Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt val 20D eller D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: kass sökare på d70?!

Elrahir skrev:
Hade aldrig hållit i en D-SLR framtill för några dar sen då jag var nere hos expert och kännde lite på en D70, och jag måste säga att jag blev riktigt BESVIKEN!!
Det första jag reagerade på var att den var så klumpig, det andra att den var så plastig och det tredje, som gjorde att jag aldrig skulle köpa en D70 var att sökaren SÖG så hårt... liten, mörk och brusig... vet inte om det berode på att den var avstängd eller nåt men jag blev riktigt Besviken... Sökaren på 300D känndes bättre, men inte som en 'old classic analog'... :(

Om du inte ens vet om kameran var avstängd "eller nåt"
så är värdet på ditt omdömme tvivelaktigt...
Har aldrig sett eller hört talas om en brusig sökare på en DSLR. Det är ju ingen digital bild du ser i sökaren på en DSLR.

Sökaren på D70 fungerar alldeles utmärkt. Innan jag köpte min D70 så dammsög jag marknaden på DSLR-kameror, och sökaren var knappast något jag reagerade på. Testa igen med en påslagen kamera...en viss skillnad :)

Senast ändrad:
Re: kass sökare på d70?!

(Elrahir) skrev:
Hade aldrig hållit i en D-SLR framtill för några dar sen då jag var nere hos expert och kännde lite på en D70, och jag måste säga att jag blev riktigt BESVIKEN!!
Det första jag reagerade på var att den var så klumpig, det andra att den var så plastig och det tredje, som gjorde att jag aldrig skulle köpa en D70 var att sökaren SÖG så hårt... liten, mörk och brusig... vet inte om det berode på att den var avstängd eller nåt men jag blev riktigt Besviken... Sökaren på 300D känndes bättre, men inte som en 'old classic analog'... :(
D70s sökare är mörk och brusig om man inte har batteri i kameran, påslagen behöver den inte vara. Nästa gång du är i en fotobutik så borde du ta en extra titt för det är taskigt mot D70 att avfärda den pga en sökare som inte alls visar hur det egentligen ser ut pga avsaknad av batteri.
Och hur många gånger fotograferar man digitalt utan batteri?

Håller med Kent och David. Sökaren på D70 är det verkligen inget fel på. Joel, du kanske kan utveckla ditt utlåtande angående "brusig" sökare? Vadå, hade någon nyst kolstoft på den innan du fick den eller vad är det frågan om? Har aldrig i mitt liv stött på en brusig sökare på en dslr.

Vad menar du med att D70 är klumpig? Jämfört med vadå? En kompaktkamera? Iof säger du att du aldrig tidigare hållt i en dslr och det förklarar ju en del, men att påstå att D70 är klumpig är nog att ta i ändå. Har nog aldrig hållt i en mindre och smidigare dslr än D70.

Som Kent säger...om du inte ens vet "om den var avstängd eller nåt" kan man ju diskutera värdet på dina åsikter...;)

Hade bra allihopa!

/Martin

Varför har det betydelse om det är batteri i eller inte om kameran ändå är avslagen??

Sökaren på 300D:n var både större, ljusare och klarare trots att den kameran också var avstängd..

D70 känndes klumpig i jämförelse med en vanlig gammal hederlig analog kamera.. fotade med en F-601m tidigare samma dag, och då tyckte jag den känndes lite klumpig i jämförelse med nyare sytemkameror, typ eos 300.. men D70 var ännu klumpigare... men det är väl en vanesak..

Men visst om det nu är så att sökaren blir större och ljusare om man slår på kameran, vilket jag iof betvivlar, så är jag beredd att ta tillbaka endel av min kritik...

Re: Re: kass sökare på d70?!

Helgesson skrev:
Om du inte ens vet om kameran var avstängd "eller nåt"
så är värdet på ditt omdömme tvivelaktigt...
Har aldrig sett eller hört talas om en brusig sökare på en DSLR. Det är ju ingen digital bild du ser i sökaren på en DSLR.

Exakt, det är ingen digitalbild, därför borde man ju se det som går rakt genom objektivet till sökaren vare sig den är på eller av.. eller har jag fel?
Den var av..

Sökaren blir inte större, men den blir ljusare och "grynigheten" försvinner.
När jag fick min D70 och satte batteriet på laddning och kände på kameran och tittade genom sökaren så trodde jag först att det var fel på den.

Anledningen att 300D inte har samma fenomen är (tror jag) att den har en annan teknik för att visa vald fokuspunkt.

När man stänger av en D70 så är vissa saker ändå igång hela tiden. LCD:n på toppen är en sådan sak. LCD:n som visar fokuspunkterna och linjerna i sökaren en annan (därav att det inte blir så bra utan batteri) Kameran drar ca 2mA när den är avslagen.

Jag har gjort samma sak som dumbo. Fick hem D70:n och kollade i sökaren, helt brusik och mörk. Blev livrädd.! Men när jag fick i batteriet och slog på kameran DÅ blev den bra igen :D Så testa med en påslagen D70 nästa gång, det kan hjälpa.

Olympus E-10 och E-20 lider också av samma problem, har för mig att dom bländar ner när dom är avslagna dock.

Damocles skrev:
Olympus E-10 och E-20 lider också av samma problem, har för mig att dom bländar ner när dom är avslagna dock.

Detta kan väl knappast klassas som ett problem...?? Fattar inte riktigt problematiken...inget batteri och sökaren funkar inte..inget annat heller för den delen. Batteri i, och allt funkar...precis som det skall vara.

Sååå!!

Jag har haft båda och kan klart rekomendera 20d. Mest för snabbheten och för att d70 hade problem med utfräta färger och mörka bilder i motljussituationer.

Med tanke på priset får du d70 med kit för 12500 och canon med kit för 15900. 3400:- är det värt!!
MVH
/Robban

Jag skulle kunna tänka mig båda kamerorna. Båda har en massa finesser. Båda är tillräckligt kompetenta för att man ska kunna utvecklas långt.

Det som är bra med Nikon D70 + 18-70 är att paketet är prisvärt. Zoomomfånget är så pass stort att man inte direkt behöver köpa något annat objektiv.

Canon 20D är inte sämre än Nikon D70, snarare lite bättre. Tyvärr verkar det som om Canon inte har någon bra normalzoom i instegsklassen.

Jag hade köpt en Nikon därför den är billigare. Mer kamera för pengarna. Tillräcklig bra för att duga länge. Det är så mycket annat pengarna ska räcka till som är viktigare för bildkvaliteten än ett dyrt kamerahus och dyra objektiv. Jag tänker på stativ, väskor, minneskort, blixtar, och annat som är bra för kreativiteten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar