Annons

Svårt val 20D eller D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

CFH

Avslutat medlemskap
Hmmm var nere hos Kameradoktorn och klämde lite på dessa två kameror. 20D känns mer gedigen, har 8 pixlar, e lite snabbare, har bättre kontroller men junkig optik (i kitet). D70 är lättare, plastig, bara 6 pixlar men billigare och bättre optik (i kitet).

D70 med kitoptiken får man för 12.500
20D huset och nån annan optik 15.000+5.000=20.000

Hmmm kanske ska ha en D70?

Jag är mest skeptisk till att D70 bara har 6 pixlar. Är detta en begränsning för en glad amatör? Plastigheten kan jag leva med. Jag behöver bara kitoptiken alltså inga tele eller fixheye. Har ingen gammal optik och sitter inte fast med gla gluggar. Hur tänker ni andra spekulanter på 20D? Funderar ni på D70?

Tacksam för tankar!

CF
 
Hej

Har kört hela racet från Canon D30, D60 och nu D1 Mark II

6MPixlar håller för dig, helt klart.

MEer pixlar kräver mer dator (både minne o disk), mer kameraminnen då du e ute osv.

Roine
 
Jag skulle nog valt D70. 6MP räcker långt och D70 är en helt igenom bra kamera.

Nackdelen med kitzoomarna är den dåliga ljusstyrkan. Nikons är dyrare och bättre än Canons men båda är ljussvaga. Sigmas 18-50/2,8 kan vara ett alternativ till båda. Har dock inte sett så många tester på det objektivet än.
 
Skit i kitoptiken och gör valet utifrån huset. Du kommer ändå förr eller senare vilja byta till en annan optik. Tro mig...
 
Tack för värdefulla synpunkter. Helt enkelt kanske jag ska langa in ett D70 hus och lite bättre optik. Någon som har ett bra förslag? Jag tror jag skulle kunna leva med ett normalobjektiv (motsvarand brännvidd 50 på vanliga kameror). För mig är skärpan superviktig.


Trevligt forum förresten!

Nybliven forumdeltagare
CF
 
Helt klart är Nikons fasta 50mm optik skarp som tusan. Även 18-70 kitzoomen är riktigt skarp. Den använder nog de flesta som allround-optik.

Ska du sedan ha en skarp optik med bra bokeh så ska du satsa på Nikon 80-200/2,8D eller det dyrare 70-200 med VR (Vibration Reduction).

Jag tror du kommer bli väldigt nöjd med alla ovan nämnda. Vill du sedan ha en skarp macro/porträtt glugg så föreslår jag Tamron 90 eller en Micro-Nikkor 105mm. Den senare är jag själv väldigt nöjd med.

Kanske skulle tråden flyttas till Nikon avdelningen nu när du bestämt dig för en D70.

Ett mycket bra val! =)
 
lagus skrev:
Skit i kitoptiken och gör valet utifrån huset. Du kommer ändå förr eller senare vilja byta till en annan optik. Tro mig...

Japp. DSLR med billig (dålig) optik är inget skoj. Känns som att man inte kommer undan med sämre objektiv på digitalsidan.

Jag hade valt 20D med EF50/1,8II till att börja med. Inte så flexibelt men ljusstyrkan på 1,8 är trevligt.
 
...mitt val skulle vara
- Canon EOS 20D
- Tamron AF 28-75/2,8 XR Di
för ca 18000:-

28-75 blir ju från normal till kort tele, och det klarar man sig långt med. Tamronen har bra ljusstyrka (dock inte som förelagna EF50/1,8II) också.

/Håkan
 
Jag kör Canon själv, men D70:n är suverän. Det handlar mest om två saker såvitt jag ser det, vilket läger du vill tillhöra och hur mycket pengar du vill spendera. Jag tror Nikon D70 är ett suveränt val i detta fallet och du får en mycket bra 'bang for buck' med en såpass bra och snabb DSLR-kamera för så lite pengar.

Möjligen kan det löna sig att vänta på Canons 300D-uppföljare, men när den kommer kan jag inte säga. Observera följande mönster;

Nikon släpper D2h
-> Canon släpper 1D mark II

Nikon släpper D2x
-> Canon släpper 1Ds mark II

Nikon släpper D70
-> Vad gör Canon? Är det någon som tvivlar på att deras svar inte kommer-- ursäkta ordvalet-- köra över D70?

Oavsett val av tillverkare rekommenderar jag att du tittar närmare på Sigmas nya 18-50mm F2.8 objektiv som finns till båda. Det har fått genomgående utmärkta recensioner-- jag väntar ännu på mitt egna exemplar dock. Hoppas på imorgon.

Mats
 
Vad gör Canon? Är det någon som tvivlar på att deras svar inte kommer-- ursäkta ordvalet-- köra över D70?

Ehh...vänta lite nu, D70 var ju Nikons svar på Canon 300D och D70, ursäkta ordvalet, körde över 300D.

Du har nog fått just den jämförelsen lite om bakfoten. Mycket kan Canon göra, men att "svara" på ett "svar" med ytterligare en kamera...hmm...jag vet inte det jag. Isf ligger de efter i tidsschemat eftersom D70 har funnits ett tag nu och ett "svar" borde väl komma hyfsat snart för att kunna kallas ett "svar", eller?:)

Hade bra!

Häls Martin
 
D70?

Nikon eller Canon?
hm
En ganska löjlig diskussion egentligen. Ingen tvekan om att du får en bra kamera oavsett vilken du väljer. Ställ dej frågan: vad behöver jag? Hur nycket pengar kan jag lägga ut? Samt eventuellt: VILL jag ha det senaste...
Jag har haft D70 i ett halvår och är supernöjd, den är mycket pålitlig som arbetsverktyg. Det är ju trots allt det det handlar om. Kameran är ett verktyg för fotografen. Det är trots allt ingen stor skillnad på D70 och 20D. 6 Megapixlar räcker gott och väl

Jag hade förmodligen varit lika nöjd med en 20D
Mitt tips: D70 med sigma 24-70 2,8 samt ett
Nikkor 50 1,8 samt en Nikkon SB-600 blixt
Expert Fridhemsplan har ofta fina beg. optik till bra priser
 
Är den optiken som följer med d20 så dålig så att det är helt meningslöst att köpa med detta kit?? Varför säljs det överhuvudtaget i så fall??
/PJ
 
Carl-Fredrik:
Köp D70:n och lägg de "överblivna" pengarna på optik!
Kitoptiken är bra, men som sagt, inte jätteljusstark, även om jag trivs bra med den. Klarar du dig utan vidvinkeln är helt klart Tamrons 28-75 bland det bättre du kan köpa. Väldigt skarp, ljusstark, bokeh:n är inte alls så dum och den fokuserar faktiskt rätt snabbt på D70:n.

Patrik:
Varför de säljer 20D:n med 18-55:an är säkerligen för att de vill kränga ett så billigt startpaket till stackars "konsumenter" som vill vara fräcka och balla och ha "det senaste", men som inte har en aning om hur stor roll optiken spelar. Det skulle bli för dyrt för att "vem som helst" skulle köpa om de slängde med en bättre optik. Visst är den väl okej för den tusenlapp den kostar i kitet, men 20D är definitivt värd en bättre optik än så.
 
Hmmm.. Jag vet ju inte exakt vad du fotar, eller vad du behöver. Jag har själv en D70 är hur nöjd som helst förutom den lite ljussvaga kitoptiken. Mitt val grundades på att det bara fanns två att välja mellan, 300D och D70, och det valet är enligt mig inte så svårt.
Men nu när det finns en 20D så blir det lite knepigare, du klarar dig nog helt klart med 6Mpix. Snabbheten klarar du dig nog också med, plastig är inte vad jag kallar D70:n, den är helt okej, inte något metallhus, men inte plastig tycker jag. :)
Och så kommer ju Minolta med deras dslr snart, som verkar bli en riktig höjdare. :D
Nåja, mitt råd till dig är nog D70, mycket för hur nöjd jag är, och för att jag tror att det räcker gott och väl för dig ;)
Annan optik kan vara bra och ha, gillar du skarp optik så är väl Nikons 50mm 1,8D något i din smak, den kostar bara ~1300:- och ska vara riktigt skarp! Det är ju inte någon "normal" men skarp är den. Jag har fotat med 1,8:an men den utan D, och den var underbar ;)
NÅja lycka till med valet. Mycket nöje! :D
 
Det är ju bara 3D-Matrix som man förlorar med icke-D-varianten. I övrigt är de identiska. 50mm:n ÄR riktigt riktigt skarp och den är billigt. Bokeh:n kunde vara bättre dock, men sett till vad man får för priset så...
 
+ minne = 20kkr
+ väska = 21kkr (beror på val av väska iofs)

Mostvarande paket med D70 är ca 5kkr billigare, hur man än vrider och vänder på det. Det får man en begagnad 80-200/2.8, som är en riktigt riktigt bra optik, för tex.
 
kass sökare på d70?!

Hade aldrig hållit i en D-SLR framtill för några dar sen då jag var nere hos expert och kännde lite på en D70, och jag måste säga att jag blev riktigt BESVIKEN!!
Det första jag reagerade på var att den var så klumpig, det andra att den var så plastig och det tredje, som gjorde att jag aldrig skulle köpa en D70 var att sökaren SÖG så hårt... liten, mörk och brusig... vet inte om det berode på att den var avstängd eller nåt men jag blev riktigt Besviken... Sökaren på 300D känndes bättre, men inte som en 'old classic analog'... :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.