Annons

Svårt att hitta fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

weru

Aktiv medlem
Finns det någon i vårt avlånga land som kan lösa mitt problem? Jag är inte nöjd med min Canon R6, min första spegellösa kamera. När man ska ta en bild och kikar genom sökaren så blir det så mörkt i sökaren fast det är blå himmel. Det blir svårt att hitta fågeln. Det är som man har mörka solglasögon på sig. Är det samma på alla spegellösa? Tar man en bild inne så lyser det upp i sökaren. Det blir så ljust att man kan tro det sitter en 100 Watts lampa i taket. Har varit kontakt med Canon och fotobutikerna alla har olika råd hur man kommer tillrätta med problemet. Men inget har hjälpt. Är det fler som har samma problem?

Har du provat att 1. sätta på "exponeringssimulering" och 2. slå av automatisk reglering av sökarens ljusstyrka (om det finns på din kamera förstås)?

Finns det någon i vårt avlånga land som kan lösa mitt problem? Jag är inte nöjd med min Canon R6, min första spegellösa kamera. När man ska ta en bild och kikar genom sökaren så blir det så mörkt i sökaren fast det är blå himmel. Det blir svårt att hitta fågeln. Det är som man har mörka solglasögon på sig. Är det samma på alla spegellösa? Tar man en bild inne så lyser det upp i sökaren. Det blir så ljust att man kan tro det sitter en 100 Watts lampa i taket. Har varit kontakt med Canon och fotobutikerna alla har olika råd hur man kommer tillrätta med problemet. Men inget har hjälpt. Är det fler som har samma problem?
Följer inlägget. Har samma invändningar angående elektroniska sökaren, gäller en iofs en R7.
Väldigt, väldigt ovant hur sökaren( kommer säkerts kallas EVF i inläggen som följer) tolkar ljuset som infaller. Mycket mycket mörkt en solig dag och som sagt drar på redigt med ljus i sökaren vid sämre ljus.
Testar med OS sim Av/på, Visa simulering (exponering) , Sökarens ljusstyrka Auto/ manuell utan godtagbara resultat.
Kommer ifrån spegel och prisma kameror som alla andra, men detta fenomen med EVF tar ner min fotograferingskänsla mycket.
Jag är supernöjd med autofokus, bildhastighet, tyst ”slutare” (elektroniskt) och exponering men OVF:en icke nån hit.

Senast ändrad:
Följer inlägget. Har samma invändningar angående elektroniska sökaren, gäller en iofs en R7.
Väldigt, väldigt ovant hur sökaren( kommer säkerts kallas OVF i inläggen som följer) tolkar ljuset som infaller. Mycket mycket mörkt en solig dag och som sagt drar på redigt med ljus i sökaren vid sämre ljus.
Testar med OS sim Av/på, Visa simulering (exponering) , Sökarens ljusstyrka Auto/ manuell utan godtagbara resultat.
Kommer ifrån spegel och prisma kameror som alla andra, men detta fenomen med OVF tar ner min fotograferingskänsla mycket.
Jag är supernöjd med autofokus, bildhastighet, tyst ”slutare” (elektroniskt) och exponering men OVF:en icke nån hit.

OVF(optisk sökare) är faktiskt det som spegelkameror(DSLR) har, spegellösa kameror har istället en EVF(elektronisk sökare).

Nackdelen med den inställningen är att du inte kan se hur bilden blir. (förutom på histogrammet). Själv tycker jag att det är irriterande att ha det i sökaren så jag tar bara fram det om jag är osäker). Man vänjer sig ganska fort vid en lite mörkare sökare och med exp-sim ser man efter lite användande hur bilden kommer att bli redan innan den tas. Om du dessutom programmerar en knapp till förstoring av sökarbilden (man kan välja olika förstoringsgrader som startvärde och sedan justera +/- med ett av hjulen) så är det supersnabbt och lätt att ställe skärpan även manuellt.

Senast ändrad:
Tog 2 likadana bilder första var den ställd på. bild 2 den andra ställd på AV.Bilden blev lite mörkare. I övrigt var histogrammet nästan lika på båda bilderna.

Bild 1 60sek f/4,5 iso 100 , Expo simulering den var PÅ. Bild 2 80 sek f/4,5 iso 500. Expo simulering AV.

Filerna är lika. Man kan googla Expo Simulering finns hänvisning till manualen gå till sidan 251 där finns lite info om expo simulering.

Exponeringssimulering är väl bara ett sätt för kameran att visa användaren ungefär hur resultatet kommer att bli? Det påverkar inte automatiken eller manuella exponeringen i sig.
Men, visst, om användaren tolkar den simulerade bilden och därför ändrar inställningar så får det såklart effekt.

Bild 1 60sek f/4,5 iso 100 , Expo simulering den var PÅ. Bild 2 80 sek f/4,5 iso 500. Expo simulering AV.
Exp.Sim (ifrån engelskan Exposure Simulation) påverkan inte bilden som tas. Det ger bara en fingervisning i sökaren eller på skärmen hur ungefär bilden kommer att bli exponerad. Som sagt bild 1 använde du ISO 100 och bild 2 valde du ISO 500, det är ju klart att bilden är mörkare med iso 100 än 500 med samma tid och bländare, med detta har inget att göra med att Exp.sim är av eller på.

ANNONS