Annons

Svårt att hitta beggad 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

naylor83

Aktiv medlem
Fasligt vad det ska vara svårt att hitta någon som vill sälja sin begagnade 50D till ett rimligt pris!

Med tanke på att Rajala säljer 50D för 7000 tycker jag inte att en begagnad kamera är värd mer än 6000. Men säljarna (som kanske betalade 13 000 för sin 50D ny) verkar leva kvar i priserna som gällde för ett år sedan.

Många säljer också sina kameror tillsammans med ett objektiv och är inte villiga att dela upp paketet.

Kanske är det nu någon som tycker så synd om mig att de vill skänka mig sin 50D? Mejla mig i så fall på [email protected] ;)
 
Kan bara hålla med dig. Har också sett att det går att få en 50D för 6995 kr idag vilket gör att jag inte tycker att en beg. 50D är värd mer än kanske 4500 kr. Man får ju inte heller glömma att dessa beg. 50D oftast säljes utan garanti. Vad man betalade för nypris för ett eller nästan två år sen ser jag som tämligen ointressant. Men detta med priser och vad saker är värda är ju otroligt olika från person till person och det finns ju inte heller något som egentligen är rätt eller fel. Hittar man rätt köpare så får man troligen rätt pris också.

Dock har folk här en förmåga att gnälla om folks priser på Blocket men här på Fotosidan går det minsann bra att sätta vilka priser som helst.
 
Noll Koll

Det roliga är att det är marknadspris vi talar om.

Har ett tag varit ute efter en 5D och en 70-200 f/4 L och snabbt skippat både Blocket och Fotosidans annonser pga höga priser.

Alltså återstår Tradera.

När man följer auktionerna på Tradera finner man ett fantastiskt fenomen!
Folk är beredda att betala mer för ett begagnat kamerahus eller en begagnad glugg än de kostar nya.......

Alltså är marknadspriset för begagnad fotoutrustning högre än nypriset!

Kan det bero på att man inte ens bryr sig om att kolla upp vad aktuellt nypris är? Slöhet eller dumhet?

Jag förstår säljaren, om jag skulle få bättre betalt för ett begagnat objektiv än nypriset, skulle jag slå till direkt.

Man kanske skulle köpa några gluggar och hus från kameraexpress.nl och sätta ut dem på Tradera........

/Thorsten
 
Hej ! Kan till viss del hålla med dig ! Men om vi tar ett exempel: En viss kamera kostar i 12-14.000 i Sverige och begagnatpriset ligger på säg 9.000 kr,men helt plötsligt säljer en webbutik i ex Holland ut helt nya för 6.000kr,varför ska man då sälja den för 4.000kr beg här för att någon påpekar det.Jag tycker man ska sälja och köpa i annons med priser rådande här i Sverige och inte jämföra med vad det kostar utomlands.Sen är det klart att har man köpt en kamera med kitoptiken vill man ju sälja den komplett också,vad ska man med ett överblivande kitoptik till om man tex byter märke eller kanske uppgraderar och köper nya bättre objektiv? Dessutom är kitoptiken bara en liten del av priset.Det värsta tycker jag folk som inte respekterar vad man skriver i annonsen tex man säljer en kamera med 2 objektiv för 7.000kr med grepp och övr tillbebehör och skriver i annonsen att man bara säljer det komplett och att priset ej är prutbart och då får man plötsligt en massa mejl: Kan du sälja det extra batteriet? Skulle behöva motljusskyddet ! Du får 1.000kr så hämtar jag direkt mot kontant betalning ! Och då har man redan satt ett bra begagnatpris.Listan kan göras lång om vad folk "försöker" Sen finns det folk som ibland tror att man är i desperat behov av pengar bara för att man lägger ut en annons och som sagt kommer med alla möjliga skambud.Men sen håller jag med TS att vissa vill sälja till samma pris som nytt och ibland mer men dom får nog heller inte sålt sina alster heller om det inte kommer någon som inte har hum om någonting,det finns ju.Finns det inte så många begagnade 50D på marknaden är det ju klart att priserna är högre också,och tvärt om.Men hoppas du får tag på en till bra pris naturligtvis ! MVH.
 
Har ett tag varit ute efter en 5D och en 70-200 f/4 L och snabbt skippat både Blocket och Fotosidans annonser pga höga priser.

Alltså återstår Tradera.


/Thorsten[/QUOTE]

Hej Thorsten ! Skulle du själv sälja din 5D och en 70-200 f/4 L till brakpris bara för att folk inte vill betala ? MVH.
 
Har ett tag varit ute efter en 5D och en 70-200 f/4 L och snabbt skippat både Blocket och Fotosidans annonser pga höga priser.

Alltså återstår Tradera.


/Thorsten

Hej Thorsten ! Skulle du själv sälja din 5D och en 70-200 f/4 L till brakpris bara för att folk inte vill betala ? MVH.[/QUOTE]

Nej, och därför skrev jag i mitt inlägg:

"Jag förstår säljaren, om jag skulle få bättre betalt för ett begagnat objektiv än nypriset, skulle jag slå till direkt."
 
50D - en för j-vla bra kamera

Generellt kan inte jag svara på varför det finns så få 50D ute på begagnatmarknaden men jag kan förklara hur jag tänker.

Jag har varit på gång att sälja av min 50D ett tag nu. Jag är en av dem som har haft ett högre pris ute på annons - utan att få sålt ska tilläggas.

När jag bytte upp mig från 400D till 50D så var det en välkommen uppgradering. Jag tyckte att jag fick så mycket mer. Stabilare pålitligare kamera. Underbar display. snabbknappar och ett superskönt grepp.

Även om 50D har blivit risad för dålig isoprestanda, högt pris och inget annat än en 40D på steroider som inte är värd sina pengar (dessutom utan filmmöjligheter) så tror jag helt enkelt att de flesta ägarna (liksom jag själv) helt enkelt inte håller med i den bilden av kameran. Den är för j-vla bra helt enkelt.

Jag ska inte ljuga. Jag hade gärna uppgraderat - men inte till vilket pris som helst. Jag anser själv att 50D:n har för mycket kvar att ge mig innan jag kommer att uppleva den som en begränsning.

Att det dessutom blev ett ganska snabbt fall av priserna på 50D (på bara ett halvår) gjorde i mitt fall att jag omvärderade behovet av en ny kamera. Skillnaderna mot 7D och 5DMKII finns där såklart, men kanske är de inte tillräckligt stora för att motivera ett så lågt begagnatpris som det skulle ge att sälja av sin 50:a.

Jag har inte alla svaren men jag kan tänka mig att 50D blir en kamera som många kanske kommer att stanna kvar vid. Åtminstone ytterligare en generation.
 
Generellt kan inte jag svara på varför det finns så få 50D ute på begagnatmarknaden men jag kan förklara hur jag tänker.

Jag har varit på gång att sälja av min 50D ett tag nu. Jag är en av dem som har haft ett högre pris ute på annons - utan att få sålt ska tilläggas.

När jag bytte upp mig från 400D till 50D så var det en välkommen uppgradering. Jag tyckte att jag fick så mycket mer. Stabilare pålitligare kamera. Underbar display. snabbknappar och ett superskönt grepp.

Även om 50D har blivit risad för dålig isoprestanda, högt pris och inget annat än en 40D på steroider som inte är värd sina pengar (dessutom utan filmmöjligheter) så tror jag helt enkelt att de flesta ägarna (liksom jag själv) helt enkelt inte håller med i den bilden av kameran. Den är för j-vla bra helt enkelt.

Jag ska inte ljuga. Jag hade gärna uppgraderat - men inte till vilket pris som helst. Jag anser själv att 50D:n har för mycket kvar att ge mig innan jag kommer att uppleva den som en begränsning.

Att det dessutom blev ett ganska snabbt fall av priserna på 50D (på bara ett halvår) gjorde i mitt fall att jag omvärderade behovet av en ny kamera. Skillnaderna mot 7D och 5DMKII finns där såklart, men kanske är de inte tillräckligt stora för att motivera ett så lågt begagnatpris som det skulle ge att sälja av sin 50:a.

Jag har inte alla svaren men jag kan tänka mig att 50D blir en kamera som många kanske kommer att stanna kvar vid. Åtminstone ytterligare en generation.

Håller med dig ! Behåll kameran istället för att "ge" bort den.Du kan ha den som backup istället om du uppgraderar senare och det är en jävligt bra kamera som slår alla instegsfilmare och i sin klass i snabbhet !
 
Hej Thorsten ! Skulle du själv sälja din 5D och en 70-200 f/4 L till brakpris bara för att folk inte vill betala ? MVH.

Nej, och därför skrev jag i mitt inlägg:

"Jag förstår säljaren, om jag skulle få bättre betalt för ett begagnat objektiv än nypriset, skulle jag slå till direkt."[/QUOTE]

OK, ber om ursäkt ! Läste för fort ! MVH.
 
Det värsta tycker jag folk som inte respekterar vad man skriver i annonsen tex man säljer en kamera med 2 objektiv för 7.000kr med grepp och övr tillbebehör och skriver i annonsen att man bara säljer det komplett och att priset ej är prutbart och då får man plötsligt en massa mejl: Kan du sälja det extra batteriet? Skulle behöva motljusskyddet ! Du får 1.000kr så hämtar jag direkt mot kontant betalning !

Men när en annons legat uppe ett tag och det inte ser ut som att säljaren lyckats bli av med gejerna (för att han envisas att sälja i paket?) så kan det väl knappast vara oartigt att skicka en vänlig förfrågan om han skulle vilja sälja en del av sitt paket för sig?

ps. Det är en svensk butik som säljer nya 50D för 7000 kr. Skulle aldrig handla på nätet från en butik i utlandet.
 
Men när en annons legat uppe ett tag och det inte ser ut som att säljaren lyckats bli av med gejerna (för att han envisas att sälja i paket?) så kan det väl knappast vara oartigt att skicka en vänlig förfrågan om han skulle vilja sälja en del av sitt paket för sig?

ps. Det är en svensk butik som säljer nya 50D för 7000 kr. Skulle aldrig handla på nätet från en butik i utlandet.

Men nu menar jag skambud m.m. som kommer direkt efter man lagt in en annons.Håller med dig,skulle själv aldrig handla från en nätbutik utomlands för att spara lite kosing.Känns tryggast att handla här hemma med tanke på garantier,risken att bli lurad m.m. ,men hissar flaggan för dom som vågar chansa.Dom som handlar mycket över nätet utomlands vet nog också vad dom sysslar med och hur garantier mm fungerar i olika länder och då är det en annan sak. MVH.
 
Kan man få ett nytt hus för 7000 förstår jag inte ens varför man funderar på ett begagnat för 6000???
 
Kan man få ett nytt hus för 7000 förstår jag inte ens varför man funderar på ett begagnat för 6000???

För att jag inte har sparat ihop 7000 än. (Jag och min fru har ett strikt system med "månadspeng" på 500 kr som får gå till egna fritidsintressen och nöjen.) Men jag är ju snart där, och visst ligger det väldigt nära till hands.

Kanske borde ta ett familjeråd och bestämma om höjd månadspeng ;)
 
50D är ju en väldigt bra kamera. Min kompis sålde nyligen sitt fina exemplar på tradera för 5000kr. Extremt prisvärt.

Jag håller alltid ett vakande öga på begagnatmarknaden och för bara några månader sen fanns det rätt många 50D att välja på. Men med tanke på den prisnivå som gäller nu tror jag inte många vill "ge bort" sin fina fungerande kamera.

Priserna verkar ha sjunkt överlag på allt vad gäller kamerautrustning.
 
50D är ju en väldigt bra kamera. Min kompis sålde nyligen sitt fina exemplar på tradera för 5000kr. Extremt prisvärt.

Jag håller alltid ett vakande öga på begagnatmarknaden och för bara några månader sen fanns det rätt många 50D att välja på. Men med tanke på den prisnivå som gäller nu tror jag inte många vill "ge bort" sin fina fungerande kamera.

Priserna verkar ha sjunkt överlag på allt vad gäller kamerautrustning.

Jo, jag tror att jag såg den kameran. Tyvärr uppskattade han den till 50 000 klick, vilket kändes lite mycket.
 
Men - är det inte exakt så här marknadspriser fungerar? Om en vara plötsligt blir svårare att få tag i så stiger också priset.

Om det nu är så att fler och fler vill ha begagnade 50D och de börjar bli svårare att hitta så kan ju faktiskt en som vill sälja sin 50D lägga sig högre än för bara några månader sedan.

Själv har jag en 40D som är en helt suverän kamera och jag skulle aldrig slumpa bort den för ett par tusenlappar. Då behåller jag såklart hellre kameran.

Så tror jag också många andra resonerar eftersom både 40D och 50D faktiskt är två otroligt bra kameror. Löjligt bra med tanke på priset faktiskt.

/Joakim
 
Själv har jag en 40D som är en helt suverän kamera och jag skulle aldrig slumpa bort den för ett par tusenlappar. Då behåller jag såklart hellre kameran.

Så tror jag också många andra resonerar eftersom både 40D och 50D faktiskt är två otroligt bra kameror. Löjligt bra med tanke på priset faktiskt.

/Joakim

Så kan det säkert vara.
 
Egentligen handlar min frustration mest om att säljarna är så lååååångsamma på att svara på mejl. Ni vet hur det är när man har bestämt sig för att köpa något, man vill ha sin nya pryl igår! :)

Förresten, vad tror ni om den här typen ... stulen kamera eller?
http://www.blocket.se/malmo/Canon_eos_50d___Canon_50mm_macro_Ef_1_2_5_27153529.htm?ca=12&w=3

Frågade honom om manual, det har han inte heller.

Har bett honom fota av kamerans serienummer så att jag kan kolla upp den. Han har sedan dess varit märkbart frånvarande i konversationen.
 
Nu på eftermiddagen finns det tre 50D för 6000:- här på fotosidan, bara att slå till, det kanske går att pruta 500:- på någon av dem? Ett annat bra tips är att lägga in en köpesannons på samma ställe, det brukar nästan alltid vara 2-3 stycken som hör av sig när man annonserar.
Och varför denna brådska då?
Om man handlar av etablerade webshoppar i utlandet är risken lika stor att bli lurad som på Cyberphoto och Scandinavian, dvs nästan obefintlig. Det är mycket mer osäkert med Tradera där man till skillnad från Blocket har små möjligheter att titta och känna på prylarna innan köp.
Annonser länkad ovan till liraren med hus och makro verkar skapligt suspekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.