Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt att välja stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse_H

Aktiv medlem
Har bara ett gammalt videostativ just nu och vill ha något bättre eftersom detta är både rangligt och man kommer inte ner nära marken.

Jag vill ha ett stativ som ska fungera både vid makrofotografering på marknivå och vid telefoto på djur på att par hundra meters avstånd. Jag kommer använda det till min D70 med som tyngst ett 70-300 mm telezoom. Möjligen skaffar jag ett 400 eller 500 mm teleobjektiv senare just för foto av fåglar och djur.

Har ingen överdrivet stor budget för stativet så det bör inte kosta mer än ett par tusenlappar inkl. allt.

Har kikat mest på två Manfrotto-varianter, dels 055PRO och 190PRO. Är dessa prisvärda? Någon med erfarenhet av dessa som har något bra eller dåligt att säga om dem?

Vad bör man tänka på vad gäller huvud? Finns ju olika typer, 3-way och ball, varför välja det ena eller andra?

Kameraplatta tillkommer väl också, antar jag. Spelar det nån roll vad man väljer?

mvh
/Hasse

Har precis köpt Manfrottos 029-huvud. Det kan jag rekommendera varmt! Det är en tre-vägsvariant med snabbplatta, och det jag upplever som mest positivt är att det är lätt att ställa in det exakt (lättare än med kulled inbillar jag mig), och att det är stadigt.

Fotar du mycket på vintern kan ett trästativ vara att föredra pga kylan i fingrarna när man bär.

Ska du använda stativ ofta så tycker jag att du skall överväga ett växelhuvud. Det är helt suveränt.

Tack för svaren. Det kommer nog bli ett Manfrotto 055PRO med ett huvud 141RC eller 029. Något växelhuvud är inte aktuellt, det ryms inte i min budget och jag tror inte det behovet finns heller.

mvh
/Hasse

Senast ändrad:
Är du säker på att ett trevägshuvud verkligen passar dig? Personligen avskyr jag som pesten att jobba med sådana (om de inte är av typen växelhuvud, Manfrotto 3275 är härligt). Det blir för många spakar att vrida på helt enkelt. Visst är det bra att kunna ändra en ledd och behålla resten raka, men tänk på att man då även måste nivellera stativet först, så i praktiken har man sällan den fördelen.

Känn på en riktig kulled innan du slår till och tänk ordentligt igenom vad som passar din stil bäst.

Jag har ett Manfrotto 190 och en Manfrotto 352 kulled. Funkar mycket bra till min D70:a med 18-70 eller Sigmas 70-300.

Nä, säker är jag absolut inte. Det var därför jag startade denna tråden. Ös gärna på med argument mot eller för kulleder resp. 3-vägshuvuden. :)

Det enkla Velbon videostativ jag har idag är av typen 3-vägs så jag är van vid metodiken och har inte känt att den varit begränsande. Men kulleder kanske ger en ännu större frihet?

mvh
/Hasse

Vilket huvud man vill ha är ju mycket personligt. Fördelen med kulleder är snabbheten. Personligen har jag dock sällan bråttom och gillar att kunna finjustera lite t.ex i sidled utan att riskera att ställa om övriga ledder. Jag föredrar därför trevägshuvud.

Men detta hänger mycket ihop med vilken fotostil man har och vad man personligen vant sig vid och trivs med.

Hasse_H skrev:
Har kikat mest på två Manfrotto-varianter, dels 055PRO och 190PRO. Är dessa prisvärda? Någon med erfarenhet av dessa som har något bra eller dåligt att säga om dem?
Personligen har jag ett 055 och en kompis har ett 190. Det som skiljer är framför allt längden. Jag föredrar min 055:a eftersom den tillåter att jag har sökaren i ögonhöjd utan att hissa mittpelaren. På så sätt får jag det mest möjliga stadiga stödet. Om jag nödvändigtvis skulle behöva komma upp över huvudhöjd eller måste finjustera höjden lite kan man hissa mittpelaren, på bekostnad av stabilitet. Men nu har jag i alla fall det valet. Med ett kortare stativ måste man oftare använda mittpelaren.

Nackdelen är att den är längre ihopfällt och väger mer. Om vikt är en nackdel eller fördel kan man diskutera. Det är en nackdel när man ska bära, en fördel när man ska ha stabilitet.

Mitt råd skulle vara ändå 055:an, jag är själv inte särskilt lång (ca 175) och tror inte att jag skulle trivas med 190 i längden. Det är det värsta som finns om stativet blir för kort. Bilderna blir i magperspektiv och man får böja på ryggen för att kunna se i sökaren (nåja, nu är inte 190:an så kort, men jag har sett folk med billiga småstativ som knappt håller en kompaktkamera stadigt).

Att denna typ av aluminiumstativ blir kalla när det är vinter (eller bara sval kväll) är ingen hemlighet. Men om jag inte minns helt fel så kommer de nya 055PRO (jag har ett gammalt :-( ) och 055NAT med "benvärmare" som gör dem bekvämare att hantera. Benvärmare kan man annars köpa till eller göra själv, fick tips om isolering till rör, finns på byggvaruhus och vissa är självhäftande. Detta problem slipper man ju som påpekat med ett trästativ.

Vad bör man tänka på vad gäller huvud? Finns ju olika typer, 3-way och ball, varför välja det ena eller andra?
Som så många andra sagt så är detta ett personligt val. Jag har ett ball-huvud. Tycker inte att det är problem med att få saker raka, men så har jag också alltid "on-demand-gridlines" påslaget i min D70 respektive F80. Jag tycker om att snabbt kunna ändra läge. Men jag ser helt klart vitsen med 3-way-huvuden också. Speciellt så är det helt överlägset vid panoreringar och panoraman. Det beror sålunda lite på vad du tycker du behöver.

Kameraplatta tillkommer väl också, antar jag. Spelar det nån roll vad man väljer?
Menar du Quick-Release-platta? Denna är den del av det huvudsystem du köper. Det finns rektangulära och hexagonala, men ligger du i den billigare prisklassen till småbildskameror har huvudena med QR-platta oftast den rektangulära formen från Manfrotto.

Efter att jag skaffade ett sådant huvud kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till icke-QR-huvud. Det är otroligt behändigt att kunna skruva fast plattan och ha den på kameran när man är ute och går och sedan snabbt fästa den på stativet. Jag har en extraplatta om man är ute med två hus eller med en kompis och vill dela stativ.

Det går iofs att köpa adapter för platta från tex Hama men det blir nog dyrare än att köpa "rätt" huvud direkt.

Tack igen för bra svar!

Det blir med största sannolikhet ett 055Pro, jag prioriterar stabilitet framför låg vikt.

Jag kommer känna på både ett tre-vägshuvud och en kulled innan jag bestämmer mig, men intuitivt känner jag att det är ett tre-vägs jag kommer ha störst nytta av. Det går ju komplettera med en kulled senare om det behövs för vissa situationer. Och blir absolut ett huvud med quick-release.

mvh
/Hasse

Jag rekommenderar ett Manfrotto 055PROB-stativ och 486RC2-kulhuvud. Grymt stabilt och funkar upp till 600mm utan problem. Mycket prisvärt!

När ändå ämnet är på tal:
Någon som använder Manfrotto 322 RC2? Funkar det bra med snabbgreppet? Blir kulleden klumpig med det utstickande snabbhandtaget? Nackdelar/Fördelar jämfört med "vanliga" kulleder?

Benbo 1 och Manfrotto 488 RC0 är en bra kombination.Trevägs är alldeles för trögjobbat.
mvh/Gunte..

Även jag går i tankar på stativval. Skulle vilja ställa några kompletterande frågor.

Det finns sjö av olika kulhuvud som ser mer eller mindre likadant ut (482, 484, 486 osv). Vad skiljer dem åt förutom vikten?

Fråga till Kim. Varför anser du att ett kulhuvud med handtag är att föredra? Är det svårare att rikta kameran när man håller den?

Fråga till andra som släper mycket utrustning med sig. Hur mycket känns de extra 0,5 kilo (055 vs 190) när man tar några timmars fotoutflykt? Hur känns de extra 9 cm i längd när man packar? Kan det vara avgörande? Det är klart att man vill ha så "mycket" stativ som möjligt och det kan kännas att 500 gramm inte är hela värden. Men det kan hända att de kommer att väga bly om några timmar... Kan det stämma?

timofej skrev:
Det finns sjö av olika kulhuvud som ser mer eller mindre likadant ut (482, 484, 486 osv). Vad skiljer dem åt förutom vikten?
Den stora skillnaden är oftast hur mycket vikt de klarar av att hålla. Var inte snål här, hellre ett lite större huvud som verkligen klarar av att hålla din kamera med objektiv än ett som du måste byta då du köper ett lite större objektiv. Sen kände jag att ju större kulan var desto bättre borde låsanordningen vara på att hålla fast den i det läge jag ville. Sen kan det finnas att en större modell har någon finess. Jämför tex den maxvikt som de du nämnde kan ta, inom parentes är huvudets vikt):

482 2kg (0.1kg), 484 4kg (0.3kg), 486 5.9kg (0.4kg) och 488 7.9kg (0.5kg).

Personligen skulle jag inte ens fundera på att köpa den billigaste trots att kameran med mitt största objektiv bara väger kring 1.3 kg. Med andra ord har jag riktigt lätt utrustning men jag vill ha lite marginal. Här känner jag inte att något extra hekto gör så mycket som på benen. Jag skulle personligen om jag köpt det idag valt någon av de två större.

Fråga till andra som släper mycket utrustning med sig. Hur mycket känns de extra 0,5 kilo (055 vs 190) när man tar några timmars fotoutflykt? Hur känns de extra 9 cm i längd när man packar? Kan det vara avgörande?
500 gram väger mycket efter ett tag men inte lika mycket som 9 cm är i vägen i mitt tycke. Jag är övertygad om att jag inte skulle känna någon märkbar skillnad på dessa två stativ när jag kånkar omkring dem om jag fällde ut 190:ans ben lite så att de blev lika långa som 055:ans hopfälld.

Jag har vid ett tillfälle i mitt liv burit en ryggsäck på 40 kilo genom 23 mil svenska fjäll och vägde själv marginellt över 60 kilo på den tiden så vikt är inget jag oroas för, däremot är det jobbigt när saker hela tiden är i vägen. Ett långt stativ stör mig sålunda mer än vikten. Men jag skulle inte byta in mitt 055 mot ett 190 under några villkor. Andra kanske är mer känsliga att bära tungt.

Det är möjligt att ett 4-sektionsstativ skulle bli behändigare i och med att det blir kortare, men redan nu tycker jag 3 sektioner (2 snäpplås per ben) är jobbigt att fälla ut. Inte jobbigt som att jag inte gör det, men jobbigt som att jag inte vill ha fler snäpplås. Dessutom är det dåligt med sådana modeller. Finns bara några få.

Det du måste göra är att fixa dig en bra bärrem till stativet. Själv köpte jag billigt en LowePro axelrem som de hade inne för många som reserv av på en butik. Kostade hundralappen tror jag. Den är egentligen till en väska i Pro-serien så den är ordentligt vadderad. Sen fick jag sy mig lite detaljer bara. Med denna är det betydligt lättare att bära runt stativet om jag har axelväskan med kamerautrustningen. Bär jag istället ryggsäcken finns stativhållare.

Kardborrbandet kring benen är underbart. Man kan greppa det hopfällda stativet hur som helst utan att benen öppnar sig. Kardborrbandet har jag sytt ihop "rygg mot rygg" och satt en tryckknapp på så att det alltid sitter runt ena benet. Fäste för Lowepro-remmens ena ände finns redan på stativet. Mitt under centerpelaren satte jag fast på skruven en bit band från ett säkerhetsbälte vikt dubbelt med en D-ring för Lowepro-remmens karbinhake. Slog ett hål i säkerhetsbältet och trädde skruven genom. Tyvärr blev inte bilden den bästa men jag ville ändå visa hur man för en väldigt billig penning kunde få något som var bra mycket bättre än Manfrottos egen bärrem. En polare har skaffat originalet och varken han eller jag tycker om den. Sen är det kul när man kan göra något själv... :)

Bilagor

• stativ.jpg
    stativ.jpg
    20.9 KB · Visningar: 354
Tack Max för den detaljerade svaret - precis vad jag behövde!

En liten fråga till. 488 har en skruv mer jämfört med 486. Som jag förstår är den avsedd för 90 grader tilt lås. Är det något som är bra att ha? Jag kan inte se direkt vits med det men någon kanske uppskattar två låsskruvar? Eller kan det vara så att skruvarna styr varje riktning för sig? Försvinner inte vitsen med kulled då?

Har både 055 och 190 och kan nog säga att jag använder 055:an i 95% av all fotografering - ett helt underbart stativ ihop med en bra kulled. Stabilt, hållbart och i perfekt höjd utan att behöva höja mittpelaren....kan rekommenderas.

Jag kastar mig in i denna diskussion...
Jag använder ett Benbo-stativ och jag tycker mycket bra om det. Det går att ställa in i nästan vilket läge som helst, bara man kommer på knepen med den något udda låsningen. Stadigt är det också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar