Annons

Svårt att välja objektiv till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

carolinah

Avslutat medlemskap
Jag är nybörjare/amatör och har en Canon EOS 400D. Har endast standarobjektivet 18-55 som följde med när jag köpte kameran. Vill nu utöka med ett objektiv som jag når längre med, fotar mest hundar, både mina egna hemma (porträtt samt när de springer/leker) och på hundutställningar, både ute och inomhus. De objektiv jag har tittat mest på är: Sigma 28-300, 70-300, Tamron 28-300, 70-300 samt Canon 55-250 med bildstabilisator. Vilket bör jag satsa på? Eller kanske några andra tips? Vill kunna ta bra bilder men är inte beredd att lägga ut en förmögenhet på detta. Vill också gärna ha tips på en bra och prisvärd blixt (fotar mkt på inomhus på utställningar i idrottshallar o dyl. Gärna också tips på motjusskydd.

70-200 4L is

Jag har en likadan kamera och använde först ett billigare zoomobjektiv (Canon EF 75-300mm f/4-5.6III USM). Lyckades ta några bilder på björnar som aftonbladet köpte. bytte då upp mig till ett 70-200 4L is. Ska nu försöka beskriva skillnaden som jag upplever den.

Med det första objektivet gick det inte att fota utan stöd om man zoomade in för mycket. var det lite skumt blev det näst intill omöjligt. bildstabilisatorn på 70-200 objektivet gör att det inte är några problem att fota på frihand. okej det zoomr inte lika mycket men bilderna blir så mycket bättre att man utan problem kan beskära dem så att de i slutändan ändå blir mer inzoomad. sedan gör ju cropsensorn att ett 200 i princip motsvarar en 300 zoom på en fullformatskamera.

Mitt råd blir således. bildstabilisator och skärpa framför mycket zoom.

Enligt vissa definitioner kostar väl även en EF 70-200 mm f/4L IS USM en förmögenhet. EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM är då ett bra alternativ, som i alla fall är rappare i fokus än EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS.

sedan gör ju cropsensorn att ett 200 i princip motsvarar en 300 zoom på en fullformatskamera.