Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt val, vilken setup hadde ni tagit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Nu är det så att jag har sålt _all_ min kamerautrustning. Det jag hadde innan var en D70s plus ett par objektiv osv. Anledning till att jag vill byta till canon är pga objektiven. Jag tycker att nikon ligger efter när det kommer till att ha USM/AF-S i sina objektiv. Sen är det även ett halvsvagt sug efter FF. Men sen vet jag inte ifall det riktigt är värt priset. Därför vill jag ha lite feedback från er vad ni tycker är prisvärt. Min farsa bor i USA och jag kan få allt till mycket förmånliga priser jämfört med här i sverige så tro inte att jag köper stöldgods eller nått :)

Det står mellan dessa två alternativ

Alternativ 1

Canon 5D....................15500kr
100-400 L f4.5-5.6 IS....8937kr
24-105 f/4L IS..............6282kr
-----------------------------
..................................30700kr

Alternativ 2

Canon 30D...................6250kr
100-400 L f4.5-5.6 IS....8937kr
17-40 f/4 L....................4650kr
-----------------------------
..................................19800kr

Det skiljer i stort sett 11,000 mellan alternativen. Tycker ni att det är värt? Specielt med tanke på priserna jag får? Jag älskar verkligen sökaren i 5D'n. Den är riktigt stor och härlig. Sen gillar jag också att leka med skärpedjup osv. Jag vet att objektiven jag nämt där inte direkt är anpassade till just det men det kommer. Dessa objektiven jag valt just nu är det jag har råd med till att börja med och kommer att behöva på min Afrika resa. Sen så är det kanske inte så stor skillnad mellan D70s och 30D?

Sen har jag en fundering till innan jag klipper till. Jag kommer få behöva spara i ungefär två månader till innan jag har råd med allt så det är inte specielt bråttom med valet ännu. Så jag undrar ifall Canon kanske kommer med något nytt snart? Jag har inte följt med i utvecklingen på ca 1 år nu då jag tröttnade på allt med foto att göra där ett tag. Det kanske kommer en 5D mkII? 40D? rykten kanske? :)

Tack för alla svar

MVH
Dennis Rayburn
 
Senast ändrad:
1....

Nya kameror kommer det hela tiden. Man kan inte gräma sig över vad som komma skall. om kameran uppfyller ens kravspecifikation, så slår man till. Varken förr eller senare.
 
Jo givetvist, men som jag skrev så har jag inte bråttom med inköpet. Så det hadde vart väldigt trist att gå och köpa nu med en gång, och sen en månad senare så släpps 5D markII för samma pris när jag ändå behövde kameran först två månader efteråt. Förstår du vad jag menar? Kommer det inget nytt tills deadlinen så köper jag den direkt och småleker med den tills dess. Kommer det något nytt så väntar jag ju hellre.
 
Tyvärr tror jag du får vänta typ, minst sex månader på en ny modell så det kan bli segt att inte slå till nu. Steget upp till Mark III är inte så där jättegigantiskt. Kanske du får spara fyra månader istället för tre. Men utav de två kiten du valt ut så är nog kitet med 5D mer attraktivt för mig. Fast 30D är ingen skitkamera det heller. Men om du skulle välja 30D tycker jag du skall överväga att byta ut 17-40 mot 17-55 med IS. Den lär vara något bättre och har ett lite bättre normalomfång, bättre ljusstyrka, plus IS.
 
Ja alternativ 1 verkar mest attraktiv för mig med. Men även om jag tar alternativ 2 så vill jag ändå inte köpa en 17-55 pga det är ett EF-S objektiv. För jag känner att även om jag köper en 30D så kommer jag en vacker dag att sitta där med en 1Ds Mark III, 5D Mark II eller vad som nu är aktuellt och då är det ju väldigt tråkigt att ha spenderat dyra pengar på en massa gluggar som inte fungerar på just den kameran. Jag ser allt som en investering när jag handlar. Kameror kommer och går, men objektiv kan man ha för alltid. Kommer för övrigt att köpa UV filter till allt glas och skruva på direkt när jag tar ut dem ur förpackningarna.
 
Senast ändrad:
Dennis_R skrev:
Ja alternativ 1 verkar mest attraktiv till mig med. Men även om jag tar alternativ 2 så vill jag ändå inte köpa en 17-55 pga det är ett EF-S objektiv. För jag känner att även om jag köper en 1.6x kamera så kommer jag en vacker dag att sitta där med en 1Ds Mark III eller vad som nu är aktuellt och då är det ju väldigt tråkigt att ha spenderat dyra pengar på en massa gluggar som inte fungerar på just den kameran. Jag ser allt som en investering när jag handlar. Kameror kommer och går, men objektiv kan man ha för alltid. Kommer för övrigt att köpa UV filter till allt glas och skruva på direkt när jag tar ut dem ur förpackningarna.
Då finns det inget att snacka om spara ihop till en Mark III med en 24-105, skaffa eventuellt en 75-300 IS under tiden du sparar till en riktig L-telezoom. Farsan bor väl kvar ett tag till hoppas jag. Du förlorar bara massa mellanskillnad på att köpa en kamera nu som du inom ett år eller två känner att du vill uppgradera. Både 5D och 30D kommer troligtvis inom ganska så kort tid generera lite lägre andrahandvärde.
 
Men mark III kommer jag alldrig att ha råd med. Det är ju ytterliggare en 10,000kr att plussa på.
 
Senast ändrad:
Inte om du sparar in på en av gluggarna eller nöjer dig med två billigare gluggar. Om du köper en 5D och tänker dig behålla den i typ tre år, finns det ingen anledning att tänka som jag gör. men om du redan nu vet att siktet är inställt på en 1D-modell inom en viss framtid så kan det vara dumt att satsa på en 5D eller 30D idag. De kommer troligtvis sjunka rejält i andrahandsvärde så fort Canon releasar 40D och typ 5D Mark II. Då förlorar du mycket pengar. Mark IIn är dessutom ganska billig idag och lär sjunka ytterligare inom kort.
 
paul innergård skrev:
Inte om du sparar in på en av gluggarna eller nöjer dig med två billigare gluggar. Om du köper en 5D och tänker dig behålla den i typ tre år, finns det ingen anledning att tänka som jag gör. men om du redan nu vet att siktet är inställt på en 1D-modell inom en viss framtid så kan det vara dumt att satsa på en 5D eller 30D idag. De kommer troligtvis sjunka rejält i andrahandsvärde så fort Canon releasar 40D och typ 5D Mark II. Då förlorar du mycket pengar. Mark IIn är dessutom ganska billig idag och lär sjunka ytterligare inom kort.

Men jag måste ha gluggarna då jag skall på safari resa om inte allt för länge. Det är nämligen det som är deadlinen. Sen så när jag sa att "en vacker dag så sitter jag med en 1Ds markIII eller vad som är aktuellt" Det kan ju liga gärna vara Mark IV, eller V. Så jag menade inte att jag kommer byta upp mig direkt. Jag menade "en vacker dag" vilket kan vara en vääääldig bra bit från nu. Köper jag 5D'n så kommer jag nog behålla den ett bra tag framöver. Och notera att jag skrev 1DS Mark III ;) Den kan ju dröja hur länge som helst när den kommer. Vad jag vet så är det endast 1D mark III som är "lanserad".
 
Dennis_R skrev:
Men jag måste ha gluggarna då jag skall på safari resa om inte allt för länge. Det är nämligen det som är deadlinen. Sen så när jag sa att "en vacker dag så sitter jag med en 1Ds markIII eller vad som är aktuellt" Det kan ju liga gärna vara Mark IV, eller V. Så jag menade inte att jag kommer byta upp mig direkt. Jag menade "en vacker dag" vilket kan vara en vääääldig bra bit från nu. Köper jag 5D'n så kommer jag nog behålla den ett bra tag framöver. Och notera att jag skrev 1DS Mark III ;) Den kan ju dröja hur länge som helst när den kommer. Vad jag vet så är det endast 1D mark III som är "lanserad".
Safari lika med långa telen. Du kommer ha nytta av 1,6X crop. 30D är nog din kamera. Skaffa dig ett bra stativ och kula för mellanskillnaden.
 
Ja det var exakt det jag tänkte med. Det är därför jag är i denna sitsen. Annars hadde jag nog tagit 5D'n direkt. Men sen så är ju det här med 1,6x lite överskattat. Det är ju inte så att en 1,6x sensor zoomar längre. Det är ju bara 1x sensorn som fångar mer så att det ger illusionen av att 1,6x sensorn zoomar längre. Allt man behöver göra egentligen med en 5D är att i efterhand cropa bort lite så får du exakt samma bild utsnitt som 30D. Visst du får inte dina 12,8mp men du får fortfarande mer än 30D'ns 8mp. Det klura blir väl bara kompinering i sökaren. Men sen så kommer jag ju att använda kameran till väl mycket annat efter resan. Jag tror nog jag kör på alternativ 1 faktiskt.
 
Dennis_R skrev:
Ja det var exakt det jag tänkte med. Det är därför jag är i denna sitsen. Annars hadde jag nog tagit 5D'n direkt. Men sen så är ju det här med 1,6x lite överskattat. Det är ju inte så att en 1,6x sensor zoomar längre. Det är ju bara 1x sensorn som fångar mer så att det ger illusionen av att 1,6x sensorn zoomar längre. Allt man behöver göra egentligen med en 5D är att i efterhand cropa bort lite så får du exakt samma bild utsnitt som 30D. Visst du får inte dina 12,8mp men du får fortfarande mer än 30D'ns 8mp. Det klura blir väl bara kompinering i sökaren.
Nej där hr du lite fel. pixeldensiteten mellan en Mark II och 5D är den samma. Men Mark II har bara 1,3X crop, det innebär att med samma glugg och samma avstånd får du sämre upplösning med en 5D om du eftercroppar till samma utsnitt. men du har ändå rätt. Skilnaderna är rätt små och i längden är nog 5D en bättre kamera.
 
Jo men sen så har ju Mark II även även färre MP pga cropen så det blir ju samma. Rätta mig om jag har fel. Men ja det får nog bli den. Känns innerst inne att det är den ja skall ha. Jag kolla din profil f.ö, grym kameraväska! :) Hur är Mark III'an?
 
Senast ändrad:
Tänkte precis skriva exakt det du skrev angående cropfaktorn, Dennis :)

Croppar man bilden i efterhand på 5D, så blir bilden visserligen mindre (i Mb), men detaljnivån på bilden är högre.
Du har högre upplösning på 5D jämfört med 30D - alltså högre detaljnivå. Detta oavsett croppat eller ej.

Eller har jag missförstått det hela?
 
Gutenisse skrev:
Tänkte precis skriva exakt det du skrev angående cropfaktorn, Dennis :)

Croppar man bilden i efterhand på 5D, så blir bilden visserligen mindre (i Mb), men detaljnivån på bilden är högre.
Du har högre upplösning på 5D jämfört med 30D - alltså högre detaljnivå. Detta oavsett croppat eller ej.

Eller har jag missförstått det hela?
Det tror jag du missförstått. Vid samma avstånd med samma objektiv tror jag inte du kan croppa ifatt samma utsnitt med samma detaljrikedom som på bilden med 30D. Den är ju i ursprungskick och har en högre pixeldensitet än 5D.
 
Dennis_R skrev:
Jo men sen så har ju Mark II även även färre MP pga cropen så det blir ju samma. Rätta mig om jag har fel. Men ja det får nog bli den. Känns innerst inne att det är den ja skall ha. Jag kolla din profil f.ö, grym kameraväska! :) Hur är Mark III'an?
Vet ej hur den är (Mark III). Har bara gjort en beställning, men inte fått den än.
 
Dennis_R skrev:
Hur är Mark III'an?

Mycket mer kamera än många kommer att ha nytta av säger jag...

Löjligt häftig är den. Men jag väntar.. Min MkII duger för allt vad jag gör just nu. Det som skiljer och i så fall lockar mig är: Den större sökaren, den något minskade vikten och den stora skärmen. Varken 10 fps eller 10MP är något som är av väsentlig skillnad från MkII för mig. Men jag hoppas att Canon skickar ett testexemplar till mig så snart de kan.
 
paul innergård skrev:
Det tror jag du missförstått. Vid samma avstånd med samma objektiv tror jag inte du kan croppa ifatt samma utsnitt med samma detaljrikedom som på bilden med 30D. Den är ju i ursprungskick och har en högre pixeldensitet än 5D.

Men att croppa bilden innebär ju endast att man skär bort delar av bilden. Den kvarstående bilden är ju helt orörd, alltså i samma skick som innan.

Pixeldensiteten spelar väl heller ingen roll vad gäller detaljrikedomen i bilden. Den talar väl bara om hur många pixlar man har petat in på en sensor av ett visst mått? Ju högre densitet, desto sämre vad gäller brus t ex.

Jag inbillar mig att kvalitén (detaljrikedomen) blir högre med en 5D än en 30D eftersom upplösningen är högre. Man kan fånga fler detaljer av motivet.
Det enda 30D gör är att den croppar automatiskt med en faktor av 1,6.

En EOS 5D med ett 160 mm objektiv skulle alltså ge samma utsnitt som en 30D med ett 100 mm objektiv. Men 5D skulle visa fler detaljer eftersom upplösningen på sensorn är högre.

Stämmer inte mitt resonemang?
 
Senast ändrad:
Detaljerna blir ju försämrade ju mer du drar upp en bild. Om du ex delförstorar kopian från 30D till låt säga A3+, då kan du ju tänka dig hur mycket du måste förstora kopian från 5D. Först skall du kompensera för 1,6X crop, bara det en rejäl förstoring och sen skall den därifrån upp till A3+. Nej, jag vidhåller att 30D ger mer detaljskärpa när samma avstånd och samma optik används, och 5D sen skall croppas till samma utsnitt.
 
Gutenisse skrev:
Pixeldensiteten spelar väl heller ingen roll vad gäller detaljrikedomen i bilden. Den talar väl bara om hur många pixlar man har petat in på en sensor av ett visst mått? Ju högre densitet, desto sämre vad gäller brus t ex.

Mjo, något sämre brusegenskaper, men pixeldensiteten spelar roll, ju fler pixlar, desto högre detaljrikedom (tänk dig att beskriva en bild i en viss storlek, fler pixlar - mer information)

Gutenisse skrev:
En EOS 5D med ett 160 mm objektiv skulle alltså ge samma utsnitt som en 30D med ett 100 mm objektiv. Men 5D skulle visa fler detaljer eftersom upplösningen på sensorn är högre.

Stämmer inte mitt resonemang?

Om man behåller hela bilden så stämmer ditt resonemang, men då har du gått ifrån sensorn och flyttat ut utsnittet till optiken. Om du croppar en 5D bild till 1.6x formatet så får du kvar 2730x1820 pixlar, eller ca 5MP. 5MP ger som bekant lägre upplösning än 8MP.

Pixeldensiteten hos 5D är 8,2 um och hos 30D är den 6,4 um
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.