timofej skrev:
Det finns sjö av olika kulhuvud som ser mer eller mindre likadant ut (482, 484, 486 osv). Vad skiljer dem åt förutom vikten?
Den stora skillnaden är oftast hur mycket vikt de klarar av att hålla. Var inte snål här, hellre ett lite större huvud som verkligen klarar av att hålla din kamera med objektiv än ett som du måste byta då du köper ett lite större objektiv. Sen kände jag att ju större kulan var desto bättre borde låsanordningen vara på att hålla fast den i det läge jag ville. Sen kan det finnas att en större modell har någon finess. Jämför tex den maxvikt som de du nämnde kan ta, inom parentes är huvudets vikt):
482 2kg (0.1kg), 484 4kg (0.3kg), 486 5.9kg (0.4kg) och 488 7.9kg (0.5kg).
Personligen skulle jag inte ens fundera på att köpa den billigaste trots att kameran med mitt största objektiv bara väger kring 1.3 kg. Med andra ord har jag riktigt lätt utrustning men jag vill ha lite marginal. Här känner jag inte att något extra hekto gör så mycket som på benen. Jag skulle personligen om jag köpt det idag valt någon av de två större.
Fråga till andra som släper mycket utrustning med sig. Hur mycket känns de extra 0,5 kilo (055 vs 190) när man tar några timmars fotoutflykt? Hur känns de extra 9 cm i längd när man packar? Kan det vara avgörande?
500 gram väger mycket efter ett tag men inte lika mycket som 9 cm är i vägen i mitt tycke. Jag är övertygad om att jag inte skulle känna någon märkbar skillnad på dessa två stativ när jag kånkar omkring dem om jag fällde ut 190:ans ben lite så att de blev lika långa som 055:ans hopfälld.
Jag har vid ett tillfälle i mitt liv burit en ryggsäck på 40 kilo genom 23 mil svenska fjäll och vägde själv marginellt över 60 kilo på den tiden så vikt är inget jag oroas för, däremot är det jobbigt när saker hela tiden är i vägen. Ett långt stativ stör mig sålunda mer än vikten. Men jag skulle inte byta in mitt 055 mot ett 190 under några villkor. Andra kanske är mer känsliga att bära tungt.
Det är möjligt att ett 4-sektionsstativ skulle bli behändigare i och med att det blir kortare, men redan nu tycker jag 3 sektioner (2 snäpplås per ben) är jobbigt att fälla ut. Inte jobbigt som att jag inte gör det, men jobbigt som att jag inte vill ha fler snäpplås. Dessutom är det dåligt med sådana modeller. Finns bara några få.
Det du måste göra är att fixa dig en bra bärrem till stativet. Själv köpte jag billigt en LowePro axelrem som de hade inne för många som reserv av på en butik. Kostade hundralappen tror jag. Den är egentligen till en väska i Pro-serien så den är ordentligt vadderad. Sen fick jag sy mig lite detaljer bara. Med denna är det betydligt lättare att bära runt stativet om jag har axelväskan med kamerautrustningen. Bär jag istället ryggsäcken finns stativhållare.
Kardborrbandet kring benen är underbart. Man kan greppa det hopfällda stativet hur som helst utan att benen öppnar sig. Kardborrbandet har jag sytt ihop "rygg mot rygg" och satt en tryckknapp på så att det alltid sitter runt ena benet. Fäste för Lowepro-remmens ena ände finns redan på stativet. Mitt under centerpelaren satte jag fast på skruven en bit band från ett säkerhetsbälte vikt dubbelt med en D-ring för Lowepro-remmens karbinhake. Slog ett hål i säkerhetsbältet och trädde skruven genom. Tyvärr blev inte bilden den bästa men jag ville ändå visa hur man för en väldigt billig penning kunde få något som var bra mycket bättre än Manfrottos egen bärrem. En polare har skaffat originalet och varken han eller jag tycker om den. Sen är det kul när man kan göra något själv...