ANNONS
Annons

Sv/v arbetsflöde

Produkter
(logga in för att koppla)

schlyter84

Aktiv medlem
Hej,

Jag är mycket imponerad av en resefotograf vid namn Larry Louie.
Hans bilder är i princip alltid sv/v och han har vid ett par tillfällen sagt att han knappt efterredigerar sina bilder. Det enda han gör är att konvertera bilderna till sv/v och använder burn/dodge tools.

Jag tycker dock att Larry's bilder är väldigt speciella, och detaljrikedomen är extremt bra.
Jag har dock svårt att identifiera vad det är som ger bilderna den karaktär de har.
De känns medvetet "underexponerade" men utan att förlora några detaljer.

Är det någon som skulle kunna berätta hur ett sådant arbetsflöde hade kunnat se ut, och hur ni konverterar era bilder till sv/v. Själv använder jag oftast grayscale i CameraRaw.

http://www.larrylouie.com/gallery.php

Tacksam för svar

Mvh

Peter

Jag tycker det ser ut som du beskriver, att han använt dodge and burn. Hur bilderna blev svartvita är kanske inte det viktigaste, men sen är nog klurig användning av dodge and burn tex sätta procenten till 2-5% och darkest och försiktigt mörka de mörkaste partierna och tvärtom, samt mixtra med olika sättings. Tidskrävande men väldigt underhållande, nästan meditiativt arbete att måla fram nyanserna. Om, det överensstämmer med verkligheten kan jag dock inte ta gift på. Finns säkert fler metoder som är lika bra.

bilderna från kina upplever jag som (riktigt) svartvita bilder bra svärta etc däremot så tycker jag att bilderna från A working day in Dhaka ser ut som en mix av hdr. Ingen svärta vissa bilder är total grå. Inte snyggt tycker jag i alla fall. Absolut inget fel på fotona men hur man ställer bilden är mycket tycke o smak o vad man vill uppnå. Jag själv tycker att riktig svärta i svartvitt är snyggt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar