Agfa Scala är som sagt var en svartvit diafilm. En mycket bra sådan dessutom! Väldigt finkornig och väldigt snyggt till porträtt, går dessutom att pressa till 1600 ASA. Jag har köpt ett gäng rullar från tyska ebay, och då blev det hyggligt billigt också. Labbet i danmark som tidigare framkallat filmen har slutat med detta, men det finns amerikanska labb som framkallar billigt (speciellt nu när dollarkursen är låg). Jag har framkallat ett flertal filmer på www.mainphoto.com med bra resultat.
Om man gillar dia och svartvitt så tycker jag helt klart att det kan vara värt att testa Scala någon gång. Värt att tänka på är dock att exponeringen är väldigt känslig.

fanken också.. nu när jag tänkte testa några rullar Scala så har inte Scandinavian kvar dom !!

Vart kan man hitta dom i SE?

Jag undrar också!

Någon som handlat filmen i SE alldeles nyligen?

Eller är agenturen för Sverige nedlagd?

Annars kan du kontaktkopiera negativet. Lite trixigt till en början men det fungerar finfint när man fått in känslan. Jag kontaktkopierar på halvtonsfilm som kan framkallas i vanlig papperssoppa. Till ex OP12 rekommenderar jag först framkallning med Selektol soft och avslutas med ex Dektol för att få max Dmax. Till andra rena halvtonsfilmer (agfa,kodak, fuji,berger)räcker Dektolen fint.

Amen Adam det är ju så solklart det bara kan bli. Det finns bättre beskrivningar i Forumsamlingarna än vad jag opedagogiskt kan ge här :))
I alla fall: man kan kontaktkopiera på vanlig s/v film men det är både besvärligt, krångligt, beckmörkt och destinerat att bli fel plus att man måste använda filmkemi.
Halvtonsfilmerna (duplikatorfilm, grafiska filmer som används till bla alternativa tekniker mm) hanteras i vanlig mörkrumsbelysning och framkallas i pappersframkallare. Det bästa är att dessa filmer är tjockare, reptåliga och man kan tillockmed maska/efterbelysa (lite pilligt men det går med lite övning) då de är ganska långsamma (ex Berger på bl8 tar för ett normalneg 4-5 sek exponering och då hinner man med mycket)

OP 12 som Photax säljer i mindre förpackningar är en ganska hård och snabb film som behöver tvåstegsframkallning med en mjukframkallare för att få fram de fina gråskalorna och sen en normal/hård för att få djup. Den stora nackdelen med den filmen är att den är så helsikes repkänslig i vått tillstånd, nästan hopplös om man vill visa bilden som dia men det syns knappt på ex gummitryck.
Blev det bättre nu?
MVH Eva

Senast ändrad:
Min larare i fotografi har lart mej att inom sv foto finns det ingen sarskiljd film som ar dia, for skiljnaden ligger inte i filmen utan i framkallningen. Pa nagot satt ljusskadar man filmen under framkallingen eller nagot sadant. Frga mej dock inte hur man gor for vi fick aldrig testa det.

OP12 är nog en bra film för att göra dior av negativ. Jag köpte själv några rullar av den just för det syftet, men det blev aldrig av att jag testade. De är kvar i kylen än.

Däremot har jag med framgång använt Technical Pan. Då tillsammans med vanlig D76 som ger alldeles lagom kontrast för detta syfte. Här finns lite info om hur jag har exponerat och soppat.

Jag har fotat ett par rullar Polaroid B/W dias. Filmerna framkallade vi ipå två min per film, resultatet tufft och fullt användbart. Doc mycket svårscannat,, om ngn är intresserad så kan jag fixa till en bild hit i tråden?

Mvh Niclas,

Ps, Polaroid är ju inte direkt miljövänligt men jag önskar att jag kunde jobba lite mer med den filmen, den ger nämligen en helt unik ton i originalen!

arvro395 skrev:
Labbet i danmark som tidigare framkallat filmen har slutat med detta,
Jag har ett par rullar i frysen och betalda framkallningspåsar till det danska labbet.
Är det möjligt att få filmerna framkallade någonstans utan att behöva betala framkallningen en gång till?

olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar