Annons

Svårt att välja objektiv till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

carolinah

Avslutat medlemskap
Jag är nybörjare/amatör och har en Canon EOS 400D. Har endast standarobjektivet 18-55 som följde med när jag köpte kameran. Vill nu utöka med ett objektiv som jag når längre med, fotar mest hundar, både mina egna hemma (porträtt samt när de springer/leker) och på hundutställningar, både ute och inomhus. De objektiv jag har tittat mest på är: Sigma 28-300, 70-300, Tamron 28-300, 70-300 samt Canon 55-250 med bildstabilisator. Vilket bör jag satsa på? Eller kanske några andra tips? Vill kunna ta bra bilder men är inte beredd att lägga ut en förmögenhet på detta. Vill också gärna ha tips på en bra och prisvärd blixt (fotar mkt på inomhus på utställningar i idrottshallar o dyl. Gärna också tips på motjusskydd.

70-200 4L is

Jag har en likadan kamera och använde först ett billigare zoomobjektiv (Canon EF 75-300mm f/4-5.6III USM). Lyckades ta några bilder på björnar som aftonbladet köpte. bytte då upp mig till ett 70-200 4L is. Ska nu försöka beskriva skillnaden som jag upplever den.

Med det första objektivet gick det inte att fota utan stöd om man zoomade in för mycket. var det lite skumt blev det näst intill omöjligt. bildstabilisatorn på 70-200 objektivet gör att det inte är några problem att fota på frihand. okej det zoomr inte lika mycket men bilderna blir så mycket bättre att man utan problem kan beskära dem så att de i slutändan ändå blir mer inzoomad. sedan gör ju cropsensorn att ett 200 i princip motsvarar en 300 zoom på en fullformatskamera.

Mitt råd blir således. bildstabilisator och skärpa framför mycket zoom.

Enligt vissa definitioner kostar väl även en EF 70-200 mm f/4L IS USM en förmögenhet. EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM är då ett bra alternativ, som i alla fall är rappare i fokus än EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS.

sedan gör ju cropsensorn att ett 200 i princip motsvarar en 300 zoom på en fullformatskamera.

Rätta mig gärna men är det inte tvärtom? På en Cropsensor typ 400D på 1,6 motsvarar ett 200mm närmare 320mm på 400D & endast 200 eller nåt sånt på FF?

Hade också en 400D tidigare tillsammans med ett Sigma 70-300 APO Macro innan jag köpte mitt 70-200 f4L IS. AF var på tok för långsam, vet ej hur dem ovanför är. Vilka tider kommer det bli ungefär när du ska fota hundar mm, då jag tycker själv att IS har ingen speciell betydelse med tider ner till ca 1/200. Tider på ca 1/80 kan det vara väldigt nyttigt med IS. Risken är att när du nu provar ett 70-200 f4L IS så vill du kanppt ha något annat men har du knapert med pengar så rekommenderar jag det utan IS som ligger på ca 4000:- begagnat.

Som porträtt så verkar det som canon 50mm 1,8 är väldigt prisvärd.

Senast ändrad:
Vill kunna ta bra bilder men är inte beredd att lägga ut en förmögenhet på detta. Vill också gärna ha tips på en bra och prisvärd blixt (fotar mkt på inomhus på utställningar i idrottshallar o dyl.

Jag tycker Canons 55-250 är ett mycket prisvärt alternativ. Den är ju halva priset mot 70-300 IS. Bildkvalitén är mycket bra, visst finns det ljusstarkare zoomar och de med snabbare och säkrare AF men då kostar det som sagt mycket mer.

Beträffande blixt så är jag själv mycket nöjd med min Canon 430 EX. Den gör stor skillnad mot den inbyggda.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar