timofej skrev:
Dina skisser är alldeles utmärkta och verkligen hjälper förstå hur det fungerar!
Tack, det värmde. Nu kanske jag vågar ladda upp fler skisser
Det går alltså panorera även med en kulled? I så fall är valet mellan en kulled och ett pan/tilt huvud ganska givet!
Ja, fast det är på inga sätt lika behändigt som med ett riktigt 3-way-huvud (pan/tilt), så det beror lite på hur mycket du kommer använda denna typ av funktion.
Vid videoproduktion där man ofta inte har kameran still under tagning utan vill kunna panorera är det ingen tvekan om att ball-huvud inte på när är lika behändigt som ett 3-way-huvud. Där är det mer intressant med att kunna justera en frihetsgrad i taget.
Men när det gäller kamerabruk i allmänhet föredrar jag ball-huvudet för att snabbare kunna positionera kameran utan att ha för många reglage att ratta på.
Om jag skulle börja ta mycket panoramabilder för att "stitcha" ihop digitalt skulle jag överväga ett annat huvud, men då också ett huvud med justering (sidled, framåt-bakåt på huvudet) för att få objektivets nodpunkt i centrum för vridningen. Något sådant står på önskelistan men den är mycket lång och det är knappast högst upp på listan.
Undrar även om någon upplever att kameran är svårtstyrd när ni använder kulled utan handgrep? Kim är såpass nöjd med sitt stativhuvud med handgrepp att jag undrar om det är en så stor nackdel att ha en mer kompakt och lättare vanlig kulled.
Jag tycker inte att mitt huvud är svårstyrt. Jag håller i kameran med höger hand när jag tittar genom sökaren och med vänster hand styr jag låsskruven. Det går ju lätt att vrida huvudet så att låsskruven är på vänster sida.
Jag kände dock på just det huvud Kim har i en butik och det verkade vara riktigt fint. Skulle inte ha något emot att ha det, men jag kommer personligen inte byta ut det jag har idag. Ska man köpa nytt... tja, då är det en annan fråga. Även här kan du nog bara själv svara på frågan genom att gå in i butik och känna efter. Onekligen är det ett trevligt huvud.
Vad är det för skillnad mellan QR och RC-varianterna? Har hört att det finns rektangulära och hexagonala varianter. Vilken är att föredra och varför?
Plattan heter Quick Release (QR) men den europeiska beteckningen på huvudmodellerna som har platta är RC medan samma modell fast med amerikansk numrering heter QR (Jämför tex "Cat. No: 484RC2 => Bogen code (USA only): 3262QR")
Sålunda är det ingen skillnad mellan RC och QR. Bara lite namnförvirring. Det finns dock olika modeller på plattor. Från Manfrotto finns det väl tre olika plattor, den lilla fyrkantigt rektangulära (RC2), den lite större fyrkantiga (RC4) och den hexagonala (RCO). Generellt ska ju plattan vara lite större om det man skruvar fast är stort, dvs ge stöd under hela fästet på kameran/objektivet. Men hur noga det är med detta egentligen låter jag vara osagt.
Jag tror nog att RC2-versionen funkar för de flesta småbildsutrustningar. RC4 verkar dock ha funktionen att kunna flytta kameran lite i sidled på plattan. Det kan vara praktiskt vid just positionering av nodpunkt för panoramafotografering. De speciella huvuden man köper har denna funktion fast då än mer justerbart. Någon annan kanske har mer erfarenhet av ett RC4-huvud och dess platta?
Den uppenbara fördelen med hexagonala plattor är att du kan sätta den på huvudet lite som du vill, dvs du har sex sätt att vrida på plattan när du sätter fast den på huvudet. Med de fyrkantiga plattorna har du en låsklack som göra att de bara går att montera på ett sätt. Till det hexagonala systemet finns det också lite specialplattor man kan sätta på i olika utförande och storlek. Titta på Manfrottos hemsida så ser du de olika varianterna. Här får du ju ökad valfrihet. Ett plus.
Tänk på att för stor platta kan vara besvärlig då den "sticker ut" under kameran.
I praktiken kanske det inte spelar så stor roll eftersom varje huvud oftast bara finns i en variant och i vissa få fall med två olika QR-plattor. Så börja med att välja huvud och sedan plattsystem skulle jag råda dig till. Det är bara om du väljer 488:an som du kommer få beslutsångest efteråt då den finns i alla varianter
För information: mitt huvud är RC2-versionen, dvs tar plattorna 200PL.