Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svårt fota roadracing...

Produkter
(logga in för att koppla)

ice413

Medlem
Var nere i Falkenberg och körde lite MC och mellan passen försökte jag även fota en del. Men OJ ! vad svårt det var.
Bilder finns här:http://www.smidefors.se/?page_id=3&album=1&gallery=18

Av drygt 500 kort så blev kanske 50 -75 st tillräkligt bra för att behålla.
Vad gör jag för fel ?
Skall man ha stativ ?
Jag körde alla på programläget "sport"
Kamera: Olympus E-330 med Olympus Zuiko Digital 40-150mm 1:3.5-4.5
 
Vad är Problemet ? Du måste ange vad du är missnöjd med för att någon ska kunna hjälpa dig. Jag tycker att dina bilder, de som du länkade till, är jättebra ! Lite mörka kanske. Om det är jämt ljus så skulle jag använda hel manuellt läge. Har du något bildex. av en misslyckad bild ?

/ Erik
 
Hej!
Jag tittade på dina bilder och såg att de flesta bilderna var rak väg sett från sidan med 1 motorcykel som tog upp ca 1/4 av bilden. En väg sedd från sidan tillför ingen rörelse och därför borde du zooma in mer på MC-föraren alternativt panorera med längre slutartid men det kan vara lite svårt. Annars kan du försöka få med någon kurva så att du får en snygg båge och lite mer perspektiv i djupled. För att få mer spänning och samtidigt visa att det är en tävling kan du ta med två eller fler förare, gärna då i början och i slutet på vägen genom bilden. Får du dessutom med åskådare så får du ett triangeldrama.

En exempelbild har jag här på FS så du ser vad jag menar: Supermotard
 
Skall försöka så gott jag kan.
Jag tycker bilderna blir allmänt suddiga eller saknar fartkänslan.
Jag förstår att man inte blir någon proffsfotgraf bara för man köper en ny kamera, men det känns som att jag borde kunna ta bättre kort
än detta: http://www.smidefors.se/wp-content/gallery/falken070829/P8291513.jpg

Men jag får väl träna, träna och åter träna. Och så testa lite olika inställningar. Jag körde ju alla kort med automatiken igår.
 
Recept för panorering:
1. Kör inte på sportläget
2. Använd serietagning
3. Använd kontinuerlig autofokus
4. Använd bländarautomatik
5. Sätt slutartiden till ungefär samma som hastigheten, dvs 60 km/h=1/60
6. Nej, använd inte sportläget
7. Använd teleobjektiv
8. Ställ dig i en innerkurva och så nära att hojen tar upp 2/3 av sökaren
9. Ta en hel serie bilder när hojen kör genom kurvan (bild två eller tre brukar bli den som är bra)
10. Räta upp bilden i datorn hemma
11. Beskär bilden så att du har luft i färdriktningen och mindre luft på övriga sidor

Med detta recept så kan bilden bli så här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1008539.htm
 
Precis sådana kort vill jag också kunna få till.
Tack för alla tips, skall ge mig ut och träna och testa.

På alla punkter svarar jag: OK

5. Smart, skall jag komma ihåg. Men finns det nån övre gräns ?? typ i slutet på rakan i Anderstorp håller dom runt 300km/h, skall man köra på 1/320 ?

7. Definera teleobj...När jag zoomar med mitt 40-150mm så blir MC'n större än bilden. Alltså jag får inte med fram / bakhjul.
 
ice413 skrev:
5. Smart, skall jag komma ihåg. Men finns det nån övre gräns ?? typ i slutet på rakan i Anderstorp håller dom runt 300km/h, skall man köra på 1/320 ?
Jag skulle inte ställa mig där det går så erbarmeligt fort för att slippa panorera så häftigt. Sedan bör man se detta som ett riktmärke och korrigera utifrån vad du ser på displayen om det är tillräckligt med fart eller behövs mer.

7. Definera teleobj...När jag zoomar med mitt 40-150mm så blir MC'n större än bilden. Alltså jag får inte med fram / bakhjul.
Det är då man använder benzoomen och backar tills hela hojen ryms. Står du för nära med för mycket vidvinkel så kommer du inte att få hela hojen skarp. Jag tror att min bild är tagen med ett 300-objektiv.
 
> Jag skulle inte ställa mig där det går så erbarmeligt fort för att slippa panorera så häftigt.

Det är nog sant, frågade mer av nyfikenhet. Jag kommer säkerligen INTE att stå där.


Benzoomen har jag inte ens tänkt på. Skall komma ihåg detta nästa gång. Just där jag stod igår så är det svårt att använda den tyvärr pga högt gräs, staket mm.

Återigen bra tips som jag tackar för.
 
Så jag håller typ kameran så här när jag gör fel?
 

Bilagor

  • namnlös (kopia).jpg
    namnlös (kopia).jpg
    28.6 KB · Visningar: 840
Senast ändrad:
Ser ut som om du kör med enbensstativ och gör själva panoreringen med kamerakroppen, inte stativet. Då brukar bilderna bli snea om man panorera med lite för länge.

En av anledningarna varför jag inte kör med stativ, inte ens på 400mm glugg! ;o))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.